• Anonym (Irriterad)

    Stockholmsfolk - Betala hur mycket för p-plats på jobbet?

    Mitt jobb ska flytta till andra sidan stan (Stockholm). Skulle jag åka kommunalt så går min restid från ca 35 min enkel väg som jag har idag till dryga timmen. Skulle aldrig söka jobb i det området men nu rör det alltså en jobbflytt. Det finns p-platser på nya jobbet som man får betala själv för och det är inte billigt. Dessutom tillkommer ju alla andra kostnader om man kör egen bil. Jag är därför nyfiken på hur ni andra resonerar. Skulle ni betala för p-plats och i så fall hur mycket eller skulle det vara jobbyte direkt för er del?

  • Svar på tråden Stockholmsfolk - Betala hur mycket för p-plats på jobbet?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (M) skrev 2020-02-12 20:12:48 följande:

    Cykla istället


    3 mil enkel väg och genom stan. Nej tack.
  • Anonym (M)
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-02-12 20:16:57 följande:

    3 mil enkel väg och genom stan. Nej tack.


    Buss då
  • Anonym (SL)

    Jag skulle fortsätta åka kommunalt. Att köra tre mil genom stan lär ju ta längre tid än en timme, om du jobbar vanliga kontorstider, och kosta betydligt mer. Jag skulle ge det några månader för att testa, och om det inte kändes bra skulle jag söka nytt jobb.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (SL) skrev 2020-02-12 20:23:14 följande:

    Jag skulle fortsätta åka kommunalt. Att köra tre mil genom stan lär ju ta längre tid än en timme, om du jobbar vanliga kontorstider, och kosta betydligt mer. Jag skulle ge det några månader för att testa, och om det inte kändes bra skulle jag söka nytt jobb.


    Jag kan flexa. Vill jag kan jag börja mellan 6-7 på morgonen.
  • Anonym (G)

    För mig är pendlingstiden en dealbreaker och jag hade flyttat närmare eller bytt jobb. Inte främst på grund av kostnaden (fast den borde kompenseras om arbetsgivaren var pigg på att hålla kvar sina anställda) utan på grund av att jag inte vill pendla bort mitt liv. Vi bor i Stockholm, men jag har, förutom under mycket begränsad tid, lyckats hålla pendlingstiden till under en halvtimme från dörr till dörr. För tillfället bor jag tre minuter från jobb och det är nästan för nära - jag tar lite omvägar för att få frisk luft ibland.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (G) skrev 2020-02-12 21:00:41 följande:

    För mig är pendlingstiden en dealbreaker och jag hade flyttat närmare eller bytt jobb. Inte främst på grund av kostnaden (fast den borde kompenseras om arbetsgivaren var pigg på att hålla kvar sina anställda) utan på grund av att jag inte vill pendla bort mitt liv. Vi bor i Stockholm, men jag har, förutom under mycket begränsad tid, lyckats hålla pendlingstiden till under en halvtimme från dörr till dörr. För tillfället bor jag tre minuter från jobb och det är nästan för nära - jag tar lite omvägar för att få frisk luft ibland.


    Jag tror jag läst nånstans att när pendlingstiden övergår 45 min enkel väg så börjar man vanligtvis se sig om efter annat jobb. Min arbetsplats är tyvärr inte speciellt brydd om sina anställda och man kan lugnt säga att avhoppen varit många under senare tid. Flytt av boendet är inte aktuellt i mitt fall då vi trivs alldeles för bra i området och det säkerligen finns jobb med bättre placering om så krävs.

    Får gratulera till din korta pendlingstid. Är inte många som bor så nära sitt jobb.
  • Aniiee
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-02-12 20:29:23 följande:
    Jag kan flexa. Vill jag kan jag börja mellan 6-7 på morgonen.
    Om jag skulle köra bil 3 mil från mitt hem (strax söderom stockholm) så har jag ju några platser att välja på. Låt se... om vilkoret också är "genom stan", så har vi Lidingö, 35-50 minuter med bil eller 56 minuter kommunalt. Täby blir 35-55 minuter med bilen eller 52 minuter kommunalt. Det var nog de jag kom att tänka på som faktiskt kan tvinga mig genom Stockholm. Inklusive gåtid, btw.

    Med de siffrorna är ju bilen inte direkt värt, särskilt inte om man dessutom lägger till kostnaderna. En stor orsak dessutom till att jag inte har någon bil.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (p)

    Utomhus? Med eller utan elplint?

    500 - 1000 kr /månad.

    Eller så snokar du runt i grannområdet efter gratis p. Kan kanske vara värt liten promenad att stå gratis.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (p) skrev 2020-02-12 21:34:26 följande:

    Utomhus? Med eller utan elplint?

