Familjeterapi ?
Frågan om anonymitet blir nog svår. Men du behöver inte berätta mer för terapeuten än det som besöket faktiskt gäller så jag personligen har inte känt att det har varit konstigt att tala om vad jag heter. Vi gick subventionerat via vår hemkommun men hos en privat utförare, det är så vår kommun valt att göra.
Vi gick vid 5 tillfällen i direkt anslutning till en otrohetsaffär och det var GULD för oss. Det var så skönt, med allt runtomkring, att kunna prata med en utomstående person som var neutral. Hen var inte partisk, tog inte ställning, var på inget sätt färgad av någon historik eller så. Utan väldigt handfast här och nu.
Jag visste nog det mesta av det som hänt. Så det framkom väl inget nytt just under timmarna hos terapeuten. Men hen var väldigt noga med att betona att om det var så att min partner ville söka förlåtelse så hade han ett väldigt stort jobb framför sig som initialt bestod i att svara på alla mina frågor. Började han ducka och fara med osanning så skulle möjligheten för mig att börja bygga på tilliten vara så gott som noll. Och i all frustration och alla tårar så var det väldigt skönt med någon som kunde ta en tillbaka på rätt bana när man gled iväg och in på helt andra samtalsämnen.