• Anonym (hurlänge)

    Vad är nästa steg?

    Varning för långt inlägg, jag förväntar mig inte direkt något svar utan behöver bara skriva av  mig.


     


     


    Jag har skrivit i några trådar innan om mitt och min frus sexliv eller rättare sagt bristen på ett sexliv. Det är nu närmre 4 år sedan vi hade sex senast. Min fru är helt enkelt inte intresserad av sex längre. Vi har självklart pratat om detta mycket och innerligt men hon är inte intresserad av att ens försöka väcka sexlusten igen utan tycker att livet är bra som det är med resultatet att jag lever i ofrivillig celibat. 


     


    Vi delar på det mesta här hemma som matlagning, städning, aktiviteter för barnen och så vidare och vi arbetar båda heltid så vi är nog ungefär lika trötta om dagarna så det är inte så att jag låter henne ta hand om all marktjänst utan vi har nog ett väldigt jämställt liv tillsammans. Vi har barn hemma, både lite yngre men också tonåringar. 


    Vi är ganska så ofta ute bara hon och jag och tar ett besök på någon resturang eller går på bio etc så trots barn så är vi inte låsta i hemmet utan vi gör saker som par gör det är bara det att vi inte har sex. Det är dessutom så att  vi stöttar och uppmuntrar varandra att göra saker på egen hand med vänner och kompisar oavsett om det gäller att gå ut på krogen en kväll eller åka utomlands på semester med sitt kompisgäng.


     


    Vår relation är kärleksfull med en hel del närhet och ömhet, jag älskar min fru och stöttar henne i allt hon vill göra och uppnå och det samma känner jag att min fru gör mot mig men vi har inte sex.


     


    För mig är sex en av grundbultarna i ett förhållande, det är kittet som håller i hop hela förhållandet och utan sex så finns det ingen bra grund att stå på egentligen.


     


    Jag har nu kommit till den punkten att jag inser att jag aldrig kommer att kunna få igång min fru sexuellt igen så då återstår antigen skilsmässa eller att vara otrogen. Vårt förhållande är ju som sagt så jäkla bra på dom flesta plan utan just det faktumet at vi inte har sex så skilsmässa är egentligen inget jag vill ha och min fru vill inte heller skiljas (jo vi har pratat en del om detta) och det är lite därför som jag känner att jag lever i ofrivillig celibat.
    En skilsmässa hade löst så mycket men samtidigt ett oerhört stort steg att ta att splittra en familj på det viset med allt vad det innebär. Jag har kommit med förslaget att ha ett öppet förhållande men även det är min fri inte intresserad av. Så vad återstår då om inte otrohet och just otrohet är något som jag egentligen avskyr men efter 4 år utan sex så börjar jag känna mig mer och mer desperat faktiskt.


     


    Det finns en tjej som har visat tydligt intresse för mig vilket bara det känns helt underbart, att som 45 årig man faktiskt få sexuell uppmärksamhet från en kvinna, hon vill ha mig rent sexuellt vilket hon har gjort väldigt klart för mig. Men fakta kvarstår att jag gillar inte otrohet så jag är väldigt väldigt kluven till hur jag ska agera här. Skilsmässa vilket varken jag eller min fru vill ha alternativt att ha några snedsteg med denna andra kvinnan.


     


    Ni som har erfarenhet av sexlösa förhållanden hur lyckades ni lösa problemen eller löstes dom över huvud taget? Var otrohet inblandat?


     


    Det känns ibland som att det vore bra om min fru kunde hitta någon person som kunde tända hennes sexuella gnista igen, kanske hade vårt förhållande mått bra av det eller så hade vi kanske fått en samsyn om att skilsmässa vore det bästa för oss även om det såklart hade varit väldigt tungt.

  • Svar på tråden Vad är nästa steg?
  • Anonym (hurlänge)
    Anonym (Klimakteriet?) skrev 2020-02-16 15:09:21 följande:

    Du skriver inte ut er ålder men det är inte så att din fru kommit in i klimakteriet. Förändrade hormonnivåer (ex för låg halt östrogen) kan minska sexlusten. Fina det en fysisk orsak kan man avhjälpa det med hormontillskott.

    Istället för familjeterapeut kanske skulle jag rekommendera dig att leta upp en sexolog i närheten av där ni bor. Om din fru inte vill följa med kan du ju börja med att ta kontakt och diskutera ert/ditt problem och höra om de har några tips och idéer.

    Sedan måste du ställa din fru mot väggen och förklara att bara för att det inte är ett problem för henne så betyder det inte att det inte är ett problem för dig.


    Tack för svar.

    Vi är båda i 45-års åldern så det är mycket möjligt att orsaken kan vara hormoner men hur får jag henne att kolla detta då hon själv inte alls tycker att bristen på sex är ett problem?

