• Anonym (Ts)

    Ni rökare som har småbarn

    Ja, hur tänker ni? Hur går tankebanorna?

    Röker ni runt erat barn också? Tvättar händerna innan ni är med barnet eller struntar ni i sånt?

    I vilken mån utsätts barnet för röklukt ?

    Inget hat, är genuint nyfiken bara..

    ni som inte är rökare - vad tänker ni om att röka som förälder till, dels spädbarn/toddler men även upp emot 6-7års åldern?

  • Svar på tråden Ni rökare som har småbarn
  • Anonymm20

    Nu rökare jag inte längre (mer än att jag kan ta en cigg då och då) men jag rökte i närheten av mina barn. Hade en rökjacka som jag enbart hade till rökning (låg i garaget) tvättade händerna noggrant, bytte kläder och borstade tänderna efter jag hade rökt och innan jag träffade mina barn. Dock dock var jag aldrig storrökare utan rökte 2-3 gånger per dag.

  • Anonym (Ts)
    Anonymm20 skrev 2020-02-20 10:57:55 följande:

    Nu rökare jag inte längre (mer än att jag kan ta en cigg då och då) men jag rökte i närheten av mina barn. Hade en rökjacka som jag enbart hade till rökning (låg i garaget) tvättade händerna noggrant, bytte kläder och borstade tänderna efter jag hade rökt och innan jag träffade mina barn. Dock dock var jag aldrig storrökare utan rökte 2-3 gånger per dag.


    Du rökte i närheten av dina barn skriver du - i vilken mån då? Var de bredvid eller en bit bort? Såg de dig röka t.ex?
  • Anonym (Rökare)

    Har barn mellan 1-10 år har inte rökt under någon graviditet men röker inför dom men inte på dom. Tvättar oftast händerna oavsett om barnen är hemma eller ej och röker enbart utomhus.

  • Anonym (soc)

    Jag röker men har inga barn. Jag anser att i en optimal värld skulle man kunna ta barnen ifrån föräldrar som bryr sig mer om sin cigg än sitt egna barns hälsa. Dock tror jag inte det skulle funka bra i dagens värld med tanke på hur systemet funkar så dåligt. Då mår nog barnen tyvärr t.o.m. bättre hos dåliga föräldrar än i ett sketet system. 

  • Anonymm20
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-20 11:16:19 följande:

    Du rökte i närheten av dina barn skriver du - i vilken mån då? Var de bredvid eller en bit bort? Såg de dig röka t.ex?


    Ska stå att jag inte rökte i närheten av mina barn. Men ordet inte har kommit bort.

    Nej, de såg mig aldrig röka som små. Enda av mina barn om har är min äldsta son (som är und vuxen). Men det var först ny i ung vuxen ålder.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-20 10:51:44 följande:

    Ja, hur tänker ni? Hur går tankebanorna?

    Röker ni runt erat barn också? Tvättar händerna innan ni är med barnet eller struntar ni i sånt?

    I vilken mån utsätts barnet för röklukt ?

    Inget hat, är genuint nyfiken bara..

    ni som inte är rökare - vad tänker ni om att röka som förälder till, dels spädbarn/toddler men även upp emot 6-7års åldern?


    Håller rökningen så långt bort från barnen som det går. Tvättar alltid händerna och tuggar tuggummi, röker så sällan det går när barnen är hemma. Är vi borta hemifrån lämnar ciggen hemma. Ogillar starkt folk som röker och sedan sätter sig i bilen med barnen. Röker aldrig någonsin om mina eller andras barn är i närheten och ej heller på allmänna platser och har aldrig gjort. Så röker eg bara på min egen bakgård. Med en särskild rökjacka så mina andra kläder inte luktar fimp.

    Duschar varje dag och byter kläder morgon och kväll. Får ofta höra att man inte skulle tro att jag röker med tanke på att jag inte luktar tobak någon annan gång än när jag nyligen rökt. Även barnens pappa, som själv inte röker och som jag levde med i 15 år, är av den åsikten. Min nya partner (som inte röker) har även sagt detsamma. Känns bra att folk tycker att man är fräsch i övrigt trots rökningen. Har aldrig frågat om ev lukt, de som nämnt det har självmant tagit upp det till diskussion. Barnens far för att han som ickerökare var tacksam över att jag inte hör till de som stinker inrökt 24/7. Min nuvarande för att han tidigare levde med en storrökare som inte var lika brydd om hygienen och var förvånad över att jag "doftar så gott" som han uttryckte det.

