• Wed 19 Feb 2020 20:54
    626 visningar
    20 svar
    20
    626

    Skriva bort sambolagen eller ej? Hjälp

    Min pojkvän kommer snart att flytta in i lägenheten jag bor i. Denna lägenhet kommmer jag ungefär samtidigt att köpa av nuvarande ägare.
    Min pojkvän och jag är överrens om att jag ska äga den själv. Borde vi skriva bort sambolagen pga detta? Skulle vi gå skilda vägar ska ju lägenheten
    fortfarande tillhöra mig och jag vill inte behöva lösa ut honom när han inte heller ej betalat på den. Anledningen att jag undrar är för att köpet kommer
    att ske ungefär samtidigt (kanske någon månad före) han flyttar in.

  • Svar på tråden Skriva bort sambolagen eller ej? Hjälp
  • Anonym (Ja)
    Wed 19 Feb 2020 20:58
    #1

    Alltid bäst att vara på den säkra sidan.

    Så lång tid tar det ju inte att skriva ner det på ett papper...

  • Wed 19 Feb 2020 21:15
    #2

    Ja skriver ni ingenting så har han sambolagen i ryggen om han vid en senare separation vill kräva halva nettovärdet av lägenheten.

    Vill ni(du) se till att det inte kan hända måste du skriva papper

  • Wed 19 Feb 2020 21:19
    #3

    Skriv för säkerhets skull. Så att det blir tydligt för er båda vad som gäller.

  • Wed 19 Feb 2020 21:25
    #4

    Ja, ni kan ju skriva att lägenheten inte ska vara samboegendom (men att bohag ska vara det) om ni vill det. Bäst att ha sånt på papper om man skulle bli oense längre fram.

  • Wed 19 Feb 2020 21:45
    #5

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.


     

  • Sandra­söt88
    Wed 19 Feb 2020 21:57
    #6
    Cissan2 skrev 2020-02-19 21:45:51 följande:

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.

     


    Lagen reglerar ju till hans fördel så det förstår jag att han tycker. Det är inte helt säkert att lägenheten ingår som samboegendom men jag skulle aldrig chansa. En jurist fixar ett sådant avtal på 30 minuter.
  • Anonym (S)
    Thu 20 Feb 2020 05:57
    #7
    Cissan2 skrev 2020-02-19 21:45:51 följande:

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.

     


    Men då är ni ju inte överens om att lägenheten ska ses som din som du skriver i ts? I alla fall inte efter en eventuell separation. Red ut det först, och är ni är överenss skriv avtal på det ni är överens om.
  • Thu 20 Feb 2020 06:49
    #8

    Idag är ni vänner och nykära, om ni en gång separerar är ni det inte.....


  • Anonym (Utanf­örBoxe­n)
    Mon 24 Feb 2020 21:50
    #9
    Cissan2 skrev 2020-02-19 21:45:51 följande:

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.


    Alltid papper. Kontakta en jurist. Hängslen och livrem är bättre än hemlöshet.
  • Mon 24 Feb 2020 22:16
    #10
    Cissan2 skrev 2020-02-19 21:45:51 följande:

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.

     


    Cissan2 skrev 2020-02-19 20:54:15 följande:

    Min pojkvän och jag är överrens om att jag ska äga den själv.


    ?
  • Ess
    Tue 25 Feb 2020 19:58
    #11

    Skriv papper på att den är din enskilda egendom. Flytta absolut inte ihop om han vill dra på det, eller tycker det är onödigt. Pappren ska skrivas INNAN han flyttar in!