    Det låter som en bra ide med en sexolog det ska jag omgående kolla upp, tack för tipset :)

    Jag har försökt ställa henne mot väggen flertalet gånger så att säga och hon förstår nog innerst inne att detta är ett stort problem i varje fall för mig men inte tillräckligt för att hon ska agera eftersom hon tycker att det fungerar bra som det gör, och på något konstigt vis så förstår jag faktiskt henne, hon har inget behöv och saknar inte sex alls och i den sitsen är det svårt att göra något även om hon vet att det påverkar mig och då också i förlängningen vårt förhållande.
  • möjligt
    Anonym (hurlänge) skrev 2020-02-16 18:17:04 följande:

    Som sagt vi har haft mycket diskussioner om detta dom senaste åren och även om jag försöker vara väldigt tydlig med henne så verkar det inte riktigt nå hela vägen. Jag har haft argumentet att för mig är ett fungerande sexliv kittet som håller samman ett äktenskap eller en relation och fungerar inte sexlivet så finns det bara några vägar framåt därav en är skilsmässa. Mina alternativ som jag ser det just nu är 1. Skilsmässa vilket är något som varken hon eller jag egentligen vill eftersom kärleken till varandra faktiskt finns där. 2. Öppet förhållande vilket hon inte alls vill ha och inte förstår vad det skulle tjäna för syfte. 3 Otrohet som jag egentligen inte gillar över huvud taget även om det sköts snyggt.

    Vi är inte unga utan båda är i 45-års åldern och vi har varit ett par i väl över 20 år och jag förstår att attraktion och lust förändras med åren speciellt efter så många år tillsammans. Men där hon utan problem kan se sig leva i ett helt sexlöst förhållande resten av livet så kan jag inte det.


    Jag förstår vad du skulle få ut av att vara otrogen men vidhåller att då skulle du göra något ännu värre mot henne än hon gör mot dig.

    Ni är i ett förhållande på vissa premisser, det är inte din rätt att ändra dessa premisser bakom hennes rygg.

    Skilj dig! Du förtjänar mer men det ger dig inte rätten att behandla henne illa.

    Ge henne en förvarning och kanske ett försök med samtaosterapi om du orkar det men jag tror du kan hitta något som gör dig lycklig om du går vidare.
  • möjligt

    Att hon inte alls tycker att det är ett problem visar ju på att hon inte bryr sig om dig på ett genuint djupt sätt.

    Skilj dig, du förtjänar bättre

  • Anonym (hurlänge)
    möjligt skrev 2020-02-16 18:27:24 följande:
    Jag förstår vad du skulle få ut av att vara otrogen men vidhåller att då skulle du göra något ännu värre mot henne än hon gör mot dig.

    Ni är i ett förhållande på vissa premisser, det är inte din rätt att ändra dessa premisser bakom hennes rygg.
    Som du skriver så bygger ju förhållande på vissa premisser och du tycker inte att jag ska ändra dom men om vi nu ska vara helt ärliga så är ju precis det min fru har gjort, hon har ändrat premisserna för vårt förhållande och äktenskap genom att inte ha sex med mig mer och det egentligen utan att inkludera mig i det beslutet. Hon har fattat beslutet och jag har fått leva med det i fyra år nu. Det var dessutom inte så att hon tog upp detta med mig utan jag har genom många långa samtal fått fram att det är så här det ligger till att hon inte är intresserad av sex mer.
  • Anonym (hurlänge)

    Som svar till mitt eget inlägg här ovanför så ville jag bara få fram en poäng. Jag håller helt med att två fel blir inte ett rätt :)

  • möjligt
    Anonym (hurlänge) skrev 2020-02-16 18:39:35 följande:

    Som du skriver så bygger ju förhållande på vissa premisser och du tycker inte att jag ska ändra dom men om vi nu ska vara helt ärliga så är ju precis det min fru har gjort, hon har ändrat premisserna för vårt förhållande och äktenskap genom att inte ha sex med mig mer och det egentligen utan att inkludera mig i det beslutet. Hon har fattat beslutet och jag har fått leva med det i fyra år nu. Det var dessutom inte så att hon tog upp detta med mig utan jag har genom många långa samtal fått fram att det är så här det ligger till att hon inte är intresserad av sex mer.


    Fast du har ju blivit informerad indirekt på så sätt att sex uteblivit och du sedan kunnat fråga henne. Så du vet nu att premisserna är dessa och genom att stanna i förhållandet accepterar du dem. Notera att jag tycker din fru brister mot dig I detta, som jag skrivit tidigare, men det ursäktar inte att du medvetet väljer att nu gå bakom hennes rygg och därmed behandla henne illa.

    Jämför med att hon skulle tappa all attraktion till dig och finna det vidrigt att ha sex med dig men ändå tvinga sig själv till det och låtsas och inför dig upprätthålla en fasad men sitta och gråta för sig själv i badrummet efteråt eftersom det kändes så vidrigt.

    Då hade hon ändrat premisserna bakom(!) din rygg.

    Skulle det kännas ok för dig om du fick redan på det flera år senare? Att din fru tvingat sig själv att ha sex med dig trots att hon fann det motbjudande?

    Jag finner det svinaktivt att vara så konflikträdd att man går bakom ryggen på din partner och ändrar reglerna och därmed omyndigförklarar dem och inte låter dem besluta om sitt eget liv.