    En orsak att jag inte stinker är gissningsvis att jag inte röker mer än max ca 7 cigaretter om dagen. Önskvärt vore dock att klara av att sluta röka helt. Tyvärr är jag inte riktigt där ännu. Kanske hade vart bättre om folk rynkat på näsan och sagt att jag luktar illa
  • Anonym (gasmask)

    Hur tänker folk som inte tvingar barnen att ha gasmask på sig när dom lämnar hemmet? Föroreiningar i luften är värre än denna rabiata häxjakt på rökare 

  • Anonym (gasmask)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-02-20 13:05:35 följande:
    Håller rökningen så långt bort från barnen som det går. Tvättar alltid händerna och tuggar tuggummi, röker så sällan det går när barnen är hemma. Är vi borta hemifrån lämnar ciggen hemma. Ogillar starkt folk som röker och sedan sätter sig i bilen med barnen. Röker aldrig någonsin om mina eller andras barn är i närheten och ej heller på allmänna platser och har aldrig gjort. Så röker eg bara på min egen bakgård. Med en särskild rökjacka så mina andra kläder inte luktar fimp.

    Duschar varje dag och byter kläder morgon och kväll. Får ofta höra att man inte skulle tro att jag röker med tanke på att jag inte luktar tobak någon annan gång än när jag nyligen rökt. Även barnens pappa, som själv inte röker och som jag levde med i 15 år, är av den åsikten. Min nya partner (som inte röker) har även sagt detsamma. Känns bra att folk tycker att man är fräsch i övrigt trots rökningen. Har aldrig frågat om ev lukt, de som nämnt det har självmant tagit upp det till diskussion. Barnens far för att han som ickerökare var tacksam över att jag inte hör till de som stinker inrökt 24/7. Min nuvarande för att han tidigare levde med en storrökare som inte var lika brydd om hygienen och var förvånad över att jag "doftar så gott" som han uttryckte det.

    En orsak att jag inte stinker är gissningsvis att jag inte röker mer än max ca 7 cigaretter om dagen. Önskvärt vore dock att klara av att sluta röka helt. Tyvärr är jag inte riktigt där ännu. Kanske hade vart bättre om folk rynkat på näsan och sagt att jag luktar illa
    Har du provat e cigg? Jag försökte sluta röka efter 15år med alla medel! Ecigg gjorde så jag inte bara kunde gå ner utan också sluta helt! Varit rök fri nu i över 2 år ,Du borde kolla in det =)
  • Sasu

    Sambon slutade röka dagen våran dotter föddes, dock så tycker ju svärmor att det är helt okay att röka precis jämte våran dotter. Hon rökte också precis jämte mig när jag var gravid. Trots att man säger till på skarpen att hon inte får röka när dottern är i närheten så går det inte in tyvärr. Behöver ju inte oroa mig över det längre dock då hon har sagt åt mig och sambon att dra åt helvete.

  • Anonym (gasmask)
    Sasu skrev 2020-02-20 13:27:00 följande:

    Sambon slutade röka dagen våran dotter föddes, dock så tycker ju svärmor att det är helt okay att röka precis jämte våran dotter. Hon rökte också precis jämte mig när jag var gravid. Trots att man säger till på skarpen att hon inte får röka när dottern är i närheten så går det inte in tyvärr. Behöver ju inte oroa mig över det längre dock då hon har sagt åt mig och sambon att dra åt helvete.


    Konstigt att folk blir upprörda när andra försöker diktera över deras liv =P Glöm inte gasmasken på ungen nu =P Hysteri 2000 här 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-02-20 13:05:35 följande:

    Håller rökningen så långt bort från barnen som det går. Tvättar alltid händerna och tuggar tuggummi, röker så sällan det går när barnen är hemma. Är vi borta hemifrån lämnar ciggen hemma. Ogillar starkt folk som röker och sedan sätter sig i bilen med barnen. Röker aldrig någonsin om mina eller andras barn är i närheten och ej heller på allmänna platser och har aldrig gjort. Så röker eg bara på min egen bakgård. Med en särskild rökjacka så mina andra kläder inte luktar fimp.