    500 - 1000 kr /månad.

    Eller så snokar du runt i grannområdet efter gratis p. Kan kanske vara värt liten promenad att stå gratis.


    Finns tyvärr inga gratisparkeringar alls i närheten annars skulle jag absolut göra så.
  • Anonym (p)
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-02-12 21:45:20 följande:
    Finns tyvärr inga gratisparkeringar alls i närheten annars skulle jag absolut göra så.
    Vid mitt jobb kostar det 1850 per månad att parkera. Fast bara 5 minuters promenad bort kan jag stå gratis.

    Lägg några timmar på att finkamma närmaste kilometern. Det finns rätt ofta små gömda bakgator där man kan stå gratis, intill verkstäder eller järnväg.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (p) skrev 2020-02-12 21:52:38 följande:

    Vid mitt jobb kostar det 1850 per månad att parkera. Fast bara 5 minuters promenad bort kan jag stå gratis.

    Lägg några timmar på att finkamma närmaste kilometern. Det finns rätt ofta små gömda bakgator där man kan stå gratis, intill verkstäder eller järnväg.


    Ska definitivt kollas upp men vid snabb googling får jag upp att man minsann ska pröjsa överallt i hela kommunen dygnet runt men som du säger kanske finns nåt gömt litet undantag.
  • Anonym (Byt jobb)
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-02-12 21:29:45 följande:
    Jag tror jag läst nånstans att när pendlingstiden övergår 45 min enkel väg så börjar man vanligtvis se sig om efter annat jobb. Min arbetsplats är tyvärr inte speciellt brydd om sina anställda och man kan lugnt säga att avhoppen varit många under senare tid. Flytt av boendet är inte aktuellt i mitt fall då vi trivs alldeles för bra i området och det säkerligen finns jobb med bättre placering om så krävs.

    Får gratulera till din korta pendlingstid. Är inte många som bor så nära sitt jobb.
    Men om du inte trivs på jobbet och det nu flyttar så det ligger dåligt till, varför byter du inte bara jobb? Finns ju hur mycket arbetsplatser som helst i Stockholm. 

    Jag betalar förövrigt 500 kr i månaden för parkeringen på mitt jobb, men står bara där 3 månader om året. Resten av tiden cyklar jag med elcykel vilket tar en dryg timme (samma som kollektivtrafiken), har ungefär samma sträcka till jobbet som dig. Då får jag dessutom motion på vägen och har verkligen märkt hur min kondition förbättrats. Elhjälpen gör dessutom att jag inte är svettig när jag kommer fram utan kan cykla med pumps och finblus utan problem. 

    Elcykeln är för mig ett av mina bästa köp någonsin, men kanske att jag borde ha lagt på lite mer pengar och köpt en som kan gå i 40 km i timmen. 
  • Anonym (..)

    0 kr. Skulle aldrig i livet betala för P-plats, skulle å andra sidan aldrig åka bil om inte arbetet krävde det.

    Sen tycker jag personligen att 1h restid i Stockholm är ok, har det själv och jag kan jobba på tåget om jag vill.

  • PH76

    Jag åkte bil till mitt förra jobb och då betalade jag 1850 i månaden för parkeringsplats. Nuvarande jobb ligger mitt i smeten och då börjar priserna på 4500 i månaden och det tycker jag är lite för dyrt.

  • felix le chat
    Aniiee skrev 2020-02-12 21:32:47 följande:
    Om jag skulle köra bil 3 mil från mitt hem (strax söderom stockholm) så har jag ju några platser att välja på. Låt se... om vilkoret också är "genom stan", så har vi Lidingö, 35-50 minuter med bil eller 56 minuter kommunalt. Täby blir 35-55 minuter med bilen eller 52 minuter kommunalt. Det var nog de jag kom att tänka på som faktiskt kan tvinga mig genom Stockholm. Inklusive gåtid, btw.

    Med de siffrorna är ju bilen inte direkt värt, särskilt inte om man dessutom lägger till kostnaderna. En stor orsak dessutom till att jag inte har någon bil.
    Det finns exempel åt andra hållet med.  Bodde tidigare vid Larsberg Lidingö
    och jobbade på Frösundvavik i Solna.
    15 km med bil och det tog en kvart.  Med SL tog det över en timme.


  • Anonym (förmånsbeskattni)
    Vevoz skrev 2020-02-17 14:07:26 följande:
    Betalar 0:- tack o lov, vi har personalplatser på jobbet
    0 kr i centrala Stockholm? Hur stor är förmånsbeskattningen på det? 
Svar på tråden Stockholmsfolk - Betala hur mycket för p-plats på jobbet?