    Du förjänar mer och bättre

    Men bli inte ett svin, lämna istället
  • Anonym (Prrr)
    Anonym (hurlänge) skrev 2020-02-16 18:17:04 följande:

    Som sagt vi har haft mycket diskussioner om detta dom senaste åren och även om jag försöker vara väldigt tydlig med henne så verkar det inte riktigt nå hela vägen. Jag har haft argumentet att för mig är ett fungerande sexliv kittet som håller samman ett äktenskap eller en relation och fungerar inte sexlivet så finns det bara några vägar framåt därav en är skilsmässa. Mina alternativ som jag ser det just nu är 1. Skilsmässa vilket är något som varken hon eller jag egentligen vill eftersom kärleken till varandra faktiskt finns där. 2. Öppet förhållande vilket hon inte alls vill ha och inte förstår vad det skulle tjäna för syfte. 3 Otrohet som jag egentligen inte gillar över huvud taget även om det sköts snyggt.

    Vi är inte unga utan båda är i 45-års åldern och vi har varit ett par i väl över 20 år och jag förstår att attraktion och lust förändras med åren speciellt efter så många år tillsammans. Men där hon utan problem kan se sig leva i ett helt sexlöst förhållande resten av livet så kan jag inte det.


    Tycker det finns mer än de tre alternativen.

    4. Parterapi

    5. Att hon undersöker sig/kollar upp hormoner/ kan hon äta nåt lusthöjande preparat etc

    Då måste bli ännu tydligare mot henne. Ta inte en diskussion där och då när hon precis nekat dig sex. Utan boka in ett möte mellan mer två. Förklara lugnt och tydligt hur viktigt det är för dig. Att det inte kommer funka för dig att leva sexlöst. Sen går du igenom de FEM olika alternativen. Fråga henne om hon har nåt ytterligare alternativ. Berätta även hör hemma att om hon fortsätter att ignorera att det här är ett problem så kommer det att bli nån konsekvens. Kanske inte idag eller imorgon men någon gång kommer det leda till det.
  • Anonym (hurlänge)
    Anonym (Prrr) skrev 2020-02-16 19:00:45 följande:
    Tycker det finns mer än de tre alternativen.

    4. Parterapi

    5. Att hon undersöker sig/kollar upp hormoner/ kan hon äta nåt lusthöjande preparat etc

    Då måste bli ännu tydligare mot henne. Ta inte en diskussion där och då när hon precis nekat dig sex. Utan boka in ett möte mellan mer två. Förklara lugnt och tydligt hur viktigt det är för dig. Att det inte kommer funka för dig att leva sexlöst. Sen går du igenom de FEM olika alternativen. Fråga henne om hon har nåt ytterligare alternativ. Berätta även hör hemma att om hon fortsätter att ignorera att det här är ett problem så kommer det att bli nån konsekvens. Kanske inte idag eller imorgon men någon gång kommer det leda till det.
    Du har såklart helt rätt, dessa alternativ finns också.

    Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig under dessa åren som gått men det är klart att man säkert alltid kan vara tydligare.

    Jag gillar idéen med att boka ett möte mellan oss två dock är det inte så att hon nekar mig sex eftersom när hon väl talade om att hon inte var intresserad mer så försökte jag ett tag att få "igång" henne genom göra saker som jag visste att hon tände på och blev kåt av tidigare och så vidare (vi pratar här om en kvinna som blev helt tills sig bara hon såg ett par kalsonger typ :)) men när det inte fungerade så "gav jag upp" och ville vänta på att hon tog nästa steg men det har ju aldrig skett trots många diskussioner om ämnet som sagt. Vi har också tidigare kommit överens om att hon ska gå och kolla sig så att allt står rätt till men det har hon aldrig gjort för enligt henne funkar ju livet som det är.
  • Anonym (Runka)
    Anonym (Egoist....) skrev 2020-02-16 16:30:17 följande:

    Vem har påstått att man dör utan sex? Är ditt kriterie för ett lyckligt förhållande att du överlever?

    Förstår du på riktigt inte skillnaden på att ha sex med en partner som älskar och åtrår en jänfört med att runka sig genom livet?


    Nej jag förstår faktiskt inte skillnaden. Mitt ex ville bara ha sex med mig för att få sin orgasm och den tyckte jag att han kunde ordna själv. Tänkte om ts också kunde göra det?
  • Anonym (hurlänge)
    Anonym (Runka) skrev 2020-02-16 20:06:07 följande:
    Nej jag förstår faktiskt inte skillnaden. Mitt ex ville bara ha sex med mig för att få sin orgasm och den tyckte jag att han kunde ordna själv. Tänkte om ts också kunde göra det?
    Du har verkligen en tråkig syn på samliv, jag tycker faktiskt genuint synd om dig om du blev så pass ärrad av ditt ex att du inte över huvud taget förstår att den sexuella attraktionen mellan människor, kåtheten och viljan att ligga med varandra är väldigt viktig, så pass viktigt att den i många fall är själva grundbulten som får förhållanden att fungera över tid.
Svar på tråden Vad är nästa steg?