• ZKH

    Resturang ägare | Häst ägare | Förälder

    Hej allihopa!

    Ja som ni ser så har man mycket i livet och nu har den stora glädjen för mig och min älskling hänt, jag är gravid. (Vecka 9)

    I snart 3 år har vi varit ihop men vi har känt varandra i 16 år! Och jag har varit utan skydd med bara honom i 6 år

    Nu är det så att vi är både Resturang ägare som är då en krog på kvällen

    ( med bara 2 anställda )ink Hästägare. Då jobbar killen också extra för att få mer ekonomi för det är inte ett billigt liv. Vilket gör att vår vecka blir:

    Måndag-Torsdag: 04:00 åker jag till resturangen och förbereder för morgon russ medan han 04.00-09:00 jobbar som personlig assistent.

    10.00 kommer han till resturangen och tar över medans jag far till stallet 11:00-17:00

    Sen 17:00 kommer min hästskötare och tar hand om det sissta medans jag åker till Restaurangen igen och hjälper till fram till 23:00

    Fredag: 04:00 samma sak fixa för morgon russ. Och han till sin brukare.

    11:00-17:00 stall för mig och resturang för honom

    Men nu kommer det roliga 18:00-21:00 stängt och gör redo för krogen.

    Sen har jag krogen 21-03:00 samtidigt killen är på Olles och jobba. Sen städar vi i resturangen 03-06 beroende på hur segt det är.

    Lördag: min hästskötare är där istallet hela dagen men kan komma till att jag ibland far ditt. Om någon av våra anställda vill jobba extra på dagen, Annars så har vi resturang och korgen 10:00-21:00 tills han far till olles igen 22:00-04:00 sen hjälper han mig och den andra att städa om vi inte är klara.

    Söndag: då är stängt och vi har stallet 10.00 tillsammans det här är vår glädjes dag stallet och vi tillsammans inget annat. Sen hem och vila

    -------------------------------------

    Med allt detta så har vi svårt att lägga upp ett schema och därför skriver jag här och hoppas att alla era tips kan hjälpa att hitta en lösning. Just nu har vi två lösningar som lyder.

    1: mån-tors har vi en extra anställd när jag är mamma ledig. Sen när jon är pappa ledig och min skötare kommer har hästen vår oftare i sin schema som hoppade av glädje av samtidigt tackade gud för bäbisen x'D

    Fre-Lör två extra anställda som tar våra plats medans vi är med bäbisen vår.

    2: sälja resturang eller häst om inte båda :C vilket skulle nog gör oss mer skadda för

    Hästlivet bringar oss tillsammans och ger oss tid som familj och gör vår under stimulerade sinnen nöjda (märkt det med gud barnen oxå när dom har varit med oss)

    Och resturangen är det som ger mig ett jobb (ja min kille har anställt mig med hjälpa av försäkring och stöd x'D komedi på hög nivå)

    Pga min kroniska värk och kropps besvär så var ända stället någon ville anställa mig var samhall och det vägrar jag jobba på. (Tackar min älskling att han hittade mig och gav mig detta underbara liv)

    ---------------

    Så har ni två tips för oss? :)

    Ge oss gärna tre

    Scheman en för dessa 8 månader som är kvar. En för mamma och pappa ledighet och en för när dagis tiden är igång :)

    Tack i förtid mvh Westkhain

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-17 22:28
    P.s ursäkta för slarv skrivning :)

  • Svar på tråden Resturang ägare | Häst ägare | Förälder
  • Tow2Mater

    När sover ni? Så vi vet hur många timmars somn vi ska planera in i ert schema? Gillar ni McDonalds? Så vi vet om vi ska lägga in drive-thru, eller om ni promt måste ha tid att handla och tillaga maten själva?

  • Anonym (LS)

    Tänker spontant på en kombination av dina lösningar. Se till och ha uppbackning både på restaurangen och i stallet och se lite vad som fungerar.

    Innan man får barn är det ju svårt att planera för hur det kommer att bli och samma sak gäller ju framöver.

    Hur du konkret kommer få ihop livspusslet kommer med stor sannolikhet att variera utifrån hur du, barnet och din sambo mår.

    Spontant tänker jag också att det är viktigt att få ihop mat, tvätt, städ när man har barn och att detta också kan behöva schemaläggas.eller iallafall tas med när du funderar på livspusslet.

  • Jemp

    Ni behöver ju 2 vikarier för dig under mammaledighet i alla fall.

    Hur är era anställdas schema idag?

    Mtp vad du skriver om värk, anställningsstöd etc; hur mycket extra tid bedömer ni att du lägger på dina arbetsuppgifter? (Om det är minimalt finns ju ingen anledning till att du inte skulle få ett annat jobb om ni säljer, låter ju rätt galet och högpresterande, dina arbetstider).