    Duschar varje dag och byter kläder morgon och kväll. Får ofta höra att man inte skulle tro att jag röker med tanke på att jag inte luktar tobak någon annan gång än när jag nyligen rökt. Även barnens pappa, som själv inte röker och som jag levde med i 15 år, är av den åsikten. Min nya partner (som inte röker) har även sagt detsamma. Känns bra att folk tycker att man är fräsch i övrigt trots rökningen. Har aldrig frågat om ev lukt, de som nämnt det har självmant tagit upp det till diskussion. Barnens far för att han som ickerökare var tacksam över att jag inte hör till de som stinker inrökt 24/7. Min nuvarande för att han tidigare levde med en storrökare som inte var lika brydd om hygienen och var förvånad över att jag "doftar så gott" som han uttryckte det.

    En orsak att jag inte stinker är gissningsvis att jag inte röker mer än max ca 7 cigaretter om dagen. Önskvärt vore dock att klara av att sluta röka helt. Tyvärr är jag inte riktigt där ännu. Kanske hade vart bättre om folk rynkat på näsan och sagt att jag luktar illa


    Hur orkar du? Röklukten sätter sig ju överallt, borde lukta även fast du har jacka på dig mär du röker tänker jag. Typ hår etc..

    När du var gravid rökte du då? När barnen/t var små rökte du då? Ammade du?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Rökare) skrev 2020-02-20 11:31:05 följande:

    Har barn mellan 1-10 år har inte rökt under någon graviditet men röker inför dom men inte på dom. Tvättar oftast händerna oavsett om barnen är hemma eller ej och röker enbart utomhus.


    När barnen var små? Ammade du? Isf- rökte du fastän du amma?
  • Sasu
    Anonym (gasmask) skrev 2020-02-20 13:28:26 följande:
    Konstigt att folk blir upprörda när andra försöker diktera över deras liv =P Glöm inte gasmasken på ungen nu =P Hysteri 2000 här 

    Inte hysteri, dottern hade redan väldigt trånga luftgångar som liten, så ville inte förvärra hennes andning. Men det kanske kallas hysteri att se till att sitt barn kan andas? Sen är svärmor en diktatur i sig, ifall man inte uppfostrar eller tar hand om sitt barn på det sättet hon gjorde, vilket enligt henne är helt okay. Slängde ut sönerna på lekplatsen och gick in i lägenheten och tittade på tv och låste dörren, hade fester och söp sig full med sina söner i andra rummet, rökte inomhus, fick sina söner tagna av soc och de spenderade 70% av sin barndom på olika boenden. Ja, ifall man inte uppfostrar sina barn såhär så är man en dålig mamma enligt henne ;)


    Sen vart det inte rökningen som gjorde att han bad oss dra åt helvete, det kom från ingenstans bara någon dag efter vi hade haft en trevlig eftermiddag på stan

  • Anonym (Visst inte)
    Anonym (gasmask) skrev 2020-02-20 13:18:30 följande:

    Hur tänker folk som inte tvingar barnen att ha gasmask på sig när dom lämnar hemmet? Föroreiningar i luften är värre än denna rabiata häxjakt på rökare 


    Åh jag visste inte att rökare hade möjlighet att välja bort övriga föroreningar? För om de inte kan det så är ju deras barn utsatta för föroreningar + passiv rökning och då är ditt argument ganska meningslöst.
  • Anonym (K)
    Anonym (gasmask) skrev 2020-02-20 13:18:30 följande:

    Hur tänker folk som inte tvingar barnen att ha gasmask på sig när dom lämnar hemmet? Föroreiningar i luften är värre än denna rabiata häxjakt på rökare 


    Intelligent inlägg. Gissar att du är...rökare?!
  • Anonym (Tvåbarnsmor)

    Har två barn som nu är 6 och 8 år. Höll upp under graviditeten och amningsperiod. Har sedan undvikit att röka när de ser på och har nog lyckats ganska bra med det. Röker bara 4-6 cigg/dag och är inte säker på att de ens vet att jag röker. Det kommer ju att bli knixigare desto äldre de blir. Vill inte att de ser och vet att jag röker men har inte heller någon större lust att försöka sluta. Inser att jag snart måste bestämma mig för hur jag ska ha det...

Svar på tråden Ni rökare som har småbarn