Inlägg från: Anonym (Petra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Petra)

Bråkig 11-åring, ngn med tips?

Jag tänker att det kan vara bra att läsa på lite om ADHD och hur man kan tänka och göra som förälder. Du kan säkert googla fram sidor och forum med tips. Ett sådant förhållningssätt är ju bra för alla barn, bara att det är ännu viktigare för barn med adhd el. dyl.
    Ofta har dessa barn svårt att förstå konsekvenser, har dålig tidsuppfattning (motsv. 2/3 av sin ålder) och är impulsiva. Därför är det viktigt att du förbereder och förklarar i god tid, påminner osv. Visuellt stöd hjälper många, så att skriva upp en lista med tiderna och sakerna som ska hända under dagen är bra. Ska ni städa kan du göra ett schema med allt hon ska göra i detalj, med kryssrutor bakom. 
    Glöm inte att ge mycket positiv uppmärksamhet. För att ett barn ska ta till sig negativ kritik måste det få positiv uppmärksamhet tio gånger så ofta. Ge din dotter mycket av din tid. Gör trevliga saker tillsammans, bara ni två. Beröm allt positivt hon gör och förklara varför det är så bra. Släpp mobilen, städningen osv lite. 

• Anonym (Petra)

Jag kom på lite till: Fundera över vilka situationer som "spårar ur". Är det så att hon gör något fel, får en tillsägelse och då blir arg? Då är det för att hon inte tycker om att ha gjort fel och få kritik för det. Ge dig inte in i strider du vet att du kommer att förlora. Om hon t. ex. inte dukar av efter sig utan bara går, kan du låta bli att kommentera det, och tänka på att nästa gång påminna henne på ett diskret sätt, t. ex. "Så, då var det dags att duka av", och ta din egen tallrik eller "Jag tömde diskmaskinen, så du kan sätta in tallriken där sen när du dukar av".

• Anonym (Petra)

Du har fått många bra tips och tankar! 
    När det gäller lögnerna kan du tänka på att försöka låta bli att sätta henne i situationer där det lättaste svaret är en lögn. T. ex. om du frågar om hon har gjort läxorna är det lättaste och "rätta" svaret "Ja!". Det är jobbigare att svara nej, så därför blir det lätt en lögn. Undvik ja/nej-frågor.
    Om du misstänker att hon inte har gjort läxorna än kan du istället fråga om hon ska passa på att göra läxorna nu medan du lagar maten, och kan hjälpa till. Skulle det vara så att hon redan gjort dem kommer hon ju att säga det ändå. 

• Anonym (Petra)
    lillli skrev 2020-02-18 23:34:10 följande:
    Verkligen sant! Har inte ens tänkt på det........hur är alla så smarta inom det här? Nu har vi haft en bra kväll ikväll, de kommer emellanåt, antagligen för att jag verkligen tänkt på vad jag sagt och gett mkt beröm för det som funkat.
    Tja, tjugo år som låg- och mellanstadielärare har förhoppningsvis gett lite kunskap! Och sedan är det ganska lätt att komma på hur man bör göra när man inte är mitt i det. När man hamnar mitt i en situation med ett barn som gör fel samtidigt som man har andra barn att ta hand om är det lätt hänt att man reflexmässigt gör fel... Men för varje gång du gör rätt kommer dottern göra rätt oftare, och ni kan bygga på de bra gångerna. 
Svar på tråden Bråkig 11-åring, ngn med tips?