• JossanM12345

    Vad betyder blödningen?

    Hej!

    Ni verkar vara ett klokt gäng som hänger här inne baserat på tidigare trådar jag läst. Tänker därför att någon eller några utav er kanske kan hjälpa mig räta ut några frågetecken.

    Jag har använt p-piller (Amorest 28) sedan augusti och då hoppat över sockerpillren och låtit pillermensen komma när den kommer (och då haft uppehåll med piller 5 dagar), ungefär varannan månad.

    Sista uppehållet gjorde jag runt 1 februari och hade då en blödning som vanligt fram till 6-7 feb. Började ta piller igen den 6:e.

    Måndagen veckan efter, alltså den 10:e bestämde jag och min sambo oss för att jag skulle sluta med p-piller då jag inte mått så bra fysiskt under tiden jag tagit dem (konstant ömma bröst, viktuppgång osv) och sedan dess har jag inte tagit något mer piller. I fredags (14:e) vaknade jag av kraftig mensvärk och fick därefter en rejäl blödning som pågick i 2-3 dagar. Antar att det var för att jag återigen slutat ta piller och att det var min sista ?pillermens??

    Igår kom återigen någon form av blödning men då bara en liten, liten. Som en flytning ungefär och inte alls blodröd utan mer åt det rosa hållet. Kom inget mer blod efter det men fick en ganska kraftig molande värk i magen efteråt som pågick under ett par timmar. Idag har jag inte blött något men har lite mensliknande värk ibland som kommer i vågor.

    Nu till min fråga, vad tror ni detta är? Kan det vara ägglossningen som kommit igång igen och därav värk och denna lilla blödning? Brukar normalt sett (innan jag började med p-piller) få värk till och från ungefär 1-2 veckor innan mensen kommer men aldrig någon blödning. Värt att nämna att jag och min sambo haft regelbundet sex, ca 3-5 gånger i veckan under dessa veckor och inte skyddar oss med annat än p-piller.

    Ursäkta lång text men tusen, tusen tack till er som läst ända hit och väljer att svara!

    Kram

  • Svar på tråden Vad betyder blödningen?
  • JossanM12345

    Ja, troligtvis är det väl så. Tänkte mest om någon satt inne på lite kunskap och vet om det kan vara så att ägglossningen kommit igång igen :)

  • Anonym (H)
    JossanM12345 skrev 2020-02-20 10:33:02 följande:

    Ja, troligtvis är det väl så. Tänkte mest om någon satt inne på lite kunskap och vet om det kan vara så att ägglossningen kommit igång igen :)


    Det klart att det KAN ha kommit igång igen men det är ju ingen som kan svara på det utan att ha tagit blodprover på dig, eller kanske eventuellt gjort ett ultraljud. Inte ens en fertilitetsläkare eller gynekolog kan svara på om det kommit igång för dig igen eller inte utan att ha gjort detta.
  • JossanM12345

    Självklart förstår jag att ingen här kan svara på om det är så eller inte. Men kanske någon har varit med om samma eller liknande sak och kan svara på hur det var för denne

  • Kråkungen

    Låter väldigt mycket som hormonell obalans orsakad av p-piller, som redan sagts. Å andra sidan är det ganska vanligt med en liten blödning i samband m ÄL. En tredje orsak till en liten blödning är att ett befruktat ägg fäster (sk implantationsblödning eller nidblödning), men det är ju knappast aktuellt i ditt fall - iaf inte än ;). Får väl hålla tummarna för att det var ÄL :)

  • JossanM12345

    Vi har pratat mycket om barn det senaste och skulle bli väldigt glada om det visade sig vara ägget som blivit befruktat. Dock inser jag ju själv att chansen är väldigt liten att det hunnit gå så fort, hehe.

    Håller tummarna för att det var ÄL och att mensen kommer igång som vanligt under nästa månad :)

  • Kråkungen
    JossanM12345 skrev 2020-02-21 06:09:32 följande:

    Vi har pratat mycket om barn det senaste och skulle bli väldigt glada om det visade sig vara ägget som blivit befruktat. Dock inser jag ju själv att chansen är väldigt liten att det hunnit gå så fort, hehe.

    Håller tummarna för att det var ÄL och att mensen kommer igång som vanligt under nästa månad :)


    Mm, fast nidblödning får man inte förrän en till två veckor efter ÄL, så rent tidsmässigt stämmer det inte riktigt... däremot kan man ju som sagt hoppas på att det var en ÄL-blödning, och att du ändå blivit gravid på den ägglossningen :)
  • JossanM12345

    Tror inte det är graviditet på gång, det känns nästan helt orimligt. Min förhoppning är som sagt att det var ÄL :)

Svar på tråden Vad betyder blödningen?