• Anonym (Trötter)

    Ni som fått beviljad önskekost på förskolan

    Vad krävdes för att få det godkänt? Har någon här fått det utan läkarintyg?

  • Svar på tråden Ni som fått beviljad önskekost på förskolan
  • Anonym (M)

    Det krävs oftast läkarintyg. Varför vill du begära önskekost utan läkarintyg?

  • Anonym (Ylva)

    Det är bättre att barn lär sig att äta allsidigt.

  • neverpreggo
    Anonym (Ylva) skrev 2020-02-17 20:53:44 följande:

    Det är bättre att barn lär sig att äta allsidigt.


    Guuuuud vad smart du är.
  • Anonym (2 barns mor)

    Det ska mycket till för att få önskekost utan läkarintyg.
    En viktig orsak är alla andra barn som ser att det går att få annan mat.

  • Anonym (Ylva)
    neverpreggo skrev 2020-02-17 20:56:57 följande:

    Guuuuud vad smart du är.


    Jag vet. Och ditt u har visst fastnat.
  • Ess

    Detta var iofs skolan, men de föreslog önskekost för att dottern skulle orka med dagen. De började med det och sedan fick vi fixa ett intyg från hennes läkare, men det funkar även med ett intyg från en dietist.

  • Ess
    Långbenopluto skrev 2020-02-17 20:44:23 följande:

    Vad innebär önskekost?


    Om barnet inte äter maten som serveras utav någon anledning, så kan dom få gå ut i köket och be om annat. Dottern brukade få köttbullar med pasta.

    De får det främst när de inte äter maten på regelbunden basis och därför inte heller orkar hela skoldagen.

    Är det som tex jag som inte äter fisk, så får man äta tillbehören den dagen. Så det krävs mer än att inte gilla en viss rätt bara.
  • Anonym (E)

    Mitt ena barn har önskekost och det har aldrig varit tal om något läkarintyg. Varför ska jag besvära en läkare med det? De har väl att göra som det är... Lärarna såg ju att hen inte åt någonting och därmed inte orkade dagarna! Hen är extrem med mat och har varit sen födseln, men det som äts är bra grejer så för oss funkar det! Hade inte velat att något av mina barn gick runt på pasta och ketchup...

  • Whitehorse1979

    Så länge det inte är oxfilé som ska önskas så.

    Eller på grund av allergier.

    Fick typ önskekost åt sonen då han inte alls tyckte om stroganoff, det var på nivån att han kräktes rakt ut i maten vid bordet.
    Sen efter ett tag började de gaffla om intyg..
    Jo tjena.
    Men då kunde han äta det.

Svar på tråden Ni som fått beviljad önskekost på förskolan