• Anonym (Ändring)

Är jag för gammal för arbetsmarknaden?

Hejsan!

Jag vet att denna fråga dyker upp titt som tätt men vill samtidigt skriva av mig lite och höra vad ni tror.

Jag är vill börja studera och jag kommer vara mellan 38-39 år när jag är ?färdig?. Arbetsterapeut eller fysioterapeut är det jag står och väljer mellan. Jag vet att jag kommer att ha minst 26 år kvar till pension efter utbildningen och plugget tror jag att jag fixar. Det är just hur arbetsmarknaden ser på en nyexaminerad runt 40 åring. Vad tror ni helt ärligt?

Tack för att ni läst!

• Svar på tråden Är jag för gammal för arbetsmarknaden?
  • Anonym (Ändring)
    Anonym (Carro) skrev 2020-02-11 22:27:55 följande:

Jag kan varmt rekommendera båda yrkena. Jag jobbar som fysioterapeut inom äldreomsorgen och samarbetear nära med arbetsterapeut. Säg till om du har någon fråga. Och nej, du är inte för gammal.

Tack för det Carro! Första gången jag läste om just arbetsterapeut kändes det som mig, som det jag borde jobba med. Har läst och läst och jag är fortfarande av samma åsikt. Skulle vara intressant att faktiskt prata med någon som vet mer om den operativa, hur dagarna kan se ut osv.
  • Anonym (Ändring)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-02-11 22:40:37 följande:

Du är inte för gammal. När jag pluggade var många i 35-40-årsåldern. De fick alla jobb efter examen och då var det inte samma brist som nu. Du har ju också arbetslivserfarenhet och det ser många arbetsgivare som positivt, så se det inte som en nackdel bara! Jag är arbetsterapeut i primärvård, har också jobbat på sjukhus och äldreomsorgen. Gillar mitt yrke och rekommenderar det verkligen. Fysioterapeut verkar också intressant. Beror ju på var ditt största intresse ligger i. Bristen är stor på många håll, t ex här i Skåne, du kommer inte ha prolem att få jobb. Beror ju lite på var du bor men kan du annars flytta så kommer det inte vara några problem, är bara 2-3 sökande på många tjänster nu. Lycka till!!