• Kusinen

    Sonen frågar efter pappan

    Det är nog svårt att vet exakt vad som är rätt men jag tror på att ge barnet svar på sina frågor. Dvs se till att barnet har bild av sin pappa som han kan titta på och berätta saker om pappan, tex vad han jobbar med, vad han tycker om att göra osv. Jag tänker att barn i den åldern uppfattar att pappor är nåt man har och försöker "lösa mysteriet" kring sig själv. Så jag tror man kommer ganska långt med enkla fakta om att han har en pappa, vem det är och vad han gör och var han bor. Enkla raka svar som han också kan använda om kompisarna frågar honom.

  • Kusinen
    kiki skrev 2020-02-11 23:54:50 följande:

    Jag förstår hur du tänker. Men blir svårt och få fram en bild lr ens berätta för sonen vad hans pappa jobbar med, lr vad han tycker om. Ska man hitta på något för att få sonen nöjd? Pappan var inte ned under graviditeten och har träffat sonen 3 gånger på dessa 3 år, och det var innan hans 6 månaders dag. Sen har vi inte haft nån kontakt alls med pappan. Känns konstigt att googla fram en bild och låssas säga att det är sonens pappa och hitta på ett yrke lr en ort där han kan tänka sig befinna sig på.

    Det jag menar att jag vill ha svar på är, vad säger man när sonen frågar/ropar/skriker efter ?pappa?, när han aldrig haft en, lr kommer ha en?


    Du har alltså ingen bild sedan tidigare, vet något om hur han är som person, vad han heter, eller vad han jobbar med? Det ärklart att du inte ska visa en bild på nån annan och säga att det ör sonens pappaom du inte har någon bild alls. Vet du absolut ingenting är det förstås svårt att svara. Men att det var så förstod jag inte från ts.

    Min erfarenhet av barn i den åldern är dock att det vill veta, de håller på att sortera världen och behöver svar. Så om det är möjligt att ge svarpå enkla grundläggande saker så är nog det det bästa, tror jag. Men vet du ingenting alls om pappan är det svprt förstås. Men om ni träffats vid i alla fall 4 tillfällen borde du veta något, som du kan berätta om?

    Som sagt mitt svar på de frågorna är just att ge så konkreta svar som möjligt, om vem pappan är då jag tror att det är det som ett så litet barn söker svar på.
Svar på tråden Sonen frågar efter pappan