• Anonym (Funkar det?)

Familjeterapi ?

Efter en otrohetsaffär har vi bestämt att prova på familjeterapi.

Min största fråga, är man anonym när vi går dit?  Det hade helt klart känts bättre.
    Tänker att kommunen/kliniken måste väl då veta vem jag är för att jag ska kunna ta del av subventionen som kommunen ger. Samtidigt finns det säkert andra skäl till att de ska veta vem jag (vi är).

------------

Följdfråga till er som varit på samtal pga otrohet: 

Gav det er något? vad pratas det om?

Jag är väldigt låg tro att samtala med någon skall kunna hjälpa oss, detta gäller inte bara otrohet utan med psykiatrin överlag.

• Svar på tråden Familjeterapi ?
  • Anonym (Narcoffer)

Det gav oss något. Min man erkände inget mer än det jag kunde bevisa. Hos familjeterapeuten kom det fram mycket mer, och där erkände också min man att han fortfarande var förälskad i den andra kvinnan. Det slutade med att han bestämde sig för att flytta, och terapeuten jobbade mer på att få ett samarbete mellan oss angående barnen. Om vi inte gått till terapeuten, så hade nog mannen fortsatt att ljuga och neka, och så hade han haft den andra kvinnan bakom ryggen på mig.

• Anotherone

Frågan om anonymitet blir nog svår. Men du behöver inte berätta mer för terapeuten än det som besöket faktiskt gäller så jag personligen har inte känt att det har varit konstigt att tala om vad jag heter. Vi gick subventionerat via vår hemkommun men hos en privat utförare, det är så vår kommun valt att göra.

Vi gick vid 5 tillfällen i direkt anslutning till en otrohetsaffär och det var GULD för oss. Det var så skönt, med allt runtomkring, att kunna prata med en utomstående person som var neutral. Hen var inte partisk, tog inte ställning, var på inget sätt färgad av någon historik eller så. Utan väldigt handfast här och nu.

Jag visste nog det mesta av det som hänt. Så det framkom väl inget nytt just under timmarna hos terapeuten. Men hen var väldigt noga med att betona att om det var så att min partner ville söka förlåtelse så hade han ett väldigt stort jobb framför sig som initialt bestod i att svara på alla mina frågor. Började han ducka och fara med osanning så skulle möjligheten för mig att börja bygga på tilliten vara så gott som noll. Och i all frustration och alla tårar så var det väldigt skönt med någon som kunde ta en tillbaka på rätt bana när man gled iväg och in på helt andra samtalsämnen.

• Anonym (Funkar det?)

Tack för input!
    Jag får nog ge upp att vara anonym, även om det hade känts bättre.

Ska boka ett samtal och ser framemot det även om jag inte tror så mycket på att samtala med en utomstående. Men hoppas jag har fel och även vi tycker det är GULD värt :)

Återkommer efter vårt besök

• Anonym (man)
    Anonym (Funkar det?) skrev 2020-02-13 13:07:53 följande:

Efter en otrohetsaffär har vi bestämt att prova på familjeterapi.

Min största fråga, är man anonym när vi går dit?  Det hade helt klart känts bättre.
    Tänker att kommunen/kliniken måste väl då veta vem jag är för att jag ska kunna ta del av subventionen som kommunen ger. Samtidigt finns det säkert andra skäl till att de ska veta vem jag (vi är).

------------

Följdfråga till er som varit på samtal pga otrohet: 

Gav det er något? vad pratas det om?

Jag är väldigt låg tro att samtala med någon skall kunna hjälpa oss, detta gäller inte bara otrohet utan med psykiatrin överlag.

Ja jag har varit där och det var totalt bortkastad tid eftersom min dåvarande fru bara satt och ljög och spelade teater och fortsatte vara otrogen hela tiden. Nu vet jag inte om det är du eller din partner som varit otrogen men en förutsättning för att det öht ska vara lönt att gå dit är att..

1) Otroheten är avslutad, på riktigt
    2) Alla korten läggs på bordet, inga bekväma halvsanningar, inget förskönande, inga lögner, inget mörkande... ALLT måste fram.

Om man känner att detta inte går att uppfylla så är det bara slöseri med tid.
  • Anotherone
    Anonym (man) skrev 2020-02-14 13:37:23 följande:
    Ja jag har varit där och det var totalt bortkastad tid eftersom min dåvarande fru bara satt och ljög och spelade teater och fortsatte vara otrogen hela tiden. Nu vet jag inte om det är du eller din partner som varit otrogen men en förutsättning för att det öht ska vara lönt att gå dit är att..

1) Otroheten är avslutad, på riktigt
    2) Alla korten läggs på bordet, inga bekväma halvsanningar, inget förskönande, inga lögner, inget mörkande... ALLT måste fram.

Om man känner att detta inte går att uppfylla så är det bara slöseri med tid.
    Håller helt med!
Svar på tråden Familjeterapi ?