• Anonym (Ändring)

Är jag för gammal för arbetsmarknaden?

Hejsan!

Jag vet att denna fråga dyker upp titt som tätt men vill samtidigt skriva av mig lite och höra vad ni tror.

Jag är vill börja studera och jag kommer vara mellan 38-39 år när jag är ?färdig?. Arbetsterapeut eller fysioterapeut är det jag står och väljer mellan. Jag vet att jag kommer att ha minst 26 år kvar till pension efter utbildningen och plugget tror jag att jag fixar. Det är just hur arbetsmarknaden ser på en nyexaminerad runt 40 åring. Vad tror ni helt ärligt?

Tack för att ni läst!

• Svar på tråden Är jag för gammal för arbetsmarknaden?
  • Anonym (Nej)

Nej, det har jag svårt att tro. Det hade varit värre om du var 65.

• Anonym (Teamis)

Enkelt svar, nej du är inte för gammal.

Jag jobbar med rekrytering och för mig är du snarare för ung.

Sen kan du nog räkna med att gå i pension senare än vid 65, de flesta kommer att behöva jobba längre än så. Iallafall om man är så ung som du.

• BuoBä

Både arbetsterapeut och fysioterapeut är bristyrken så arbetsgivarna lär vara glada att de hittar någon att anställa över huvud taget. Särskilt om du kan söka dig en bit bort från utbildningsorten. Beroende på vad du söker dig till för typ av jobb kan det säkert vara en fördel att ha viss mognad och livserfarenhet.

• Anonym (Ändring)

Tack så mycket för era svar, det känns skönt att höra. Jag har funderat en tid men kommer aldrig till skott. Har jobbat i 14 år och känner att jag vill byta bana. Jag tror som sagt att plugget ska fungera även på äldre dagar, är just åldern i samband med anställning som jag nojar över. Känner ibland att vi lever i ett åldersfixerat samhälle ibland. Men som BuoBä skriver så kan erfarenhet vara bra också.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Ändring) skrev 2020-02-11 20:20:20 följande:

Tack så mycket för era svar, det känns skönt att höra. Jag har funderat en tid men kommer aldrig till skott. Har jobbat i 14 år och känner att jag vill byta bana. Jag tror som sagt att plugget ska fungera även på äldre dagar, är just åldern i samband med anställning som jag nojar över. Känner ibland att vi lever i ett åldersfixerat samhälle ibland. Men som BuoBä skriver så kan erfarenhet vara bra också.

Äldre dagar?

Snälla du, du är ung!
  • Anonym (Ändring)

Tack Teamis ????

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Ändring) skrev 2020-02-11 22:00:59 följande:

Tack Teamis ????

Varsågod!

Jag anställer bara lite äldre människor, min erfarenhet har visat att det lönar sig.
  • Anonym (Carro)

Jag kan varmt rekommendera båda yrkena. Jag jobbar som fysioterapeut inom äldreomsorgen och samarbetear nära med arbetsterapeut. Säg till om du har någon fråga. Och nej, du är inte för gammal.

• Anonym (Ändring)

Kan tänka mig att det är så. I unga år är nog inte alla säker i vare sig själv eller vilket yrke man vill satsa på. Eller så är man det och med åren kan det ändras. Det har varit så för mig åtminstone. Är dessutom ganska säker på att jag skulle passa bättre med att jobba med människor idag än när jag var 22. Men det är individuellt. Erfarenhet är nog dock alltid bra.

Var inte meningen med alla frågetecken i när jag skrev tack. Blev när jag lade till en emoji :)

• Anonym (Johanna)

Du är inte för gammal. När jag pluggade var många i 35-40-årsåldern. De fick alla jobb efter examen och då var det inte samma brist som nu. Du har ju också arbetslivserfarenhet och det ser många arbetsgivare som positivt, så se det inte som en nackdel bara! Jag är arbetsterapeut i primärvård, har också jobbat på sjukhus och äldreomsorgen. Gillar mitt yrke och rekommenderar det verkligen. Fysioterapeut verkar också intressant. Beror ju på var ditt största intresse ligger i. Bristen är stor på många håll, t ex här i Skåne, du kommer inte ha prolem att få jobb. Beror ju lite på var du bor men kan du annars flytta så kommer det inte vara några problem, är bara 2-3 sökande på många tjänster nu. Lycka till!!

Svar på tråden Är jag för gammal för arbetsmarknaden?