• Anonym (Ändring)

Är jag för gammal för arbetsmarknaden?

Hejsan!

Jag vet att denna fråga dyker upp titt som tätt men vill samtidigt skriva av mig lite och höra vad ni tror.

Jag är vill börja studera och jag kommer vara mellan 38-39 år när jag är ?färdig?. Arbetsterapeut eller fysioterapeut är det jag står och väljer mellan. Jag vet att jag kommer att ha minst 26 år kvar till pension efter utbildningen och plugget tror jag att jag fixar. Det är just hur arbetsmarknaden ser på en nyexaminerad runt 40 åring. Vad tror ni helt ärligt?

Tack för att ni läst!

• Svar på tråden Är jag för gammal för arbetsmarknaden?
  • Anonym (Ändring)
    Anonym (Carro) skrev 2020-02-11 22:27:55 följande:

Jag kan varmt rekommendera båda yrkena. Jag jobbar som fysioterapeut inom äldreomsorgen och samarbetear nära med arbetsterapeut. Säg till om du har någon fråga. Och nej, du är inte för gammal.

Tack för det Carro! Första gången jag läste om just arbetsterapeut kändes det som mig, som det jag borde jobba med. Har läst och läst och jag är fortfarande av samma åsikt. Skulle vara intressant att faktiskt prata med någon som vet mer om den operativa, hur dagarna kan se ut osv.
  • Anonym (Ändring)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-02-11 22:40:37 följande:

Du är inte för gammal. När jag pluggade var många i 35-40-årsåldern. De fick alla jobb efter examen och då var det inte samma brist som nu. Du har ju också arbetslivserfarenhet och det ser många arbetsgivare som positivt, så se det inte som en nackdel bara! Jag är arbetsterapeut i primärvård, har också jobbat på sjukhus och äldreomsorgen. Gillar mitt yrke och rekommenderar det verkligen. Fysioterapeut verkar också intressant. Beror ju på var ditt största intresse ligger i. Bristen är stor på många håll, t ex här i Skåne, du kommer inte ha prolem att få jobb. Beror ju lite på var du bor men kan du annars flytta så kommer det inte vara några problem, är bara 2-3 sökande på många tjänster nu. Lycka till!!

Tack för ditt inlägg Johanna, det uppskattas! Kul att höra att många fick jobb direkt efter, är skönt att höra. Ja det är helt klart en brist i dessa yrkesgrupper, det behövs verkligen fler. Lutar åt arbetsterapeut för min del då den typen av rehabilitering och olika sorters problemlösningar och anpassningar lockar mig
  • Anonym (Js)
    Anonym (Teamis) skrev 2020-02-11 17:58:30 följande:

Enkelt svar, nej du är inte för gammal.

Jag jobbar med rekrytering och för mig är du snarare för ung.

Sen kan du nog räkna med att gå i pension senare än vid 65, de flesta kommer att behöva jobba längre än så. Iallafall om man är så ung som du.

Jaså, du jobbar med rekrytering men låter ålder påverka ditt beslut. Vet du om att det är olagligt? Lika olagligt att välja bort någon för att den är muslim är det att välja bort någon för att den är en viss ålder. Du kanske skulle be din chef om en kurs i kompetensbaserad rekrytering?

TS: Jag jobbar också inom rekrytering men inte inom de yrken du nämner specifikt, varför mitt svar är mer generellt. Ålder påverkar givetvis inte mitt beslut. Yrkeserfarenhet, däremot, påverkar. Eftersom du är ny inom ditt område kan du räkna med liknande villkor och liknande rollen som andra nyexade. Andra 38-åringar som jobbat inom fältet i 10+ år kommer alltså troligen vara bättre betalda och ha lättare att på jobb. Men det är ju ganska självklart. Lycka till!
  • SilverEmma

Jag tar examen till sommaren som folkhälsopedagog. Kommer då vara 38 och har pluggat totalt 4,5 år, var tvungen att läsa in min gymnasiekompetens innan jag började på högskolan. Ser det som en fördel att dels ha livserfarenhet och dels arbetslivserfarenhet när jag kommer ut på arbetsmarknaden igen i min ålder. 

