• Anonym (Natur)

    Byta hyresrätt till naturnära läge i Stockholm, tips?

    Jag har en trea i en lugn och barnvänlig närförort med bra rykte och 15 minuter med t-banan till city. Lägenheten är stambytt, badrummet totalrenoverades 2019, och den har en stor balkong med fin mislvid utsikt, ingen insyn alls. Byggår på 40-talet.

    Jag annonserar inte här , jag tänker inte flytta än på ett tag utan vill bara ge er en bild av vad jag har att byta med.

    Mina barn är snart utflugna och då vill jag närmare naturen. Jag vet att många förorter ligger nära grönområden men jag menar så nära landsbygd det går, inte en liten skog mellan bostadsområden. Det har jag redan nu.

    Jag jobbar inne i stan och kan tänka mig en resväg på upp till en timme.

    Det jag söker är alltså:

    - Lantligt läge allra helst nära havet eller Mälaren

    - Lugnt och tryggt område, inga sociala problem eller kriminalitet.

    - Helst etablerad hyresvärd, inte en privatperson som hyr ut t.ex. en stuga (vågar inte hamna utanför den vanliga bostadsmarknaden).

    Jag har tittat på bland annat Ekerö men jag behöver fler tips om områden med lägenheter nära landsbygd, skog och helst hav/Mälaren. Jag kommer att jobba många år till och har inte bil så det måste finnas regelbundna kommunikationer även om jag alltså kan tänka mig en rätt lång resväg.

    Jag är ute efter den där sköna känslan när man öppnar porten och möts av fågelsång och öppna landskap.

    Alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Byta hyresrätt till naturnära läge i Stockholm, tips?
  • Anonym (Tyresöbo)

    Hm, din önskelista var inte så himla lätt att möta trots att jag säkert tror att din lägenhet är eftertraktad och lättbytt. Glad Tycker många av dom mer lantliga lägena består av hus och inte lägenheter. Eftersom jag alltid bott söder om Stockholm och du gärna vill vara nära vatten hela mitt liv tänker jag spontant på Nacka/Värmdö samt östra delen av Tyresö. Sen kan man ju se på en karta att Tyresta nationalpark är stort så det kan vara smart att leta lägenheter nära den om man vill ha nära till landet. Sen är bara frågan hur lätt det är att komma nära den men ändå klara sig utan bil...

Svar på tråden Byta hyresrätt till naturnära läge i Stockholm, tips?