• Anonym (Hemmafrun)

    Förskola eller inte?

    Jag kan inte bestämma mig och behöver andras tankar.

    Min yngsta fyller fem i år och har alltså 1,5 år kvar tills det är dags för skolstart.

    Vi ska flytta så i höst blir det isf en ny förskola, men jag velar fram och tillbaka om hen ska vara hemma istället. Hen började förskolan när hen var tre och älskar att vara där, men som sagt så blir det ju en ny förskola sista året då.

    Tiderna blir då 8-16, för det är en bit dit och den ligger i samma byggnad som syskonens skola, så det blir isf samma tider som syskonen går. Alternativet är då att hen är ledig vissa dagar.

    Ni förstår poängen, hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Förskola eller inte?
  • Anonym (?)

    Varför går syskonen 8-16 om du är hemmafru???

  • Anonym (Hemmafrun)
    Anonym (?) skrev 2020-02-16 15:58:04 följande:

    Varför går syskonen 8-16 om du är hemmafru???


    För att de slutar vid 15, alt kvart över, och vill gå på fritids med sina kompisar.
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2020-02-16 15:58:04 följande:

    Varför går syskonen 8-16 om du är hemmafru???


    Hört talas om skolplikt?! Barn ska gå i skolan oavsett om deras mamma är hemmafru. Fritids är något man väljer själv och betalar för, oavsett om mamman är hemmafru.
  • Anonym (Mamma)

    Låt honom gå i förskola. Absolut bäst så istället för att göra ett avbrott i vanorna. Dessutom kanske barnet lär känna en del framtida klasskamrater och då antingen har den fördelen framöver, eller nackdelen att inte kunnat ta en social plats redan innan skolan börjar på riktigt.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2020-02-16 16:02:18 följande:
    Hört talas om skolplikt?! Barn ska gå i skolan oavsett om deras mamma är hemmafru. Fritids är något man väljer själv och betalar för, oavsett om mamman är hemmafru.
    Förskola är INTE obligatoriskt.
  • Anonym (E)

    Du får väl inte ens ha barnet på förskola så länge varje dag om du inte jobbar.

  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-16 16:03:33 följande:

    Förskola är INTE obligatoriskt.


    Nej, men skola. Vilket är vad ts äldre barn får i.
  • Anonym (Hemmafrun)
    Anonym (E) skrev 2020-02-16 16:03:56 följande:

    Du får väl inte ens ha barnet på förskola så länge varje dag om du inte jobbar.


    Jo det får jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2020-02-16 16:04:29 följande:
    Nej, men skola. Vilket är vad ts äldre barn får i.
    TS barn kommer att vara fem år när de flyttar. Sexårs är inte aktuellt på ett år efter det.
    Anonym (Hemmafrun) skrev 2020-02-16 16:04:45 följande:
    Jo det får jag.
    Hur menar du då? Har du särskilda skäl som gör att just du får ha barnet mer än de lagstadgade 15 timmarna per vecka? Eller har du kanske ett företag du sköter hemifrån?
  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-16 16:08:54 följande:

    TS barn kommer att vara fem år när de flyttar. Sexårs är inte aktuellt på ett år efter det.


    Ts äldre barn går i skola 8-16 vilket är obligatoriskt. Och ts önskar att hennes 5-åring då går på förskola de tiderna.

    Jag har aldrig sagt att förskola är obligatoriskt, men jag påpekade att vi har skolplikt och att skolan är obligatoriskt oavsett om mamman är hemmafru.

    Har du ens läst trådstarten?
Svar på tråden Förskola eller inte?