    Hur går restaurangen? Har ni råd att dubbla antalet anställda? Har sambon råd att sluta på assistentjobbet?

    Hur mycket vill ni att barnet ska gå på förskola sen? Finns nattis i er kommun och vill ni ha det så, eller ska (minst) en av er gå över till att jobba dagtid?

    Hur många hästar har ni? En? I så fall finns ju utrymme att dra ner rejält på dagens stalltider, men kan ändå bli svårt med två jobb där ni troligen inte kommer vara hemma så mycket samtidigt.

    Lägg till partid/familjetid, återhämtning, vettig dygnsrytm för barnet och att hen åtminstone inte kan vara med i stallet eller åtminstone att du då blir effektiv och inte kan rida.

    Ni bör räkna med att du snart får skippa åtminstone hälften av passen på restaurangen så ni inte sitter i skiten om/när det händer. Vanligt att bli helt sjukskriven också.

  • Jemp

    Ni behöver ju 2 vikarier för dig under mammaledighet i alla fall.

    Hur är era anställdas schema idag?

    Mtp vad du skriver om värk, anställningsstöd etc; hur mycket extra tid bedömer ni att du lägger på dina arbetsuppgifter? (Om det är minimalt finns ju ingen anledning till att du inte skulle få ett annat jobb om ni säljer, låter ju rätt galet och högpresterande, dina arbetstider).

    Hur går restaurangen? Har ni råd att dubbla antalet anställda? Har sambon råd att sluta på assistentjobbet?

    Hur mycket vill ni att barnet ska gå på förskola sen? Finns nattis i er kommun och vill ni ha det så, eller ska (minst) en av er gå över till att jobba dagtid?

    Hur många hästar har ni? En? I så fall finns ju utrymme att dra ner rejält på dagens stalltider, men kan ändå bli svårt med två jobb där ni troligen inte kommer vara hemma så mycket samtidigt.

    Lägg till partid/familjetid, återhämtning, vettig dygnsrytm för barnet och att hen åtminstone inte kan vara med i stallet eller åtminstone att du då blir effektiv och inte kan rida.

    Ni bör räkna med att du snart får skippa åtminstone hälften av passen på restaurangen så ni inte sitter i skiten om/när det händer. Vanligt att bli helt sjukskriven också.

  • ZKH
    Tow2Mater skrev 2020-02-17 23:48:15 följande:

    När sover ni? Så vi vet hur många timmars somn vi ska planera in i ert schema? Gillar ni McDonalds? Så vi vet om vi ska lägga in drive-thru, eller om ni promt måste ha tid att handla och tillaga maten själva?


    Vi sover när vi än har tid vilket är efter stängning fram till morgon.

    Vi köper med oss mat bort till resturangen och tillagar den där eftersom vi gillar inte snabb mat.

    Städning och fixa hemma göt vi på Söndagar om det behövs, det är sällan stökigt nu men vet att med ett littet knott i familjen så kommer det vara väldigt möjligt att det blir stökigt.

    :)
  • ZKH
    Anonym (LS) skrev 2020-02-18 05:37:21 följande:

    Tänker spontant på en kombination av dina lösningar. Se till och ha uppbackning både på restaurangen och i stallet och se lite vad som fungerar.

    Innan man får barn är det ju svårt att planera för hur det kommer att bli och samma sak gäller ju framöver.

    Hur du konkret kommer få ihop livspusslet kommer med stor sannolikhet att variera utifrån hur du, barnet och din sambo mår.

    Spontant tänker jag också att det är viktigt att få ihop mat, tvätt, städ när man har barn och att detta också kan behöva schemaläggas.eller iallafall tas med när du funderar på livspusslet.


    Tack! Alla denna tanke ställning gav oss en bra inblick på hur vi blanda annat kan och ska tänka. :)
  • ZKH
    Jemp skrev 2020-02-18 13:14:26 följande:

    Ni behöver ju 2 vikarier för dig under mammaledighet i alla fall.

    Hur är era anställdas schema idag?

    Mtp vad du skriver om värk, anställningsstöd etc; hur mycket extra tid bedömer ni att du lägger på dina arbetsuppgifter? (Om det är minimalt finns ju ingen anledning till att du inte skulle få ett annat jobb om ni säljer, låter ju rätt galet och högpresterande, dina arbetstider).

    Hur går restaurangen? Har ni råd att dubbla antalet anställda? Har sambon råd att sluta på assistentjobbet?

    Hur mycket vill ni att barnet ska gå på förskola sen? Finns nattis i er kommun och vill ni ha det så, eller ska (minst) en av er gå över till att jobba dagtid?

    Hur många hästar har ni? En? I så fall finns ju utrymme att dra ner rejält på dagens stalltider, men kan ändå bli svårt med två jobb där ni troligen inte kommer vara hemma så mycket samtidigt.