• Anonym (Ursula)

Tyvärr börjar åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden redan efter 40. Helt sjukt men sant. Åldersdiskrimineringen slår hårdare mot kvinnor än mot män. Naturligtvis kan man lyckas få jobb ändå. Politikerna tycker att vi ska jobba tills vi fyller 70, men arbetsgivarna vill helst inte anställa någon efter 40. Det går inte ihop. Totalt ologiskt också eftersom man är duktigare på sitt jobb efter 40 än när man är 25 och man har inte småbarn och VAB mm.

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Teamis) skrev 2020-02-11 22:07:49 följande:
    Varsågod!

Jag anställer bara lite äldre människor, min erfarenhet har visat att det lönar sig.
    Skönt att det finns några som gör det!
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-11 23:20:04 följande:
    Jaså, du jobbar med rekrytering men låter ålder påverka ditt beslut. Vet du om att det är olagligt? Lika olagligt att välja bort någon för att den är muslim är det att välja bort någon för att den är en viss ålder. Du kanske skulle be din chef om en kurs i kompetensbaserad rekrytering?

TS: Jag jobbar också inom rekrytering men inte inom de yrken du nämner specifikt, varför mitt svar är mer generellt. Ålder påverkar givetvis inte mitt beslut. Yrkeserfarenhet, däremot, påverkar. Eftersom du är ny inom ditt område kan du räkna med liknande villkor och liknande rollen som andra nyexade. Andra 38-åringar som jobbat inom fältet i 10+ år kommer alltså troligen vara bättre betalda och ha lättare att på jobb. Men det är ju ganska självklart. Lycka till!
    Så om man anställer någon som är äldre så diskriminerar man någon som är yngre? Men om man anställer någon som är yngre, då diskriminerar man någon som är äldre. Så vem ska man anställa?

Självklart är ålder en faktor som spelar in när man anställer. Ofta har man mer erfarenhet när man är äldre, eftersom man har jobbat längre. Har en släkting som har ett litet företag, inom VVS.  Självklart fungerar det inte att välja någon som är borta mycket, då kommer företaget inte att gå runt.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-11 23:20:04 följande:

Ja, jag jobbar med rekrytering och har gjort i många år.

Tänker inte komma med någon längre förklaring kring hur det fungerar. Vill du veta mer om hur du kan lyckas så sök på "teamis" i sökrutan så kommer du hitta hitta svaret.

Jag är väldigt framgångsrik och vårt företag blomstrar, minst sagt. Bl a för att personalen är äldre och mindre frånvarande t ex så här vi inga föräldraledigheter som komplicerar för andra anställda. Vilket resulterar i en harmonisk arbetsplats. För alla.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ursula) skrev 2020-02-12 09:23:47 följande:

Skönt att det finns några som gör det!

Tack, jo vi ser stora fördelar med detta.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Pm) skrev 2020-02-12 11:04:52 följande:

Så om man anställer någon som är äldre så diskriminerar man någon som är yngre? Men om man anställer någon som är yngre, då diskriminerar man någon som är äldre. Så vem ska man anställa?

Självklart är ålder en faktor som spelar in när man anställer. Ofta har man mer erfarenhet när man är äldre, eftersom man har jobbat längre. Har en släkting som har ett litet företag, inom VVS.  Självklart fungerar det inte att välja någon som är borta mycket, då kommer företaget inte att gå runt.

Diskriminering blir det om du låter åldern ha en avgörande roll i bedömningen. Det är helt enkelt inte tillåtet. Det är lika illa som att säga ?jag anställer bara män för de är med pålitliga än kvinnor? eller ?jag anställer ingen kristen för vi kan inte ha folk här som firar jul i tid och otid? eller ?mörkhyade är ofta kriminella så några sånna kan vi inte ha här?. Det är olagligt och omoraliskt att låta dina egna fördomar om yttre faktorer missgynna personer i beroendeställning till dig. Punkt slut.

