Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Persbrandtkola skrev 2020-02-15 19:38:04 följande:
    Så Expressen uppger "Mueller-rapporten",  men, vart i rapporten? Väldigt fattig källa... Så jag tycker inte den kan räknas tyvärr. Om det var en korrekt angiven källa, då skulle det vara en helt annan sak. Så nej, jag håller inte med dig där. OCH källorna i de andra artiklarna, helt fantastiska, eller? 

Det är Muellerrapportens slutsats att USA blev utsatta för en  rysk påverkansoperation. Här har du en länk till rapporten:

https://www.nytimes.com/interactive/2019/04/18/us/politics/mueller-report-document.html?module=inline

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Persbrandtkola skrev 2020-02-15 20:13:24 följande:

Så helt allvarligt, ska jag som läsare gå igenom en rapport på flera hundra sidor, där mycket är hemlighetsstämplat, för att komma fram till Expressens källa? 

Du vet väl hur källhänvisningar fungerar väl? Otroligt dålig källa, enligt mig. Jag hade tycket att det var helt okej om Expressen hade berätta vilka sidor osv. Nej tack, det här duger inte, dålig journalistik! 

Slutsatserna i mullerrapporten har referats i hundratals media såväl svensk som utländsk och antingen litar du på detta eller så får du själv läsa utredningen.

Det finns ONFEN tvekan om att USA var utsatt för en rysk påverkanskampanj.

Här ett referat från konservativa Svenska Dagbladet:

www.svd.se/mueller-rapporten-slappt-inga-bevis-for-konspiration
  • KillBill
    Lovissas skrev 2020-02-16 13:30:39 följande:
    Nej, det stämmer inte att INGET är skandinaviskt.

För det är det de påstår i filmen.

Hade varit en helt annan sak om de påstått att länder influeras av varandra, det skulle nog ingen argumentera emot.

Men det är inte vad filmen säger.

De säger att absolut inget är skandinaviskt. Och det är en lögn. Det är fake news, fel osv.

I denna tråden o andra liknande har getts massor av exempel på saker som har sitt ursprung i Skandinavien.

Tex Nobelprisen, samer, osthyvel, spettekaka, inlagd sill för att nämna några.

Så, filmen sprider lögner och felaktigheter (att inget skulle vara skandinaviskt).

Det är fel och det blir folk av naturliga skäl upprörda över.

Dock skulle nog, som sagt, nästan ingen bli upprörd över om de sagt sanningen, dvs att länder påverkas av varandra (och att vi därför bör resa för att hitta ny inspiration).

Hade varit mer logiskt i ett reklamsammanhang med, både för att andra ska resa hit och att vi ska resa till andra länder.

Som de nu lägger fram det, att INGET är skandinaviskt (=lögn) varför skulle folk från andra länder då vilja resa hit? Dålig reklamidé helt enkelt!

Människan har sitt ursprung i Afrika men har sedan utvandrat/spritt sig till övriga världen för att sedan komma till Skandinavien. Samerna anses exempelvis ha invandrat till Skandinavien från ryska Sibirien.  

Du ska nog inte ta påståendet från ett skandinaviskt  flygbolag om att inget är skandinaviskt alltför allvarligt. Det handlar om en reklamfilm vars syfte är att peka på fördelar med att resa..

PS. Den Sverigedemokratiske riksdagsmannen (f.d. talmannen) Björn Söder slog för några år sedan fast  att samer inte är svenskar vilket var ett tydligt exempel på att Sverigedemokrater delar upp befolkningen baserat på etnicitet.
  • KillBill
    Anonym (EvaLisa) skrev 2020-02-16 15:43:08 följande:
    Om du hade haft lite mer kunskap om människans historia hade du vetat att tex européer har neandertalar-dna vilket tex afrikaner saknar. Men jag antar att du inte vill göra detta till en diskussion om dna? Om du ändå vill fortsätta på dna-spåret, är du säkert medveten om att man nu, via släktforskarDna-sajter, kan se hur många procent tex skandinavisk man är? Tänkte eftersom du började prata om människans ursprung att du fann detta intressant. De flesta härinne tror jag dock talar om kultur och vad som är speciellt för en viss kultur, tex den skandinaviska. Och då har du ju i denna tråden och andra liknande fått en massa exempel på specifikt Skandinaviska innovationer och företeelser, som tex Nobelprisen, Lego osv.

