• Carleh

Knöl på hakan

För ca 4-5 veckor sen skulle jag gissa så fick jag en innebrännare vad jag kan minnas på hakan. Den gjorde ont o var öm en vecka ca och kliade lite. OM JAG MINNS RÄTT, börjar inbilla mig nu att jag kanske inte alls hade ont men de är nog hjärnspökena. Nu är det bara en hård knuta som vägrar försvinna, vårdcentralen bad mig avvakta för det kunde tydligen ta lång tid för en sån att försvinna.

Är de någon som haft en innebrännare som bara blivit en hård knuta till slut som vägrar försvinna ?? Den växer inte o gör inte ont, är lite röd när jag inte har har smink.

Jag är en person som är livrädd för Cancerfonden och har väldigt lätt för att stressa upp mig för sånt här och kan ju även skapa yrsel,huvudvärk osv bara av min ångest nu. Vill bara ha något svar på om de är vanligt eller om någon här haft samma problem.

• Svar på tråden Knöl på hakan
  • Anonym (Anna)
    Carleh skrev 2020-02-23 13:32:06 följande:

Nä ,eller ja jag har ju försökt klämma den 1-2 gånger men inte mer än det och även baddat alsolsprit och haft alsolgel på natten

Man ska inte klämma om de inte är mogna, mina har bara blivit större då. Jag tycker du ska ringa vc om du är väldigt orolig.
  • Carleh

Jag funderar att ringa dem nu i veckan o försöka få en tid , vill bara ha bort den. Tack för alla svar :)

• Carleh

Hej igen! Nu har jag haft knutan på hakan i mer än 2 månader skulle jag tippa. Har varit hos vårdcentralen 2 gånger , första gången sa dem att ja det är bara en envis finne men skulle den inte försvinna kan vi ta bort den. Igår åkte jag dit igen då de gått 2 veckor sen sist och fick en antibiotika salva men hon kunde inte garantera något. När jag då frågade ?men om inte detta hjälper ,tar ni bort den då? ? då fick jag ett litet hånaktigt svar att ?nä det kan vi inte för då blir de ju ett ärr?

Vad hade ni gjort? Jag börjar tro nu att de inte är en inkapslad finne och jag vill verkligen ta bort den o få reda på vad det är. Man vill inte vara en av dem fallen som har cancer utan att veta om det och så går det för lång tid innan man upptäcker det. Hur hade ni gått tillväga efter detta ?

• EnAnonumius
    Carleh skrev 2020-03-18 06:52:47 följande:

Hej igen! Nu har jag haft knutan på hakan i mer än 2 månader skulle jag tippa. Har varit hos vårdcentralen 2 gånger , första gången sa dem att ja det är bara en envis finne men skulle den inte försvinna kan vi ta bort den. Igår åkte jag dit igen då de gått 2 veckor sen sist och fick en antibiotika salva men hon kunde inte garantera något. När jag då frågade ?men om inte detta hjälper ,tar ni bort den då? ? då fick jag ett litet hånaktigt svar att ?nä det kan vi inte för då blir de ju ett ärr?

Vad hade ni gjort? Jag börjar tro nu att de inte är en inkapslad finne och jag vill verkligen ta bort den o få reda på vad det är. Man vill inte vara en av dem fallen som har cancer utan att veta om det och så går det för lång tid innan man upptäcker det. Hur hade ni gått tillväga efter detta ?

Men snälla läsa vad folk skriver i tråden som har haft innebrännare. Det kan ta lång tid att de försvinner.

Jag själv har haft innebrännare, det tog mig c:a 1månad innan den minskade och blev en "hård knut". När den minskade ned och blev en "hård knut" så det tog ytterligare c:a 3 månader innan den försvann.

Och om du noja dig så hårt över att "det är ju inte så snyggt", sminka över den då. Det finns ju smink som inte täpper till porerna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Linkan92

Är det inte ett atherom du har då? En avstängd talgkörtel. Jag har en sån på hakan. Inflammeras några gånger per år. Ofarligt. Vissa VC tar inte bort på kosmetisk indikation om det är det som stör dig, vet ej hur det är där du bor. Isf gå privat. Tar du bort den blir det ju ett ärr såklart.

• Carleh

Tro mig jag har läst och hittar inget som är likt just mitt problem då jag inte har ont eller något överhuvudtaget ? Alla andra har haft inflammation eller dylikt. Och sminka över , de gör jag men en stor jävla knuta på hakan är inte riktigt min grej. Och Jag kan inte rå för att jag är en människa som är orolig av mig och blir lätt nervös av saker som inte ska vara på ens kropp.