Sen bryter vissa mot den lagen, vilket naturligtvis ändå inte gör det försvarbart. Många egenföretagare kör lite vilda västern och bryter mot både den och andra lagar, ofta för att de saknar utbildning och kunskap om hur man rekryterar på kompentens snarare än yttre faktorer som ålder, hudfärg och kön. Din släkting är säkert jätteduktig på VVS. Men det gör honom inte till en lämplig rekryterare (uppenbarligen). Men att en påstådd rekryterare, som teamis, gör såpass grova tjänstefel, medvetet eller inte, är riktigt illa. Även om man saknar det sunda förnuftet själv så kanske man åtminstone kan följa lagen inom det område man verkar?

Här kan ni läsa mer om åldersdiskriminering: www.do.se/om-diskriminering/skyddade-diskrimineringsgrunder/alder-som-diskrimineringsgrund/

Vore det inte bättre om alla, både egenföretagare och rekryterare, slutar diskriminera och ser personer som egna individer istället? Då skulle inte TS behöva sitta och oroa sig för folks fördomar utan istället vara trygg i att hon får samma chans som alla andra.
  • Anonym (Pm)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-12 13:42:00 följande:
    Diskriminering blir det om du låter åldern ha en avgörande roll i bedömningen. Det är helt enkelt inte tillåtet. Det är lika illa som att säga ?jag anställer bara män för de är med pålitliga än kvinnor? eller ?jag anställer ingen kristen för vi kan inte ha folk här som firar jul i tid och otid? eller ?mörkhyade är ofta kriminella så några sånna kan vi inte ha här?. Det är olagligt och omoraliskt att låta dina egna fördomar om yttre faktorer missgynna personer i beroendeställning till dig. Punkt slut.

Sen bryter vissa mot den lagen, vilket naturligtvis ändå inte gör det försvarbart. Många egenföretagare kör lite vilda västern och bryter mot både den och andra lagar, ofta för att de saknar utbildning och kunskap om hur man rekryterar på kompentens snarare än yttre faktorer som ålder, hudfärg och kön. Din släkting är säkert jätteduktig på VVS. Men det gör honom inte till en lämplig rekryterare (uppenbarligen). Men att en påstådd rekryterare, som teamis, gör såpass grova tjänstefel, medvetet eller inte, är riktigt illa. Även om man saknar det sunda förnuftet själv så kanske man åtminstone kan följa lagen inom det område man verkar?

Här kan ni läsa mer om åldersdiskriminering: www.do.se/om-diskriminering/skyddade-diskrimineringsgrunder/alder-som-diskrimineringsgrund/

Vore det inte bättre om alla, både egenföretagare och rekryterare, slutar diskriminera och ser personer som egna individer istället? Då skulle inte TS behöva sitta och oroa sig för folks fördomar utan istället vara trygg i att hon får samma chans som alla andra.
    Och hur bevisar man det, att det är åldern som är avgörande? Det jag vill ha sagt är att det är mycket svårt att bevisa diskriminering, och det diskrimineras hela tiden utan att folk är medvetna om det. Varken rekryteraren eller den som söker jobbet kan se det alltid, eftersom den man väljer uppfyller de krav man ställt.

Jag tror de flesta arbetsgivare, i synnerhet små, vill ha anställda som sköter jobbet, som inte är borta för mycket osv. För det är dyrt att ha sjukskrivna, det är dyrt att rekrytera. Anställda kostar och då vill man ha rätt man/kvinna på rätt plats.

• Anonym (Ursula)
    Anonym (Pm) skrev 2020-02-12 14:20:37 följande:
    Och hur bevisar man det, att det är åldern som är avgörande?
    Det är väldigt svårt att bevisa. Såklart vill arbetsgivaren ha rätt person för jobbet. Tyvärr finns det ingrodda fördomar om människor, och framförallt kvinnor, över 40. Arbetsgivarna TROR alltså att den sökande som är 28 är bättre än den som är 45.
Svar på tråden Är jag för gammal för arbetsmarknaden?