OM bara syftet hade varit "att få folk att resa" hade de ju knappast lagt fram bilden av Skandinavien som så ointressant, där allt är kopierat- jag menar, vem skulle vilja resa hit då? Reklamen är på engelska och riktar sig därför mot hela världsmarknaden. Varför då påstå att här i Skandinavien finns inget vi inte har kopierat från andra? Dumt och inskränkt tänkande. Skulle vara intressant att få veta om dessa "reklammakare" har sina jobb kvar.....

Var inte löjlig, det är fastslaget att vi människor i huvudsak härstammar från Södra Afrika (även om det kan finnas mindre inbladning neandertalare i vissa av oss) .

Det är en mycket smart kampanj av det skandinaviska flygbolaget SAS som nu får  hjälp av tusentals nationalister att skapa uppmärksamhet kring SAS varumärke.

• KillBill
    Lielle skrev 2020-02-17 16:03:26 följande:

Som någon här ovan skrev: ni som förnekar att något kan vara rent skandinaviskt, att det finns en skandinavisk kultur- förnekar ni också att det finns någon ursprunglig kinesisk kultur? Grekisk? Arabisk? Judisk? Afrikansk? Grönländsk? För att ge några exempel.

Kan någon av er som hävdat att SAS-reklamen har rätt (-dvs att INGET är skandinaviskt) erkänna om ni även förnekar andra kulturer på samma sätt? Eller bara den skandinaviska?

Varför, isåfall? Är genuint nyfiken på det! Om man tex skulle förneka att det finns något judiskt tycker jag det låter farligt nära antisemitism. Att förneka afrikanska kulturer låter farligt nära rasism.

Men, i sann vänster-dubbelmoralanda, kan man förneka det skandinaviska? Eller hur tänker ni? Svara gärna (Om det nu är möjligt att förklara.....)

Om ett skandinaviskt flygbolag (som  brukar lyfta fram det skandinaviska) i en reklamfilm lyfter fram att mycket av det vi uppfattar som skandinaviskt egentligen är utvecklat någon annanstans är strategin självklart att folk ska inse hur viktigt resandet har betytt för utvecklingen av vår kultur och att folk ska vilja resa mer. 

Jag har svårt att förstå folk som blir upprörda över något sådant.

Är man någorlunda trygg i sig själv och i sitt kulturarv så bryr man sig inte om sådant. 

• KillBill
    Persbrandtkola skrev 2020-02-17 19:39:55 följande:
    Jag har märkt att du har svårt för frågor? Du kanske ska ägna dig åt saker som är mindre krävande...

Fan vad löjligt det här börjar bli, man vad fan, om du vill hålla på och rikta uppmärksamheten bort från ämnet, så får du väl skaffa dig en egen tråd, som går ut på hur du ska kunna göra dig förstod. För nu är du bara pinsam...
    Jisses, har du börjat prata med dig själv nu också? . 
  • KillBill
    Persbrandtkola skrev 2020-02-17 20:00:35 följande:

Sen när blev det att skriva till sig själv när jag citerar en annan, som du svara åt!?

Hur tänker du här?

I inlägg #289 citerar du dig själv och det ger ett förvirrat intryck.
  • KillBill
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 23:07:22 följande:

www.gp.se/debatt/sas-spottar-oss-som-%C3%A4r-stolta-%C3%B6ver-skandinavien-i-ansiktet-1.24128355?fbclid=IwAR09W3UVupTF5whJCpHqRu_kwD2QNDqqc8q4r2aa9NVhzN2Pe8pvgjzn0zo

Av någon anledning skriver GP inte ut att personen bakom inlägget är sverigedemokratisk debattör. Tänk om SVT eller SR hade gjort likadant. Kan ni föreställa er vilket liv det skulle blivit om en sådan sak inträffade?
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?