  • Tue 25 Feb 2020 21:33
    #12

    skriv så det kan kännas fördelaktigt även för honom. så gjorde vi då vi flyttade ihop i ett hus som vi byggde tillsammans men jag ägde tomten och betalade allt material etc. 


    att huset var mitt men att han vid en eventuell separation skulle kompenseras ekonomiskt för det han investerat i den gemensamma bostaden (dvs inte levnadskostnader utan om han betalande för tex reparationer etc) 


     

  • Thu 27 Feb 2020 19:09
    #13
    Moniqe1979 skrev 2020-02-25 21:33:13 följande:

    skriv så det kan kännas fördelaktigt även för honom. så gjorde vi då vi flyttade ihop i ett hus som vi byggde tillsammans men jag ägde tomten och betalade allt material etc. 


    att huset var mitt men att han vid en eventuell separation skulle kompenseras ekonomiskt för det han investerat i den gemensamma bostaden (dvs inte levnadskostnader utan om han betalande för tex reparationer etc) 


     


    Varför ska TS skriva ett sådant krångligt avtal?
  • Thu 27 Feb 2020 19:12
    #14

    För att sambolagen ska kunna appliceras så ska bostaden vara införskaffad för gemensamt bruk.
    Det räcker inte med att man flyttar med in, det lustiga är att man behöver inte ens ha bott i hushållet om den är införskaffad för gemensamt bruk.

    Så där är jag 99% säker att sambolagen inte är applicerbar på din bostad om den inte införskaffades för att ni gemensamt skulle bo där.

    Men skriv bort sambolagen för säkerhets skull det finns gratis mallar på nätet.

  • Anonym (bette­r safe)
    Fri 28 Feb 2020 08:33
    #15

    om det är väldigt tight inpå som han flyttar in kan han vid en ev separation lyckas driva att den inflör skaffats i avsikt för gemensamt boende å få rätten på sin sida.

  • Fri 28 Feb 2020 08:35
    #16
    Noname00 skrev 2020-02-27 19:09:49 följande:
    Varför ska TS skriva ett sådant krångligt avtal?

    om han känner sig stött över att hon vill trygga sin egendom kan det bli så att han inte vill bidra till det gemensamma boendet så skapar det slitningar på förhållandet. 


    får han däremot nån "possitiv del" i avtalet kan det kännas rimligare att även vara med å engagera sig i renoveringar mm...

  • Anonym (L)
    Fri 28 Feb 2020 08:37
    #17

    Självklart ska du skriva papper på allting! Gå till en jurist.

  • Fri 28 Feb 2020 20:38
    #18
    Moniqe1979 skrev 2020-02-28 08:35:47 följande:

    om han känner sig stött över att hon vill trygga sin egendom kan det bli så att han inte vill bidra till det gemensamma boendet så skapar det slitningar på förhållandet. 


    får han däremot nån "possitiv del" i avtalet kan det kännas rimligare att även vara med å engagera sig i renoveringar mm...


    Men det gemensamma boendet är ju så mycket mer än bara bostaden, sedan kan man inte skriva in sådant när man skriver bort sambolagen utan det är just lagen om bodelning genom sambos som avtalas bort.

    Men om man nu skrev ett avtal hur skulle det se ut menar du?
    Det är ju ganska logiskt, ägare han inte bostaden så ska ha inte betala underhåll för den utan endast driftkostnader.
  • Anonym (J)
    Fri 28 Feb 2020 21:36
    #19
    Cissan2 skrev 2020-02-19 21:45:51 följande:

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.

     


    Då är det bästa att dumpa golddiggern i tid.

    Han har visat vad han är för typ.
  • Sat 29 Feb 2020 09:54
    #20
    Cissan2 skrev 2020-02-19 21:45:51 följande:

    Tack alla för era svar, jag håller med om att det är bäst att ha det på papper. Men jag frågade då min kille verkade ta lite illa upp när jag tog upp det och tyckte nog att om det redan finns en lag som reglerar det borde jag inte föreslå ett avtal.


     


    När han flyttar in hur kommer ni dela upp kostnaderna, för bostad och allt?
    Beträf lån månadsavgift m.m.
Svar på tråden Skriva bort sambolagen eller ej? Hjälp