• Anonym (Orolig)

    Kan detta göra det svårare bli gravid?

    Min mans sperma är inte som mina två ex riktigt och undrar om det kan försvåra. Den är som tjock när den kommer ut och det är inte jättemkt. 1-2 teskedar kanske. Vissa delar av den ser nästan koagulerade ut men sen är det andra som är mer flytande. Den är också kritvit. Den sprutar heller inte ut utan rinner som ut.

    Mina ex hade mer ljusgul, lättflytande och större mängd.

  • Svar på tråden Kan detta göra det svårare bli gravid?
  • Anonym (She)

    Ingen aning, men hörde en gång att ju vitare desto mer spermier. Vet inte om det stämmer dock?

  • Anonym (Man)

    Är det nån skillnad i ålder mellan mannen och dina ex? Och skillnad i hur ofta ni har sex?

  • Anonym (Svar på tal)

    Man kan absolut inte avgöra fertilitet genom att titta på hur sädesvätskan ser ut.

  • Anonym (She)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-02-16 22:04:52 följande:

    Man kan absolut inte avgöra fertilitet genom att titta på hur sädesvätskan ser ut.


    Kan ju vara många spermier till antalet, hur kvaliten är kan ju dock variera.
  • Anonym (...)
    Anonym (She) skrev 2020-02-16 23:14:51 följande:

    Kan ju vara många spermier till antalet, hur kvaliten är kan ju dock variera.


    Av sädesvätskan är typ 5% spermier. Du kan inte dra nån slutsats av antalet baserat på mängd, och inte heller kvalitén baserad på typ färg och konsistens.

    Ts, oroa dig inte. Har ni försökt bli gravida i ett år får ni väl gå en utredning, men innan dess behöver ni inte stressa upp er i onödan.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (She) skrev 2020-02-16 23:14:51 följande:
    Kan ju vara många spermier till antalet, hur kvaliten är kan ju dock variera.
    Jag förstår inte riktigt din poäng. Du kan inte titta på sädesvätskan och avgöra varken fertilitet, kvalitet eller antal spermier, eller hur aktiva de är för den delen.
  • Anonym (Orolig)

    Det är ingen åldersskillnad direkt, de är kring 25 år allihop. Han dricker mkt vatten (mkt mer än exen gjorde) så det är nog inte uttorkning som gör det så tjockt.

  • Anonym (53)

    Ingen här kan svara på det, du kan inte bedöma kvalitet o antal på att ta en sats i handen o stirra på den.

    Är ni oroliga får han göra en utredning

  • Anonym (She)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-02-17 09:15:05 följande:

    Jag förstår inte riktigt din poäng. Du kan inte titta på sädesvätskan och avgöra varken fertilitet, kvalitet eller antal spermier, eller hur aktiva de är för den delen.


    Det är ju precis det jag menade men kanske var otydlig i mitt svar?! Jag har hört att är den väldigt vit så ska spermierna vara många till antalet men bara för att dom skulle vara många betyder det ju inte att kvaliten är bra för det. Som sagt bara något jag HÖRT och har vare sig bevis eller egen kunskap om detta.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (She) skrev 2020-02-17 21:47:12 följande:
    Det är ju precis det jag menade men kanske var otydlig i mitt svar?! Jag har hört att är den väldigt vit så ska spermierna vara många till antalet men bara för att dom skulle vara många betyder det ju inte att kvaliten är bra för det. Som sagt bara något jag HÖRT och har vare sig bevis eller egen kunskap om detta.
    Precis, och därför är det lite onödigt att ta upp eftersom det inte säger varken till eller ifrån. Det hjälper inte ts eller någon annan att du kommer med något som 1) är felaktigt och 2) du inte kan backa upp med någon som helst källa. Man kan inte se på färgen om man har många spermier. Kvaliteten är irrelevant efter det, eftersom man helt enkelt inte vet.
  • Anonym (She)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-02-17 21:59:47 följande:

    Precis, och därför är det lite onödigt att ta upp eftersom det inte säger varken till eller ifrån. Det hjälper inte ts eller någon annan att du kommer med något som 1) är felaktigt och 2) du inte kan backa upp med någon som helst källa. Man kan inte se på färgen om man har många spermier. Kvaliteten är irrelevant efter det, eftersom man helt enkelt inte vet.


    Men då ska man väl inte fråga på familjeliv då!!?! Hur många sitter på ett ordentligt svar här i trådarna tror du? Vill man ha riktig fakta får man väl för 17 vända sig till en läkare. 90% av alla svar är väl spekulationer.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (She) skrev 2020-02-18 12:57:13 följande:
    Men då ska man väl inte fråga på familjeliv då!!?! Hur många sitter på ett ordentligt svar här i trådarna tror du? Vill man ha riktig fakta får man väl för 17 vända sig till en läkare. 90% av alla svar är väl spekulationer.
    Hoppsan. Nej, det är mycket spekulationer på FL men du behöver väl inte bidra till det, eller hur? Det du pratar om är typ Schrödingers katt, antingen är den död eller levande men vi vet inte. Dumt att ens ta upp ett noll-svar menar jag.

    Antingen är det så att spermierna har bra kvalitet, eller så har de dålig kvalitet. Det är ditt svar, som inte ger ts någon som helst insikt.
Svar på tråden Kan detta göra det svårare bli gravid?