    Lägg till partid/familjetid, återhämtning, vettig dygnsrytm för barnet och att hen åtminstone inte kan vara med i stallet eller åtminstone att du då blir effektiv och inte kan rida.

    Ni bör räkna med att du snart får skippa åtminstone hälften av passen på restaurangen så ni inte sitter i skiten om/när det händer. Vanligt att bli helt sjukskriven också.


    Då passar en av våra alternativ yppligt bra :)

    Vi har lagt upp schemat per vecka efter behov.

    Så ser till att vi alltid är 4-5 st som jobbar vilket inte mer än så behövs i våra lilla resturang.

    Önskan att ha ett annat jobb hade varit trevligt. Jag jobbar fullt ut men får inte ta tunga lyft och kan visa dagar inte göra allt som en arbetsplats kan önska sig av en pga svårigheter att röra mig och att jag kan visa dagar ha svårt med funktionen med händer (kan orsaka att jag tappar olika matriall) Det har även kommit dagar då jag inte ens kommer upp före än för sent. (Läkaren gör en undersökning nu.)

    Han har tyvärr inte råd att avsluta på assistent jobbet. Men vi har råd med en extra. :)

    Vi kommer aldrig vilja använda Nattis pga att vi vill kunna ge så mycket tid vi kan till vår knott.

    Vi har även börjat planera en ljudisolerad vilorum för oss som familj. :)

    Vi har bara en häst och jag har redan minskat min tid. Men jag har många vänner som har taggit med sin lille till stallet efter 6 månader.

    Som jag skrev så har jag min hästskötare som gladeligen tar hand om hästen 7 dagar i veckan tills jag är aktiv igen. Och enligt barnmorskan så kan jag redan en vecka efter förlosning om allt går bra. Gå tillbaka att rida.
  • Anonym (C)

    Hur kan stallet ta så mycket tid? Du är där 6 timmar varje dag och har dessutom en hästskötare som kommer på kvällarna och som är där hela lördagarna?

    Vad betyder morgon russ? Vad betyder att killen är på olles? Det är mycket i din text som jag inte förstår.

    Er livsstil låter inte hållbar nu när ni ska få en knodd (knott är en irriterande insekt).

  • MrsJenka

    Vad har krogen för öppettider?

    Jag tycker att ni verkar spendera orimligt med tid på prepp och städning.

    Jag har jobbat inom restaurang i halva mitt liv och om det är en lunchöppen restaurang borde det räcka att preppkocken kommer in vid 8-9. Serveringen en timma senare?

    Att städa i 3 timmar på natten låter helt uppåt väggarna. Max en timma borde det ta att plocka iordning, torka bord och diska.

    Resten tar serveringen när de öppnar dagen efter.

    (Dammsuga, skura, putsa glas/bestick, vika servetter osv.)

  • Jemp
    ZKH skrev 2020-02-19 07:25:36 följande:

    Då passar en av våra alternativ yppligt bra :)

    Vi har lagt upp schemat per vecka efter behov.

    Så ser till att vi alltid är 4-5 st som jobbar vilket inte mer än så behövs i våra lilla resturang.

    Önskan att ha ett annat jobb hade varit trevligt. Jag jobbar fullt ut men får inte ta tunga lyft och kan visa dagar inte göra allt som en arbetsplats kan önska sig av en pga svårigheter att röra mig och att jag kan visa dagar ha svårt med funktionen med händer (kan orsaka att jag tappar olika matriall) Det har även kommit dagar då jag inte ens kommer upp före än för sent. (Läkaren gör en undersökning nu.)

    Han har tyvärr inte råd att avsluta på assistent jobbet. Men vi har råd med en extra. :)

    Vi kommer aldrig vilja använda Nattis pga att vi vill kunna ge så mycket tid vi kan till vår knott.

    Vi har även börjat planera en ljudisolerad vilorum för oss som familj. :)

    Vi har bara en häst och jag har redan minskat min tid. Men jag har många vänner som har taggit med sin lille till stallet efter 6 månader.

    Som jag skrev så har jag min hästskötare som gladeligen tar hand om hästen 7 dagar i veckan tills jag är aktiv igen. Och enligt barnmorskan så kan jag redan en vecka efter förlosning om allt går bra. Gå tillbaka att rida.


    Hur kan ni vara 4-5 st idag om ni bara har två anställda?

    Rida efter en vecka? Har jag aldrig hört rekommenderas faktiskt, men efter 1-2 mån om allt gått bra, absolut.

    Att ta omhand om en häst kan ju dras ner till ca 2h/dag vid behov.

    Förslagsvis jobbar sambon då 4-9 på assistentjobbet och sen ett par timmar i restaurangen och hämtar barnet tidigt från förskolan. Du lämnar barnet och jobbar dagtid i restaurangen. Hem och äter gemensamt, åker till stallet på kvällen när barnet sover. Helger är ni båda lediga.