• Carleh

Kan vara en sån , jag ska kolla upp med någon privat. Ett ärr kan jag klara av men vill helst få bort det. Mycket för min oro om att de ska vara något allvarligare och såklart för jag inte vill ha kvar den där av kosmetiska skäl

• MammAmma
    Carleh skrev 2020-03-18 10:18:22 följande:

Tro mig jag har läst och hittar inget som är likt just mitt problem då jag inte har ont eller något överhuvudtaget ? Alla andra har haft inflammation eller dylikt. Och sminka över , de gör jag men en stor jävla knuta på hakan är inte riktigt min grej. Och Jag kan inte rå för att jag är en människa som är orolig av mig och blir lätt nervös av saker som inte ska vara på ens kropp.

En inkapslad finne slutar göra ont när inflammationen går över. Knölen kan vara kvar i flera månader ändå. Det är allra troligast INTE cancer.

Vad är det med att folk ska dra de värsta slutsatserna jämt, ist för att använda den logik vi fått tack vare evolutionen, smh -_-
  • Carleh

Tack för du gav mig ett svar.

Men sen direkt efter ska du komma med en dryg onödig kommentar. Så förvånad jag blir över att människor i dagens samhälle ska komma med dryga kommentarer jämt. Nu är det såhär att jag drar inte dem värsta slutsatserna för att jag tycker det är skoj att göra det, min hjärna fungerar lite så att jag blir lätt nojig och orolig över det mesta. Att du sedan är en person som inte gör det dömer inte jag dig för ellerhur? Det är ju skitbra för dig att du lätt kan sopa sakerna under mattan men alla är inte så som personer och det är okej. När ska dem flesta sluta att vara så JÄVLA dryga med att kommentera någon helt jävla onödig kommentar och ha en attityd?

Men tack för att du iallafall svarade snällt i början. Sjukt onödigt avslut men ändå.

• MammAmma
    Carleh skrev 2020-03-18 13:54:24 följande:

Tack för du gav mig ett svar.

Men sen direkt efter ska du komma med en dryg onödig kommentar. Så förvånad jag blir över att människor i dagens samhälle ska komma med dryga kommentarer jämt. Nu är det såhär att jag drar inte dem värsta slutsatserna för att jag tycker det är skoj att göra det, min hjärna fungerar lite så att jag blir lätt nojig och orolig över det mesta. Att du sedan är en person som inte gör det dömer inte jag dig för ellerhur? Det är ju skitbra för dig att du lätt kan sopa sakerna under mattan men alla är inte så som personer och det är okej. När ska dem flesta sluta att vara så JÄVLA dryga med att kommentera någon helt jävla onödig kommentar och ha en attityd?

Men tack för att du iallafall svarade snällt i början. Sjukt onödigt avslut men ändå.

Man kan få KBT för det. Det är inte hälsosamt att gå runt med katastroftankar kring allt, för att inte tala om hur begränsad man blir i alla delar av livet pga det. KBT har hjälpt mig med en del annat, kan rekommendera varmt!
  • Carleh

Jag har inte katastrof tankar om allt , jag lever ett vanligt liv och har endast ångest över just sjukdomar m.m men inte när de är vanliga sjukdomar. Men när jag får en knuta som vägrar försvinna då blir jag sjukt nojig. Men tack för svaret.

• MammAmma
    Carleh skrev 2020-03-18 14:05:09 följande:

Jag har inte katastrof tankar om allt , jag lever ett vanligt liv och har endast ångest över just sjukdomar m.m men inte när de är vanliga sjukdomar. Men när jag får en knuta som vägrar försvinna då blir jag sjukt nojig. Men tack för svaret.

Ja, hypokondriker. Det är en sjukdom i sig, men går att "bota".
  • Linkan92
    Carleh skrev 2020-03-18 14:05:09 följande:

Vet inte om du redan gjort detta men skriver en uppmaning ändå.. Om du ska tillbaka till Vc för det tycker jag du ska berätta att du är orolig över att det är cancer! De kan hjälpa dig bäst om de förstår din oro fullt ut.
  • Anonym (Eliz)

Hej, hur har det gått? Har samma och är också nojig över sånt 🙈

Svar på tråden Knöl på hakan