    Det är vad jag tycker är logiskt. Vad det innebär i att sälja eller behålla restaurang vet bara ni själva.
  • ZKH
    Jemp skrev 2020-02-18 13:22:11 följande:

    Fast ni kan ju omöjligt få ihop det ens idag.


    Inget är omöjligt
  • ZKH
    MrsJenka skrev 2020-02-19 08:46:50 följande:

    Vad har krogen för öppettider?

    Jag tycker att ni verkar spendera orimligt med tid på prepp och städning.

    Jag har jobbat inom restaurang i halva mitt liv och om det är en lunchöppen restaurang borde det räcka att preppkocken kommer in vid 8-9. Serveringen en timma senare?

    Att städa i 3 timmar på natten låter helt uppåt väggarna. Max en timma borde det ta att plocka iordning, torka bord och diska.

    Resten tar serveringen när de öppnar dagen efter.

    (Dammsuga, skura, putsa glas/bestick, vika servetter osv.)


    Som ensam person på morgonen med kroniskvärk så tar jag det lugnt innan helst på morgonen och med städningen.

    3 timmar det för mig ensam kroniskvärk det kan ta kortare tid om killen inte har mkt på andra jobbet.

    Städning gör vi två gånger om dagen. Vi vill ha det clean rent. Vet inte vilka restauranger slarvar med det. Men vill inte ha iaf miljönämnden på oss med en överraskning besök på förmiddan.

    (Har du läst igenom der jag skrev :/?)
  • ZKH
    Jemp skrev 2020-02-19 14:22:13 följande:

    Hur kan ni vara 4-5 st idag om ni bara har två anställda?

    Rida efter en vecka? Har jag aldrig hört rekommenderas faktiskt, men efter 1-2 mån om allt gått bra, absolut.

    Att ta omhand om en häst kan ju dras ner till ca 2h/dag vid behov.

    Förslagsvis jobbar sambon då 4-9 på assistentjobbet och sen ett par timmar i restaurangen och hämtar barnet tidigt från förskolan. Du lämnar barnet och jobbar dagtid i restaurangen. Hem och äter gemensamt, åker till stallet på kvällen när barnet sover. Helger är ni båda lediga.

    Det är vad jag tycker är logiskt. Vad det innebär i att sälja eller behålla restaurang vet bara ni själva.


    Jag, killen, våra två anställda och ibland så kommer min mamma som vill hjälpa för hon är uttråkad hemma.

    Många av mina väninnor har kunnat så beror på hur kroppen tar det.

    Tyvärr min hingst behöver mkt mer än så men som sagt har min häst skötare som tar över tills jag kan.

    Tack så mycket ska skriva ner :)
  • ZKH
    Anonym (C) skrev 2020-02-19 08:18:05 följande:

    Hur kan stallet ta så mycket tid? Du är där 6 timmar varje dag och har dessutom en hästskötare som kommer på kvällarna och som är där hela lördagarna?

    Vad betyder morgon russ? Vad betyder att killen är på olles? Det är mycket i din text som jag inte förstår.

    Er livsstil låter inte hållbar nu när ni ska få en knodd (knott är en irriterande insekt).


    Pga min kroniskvärk så tar det tid att mocka och fixa i stallet tyvärr sen behöver min hingst sååå mycket arbete nu när han är ung och lätt uttråkad.

    Morgon russ är när frukost buffe är igång eller som nu när lastbil och traktor grabbarna behöver sin lunch påse med sig.

    Sen att Killen är på olles betyder att han är på sitt andra jobb.

    Well må jag älska min knodd men just nu känns hen som ett knott .
  • Jemp

    Att jobba 60-70h/vecka (i tungt yrke...), sova 3-5 timmar per natt och dessutom ha häst kanske bidrar till din värk?

    Att vara i stallet 6+ timmar per dag kan du ju glömma sen när barnet börjar fsk/ni båda jobbar igen. Tidigare än så om vi pratar effektiv tid. Så ja, kräver han det lär du behöva sälja. Det vettigare kanske snarare är jobba mer med berikning och ev kastrera. Varför skulle en ung häst behöva jobba så mycket?

  • Jemp
    ZKH skrev 2020-02-19 17:39:13 följande:

    Jag, killen, våra två anställda och ibland så kommer min mamma som vill hjälpa för hon är uttråkad hemma.

    Många av mina väninnor har kunnat så beror på hur kroppen tar det.

    Tyvärr min hingst behöver mkt mer än så men som sagt har min häst skötare som tar över tills jag kan.

    Tack så mycket ska skriva ner :)


    Fast de anställda jobbar ju knappast 14h/dag 6 dar i veckan....
Svar på tråden Resturang ägare | Häst ägare | Förälder