• Anonym (J D)

Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??

Nyligen förstod jag att min fru flirtat med en annan man, som dessutom är upptagen. De är med i ett gemensamt sammanhang på fritiden ibland.

Efter att ha mått dåligt av den misstanken ett tag pratade jag med henne. Det kom fram vem det gällde, och det var samme man som jag misstänkt.

Hon säger att det är vi som gäller, och att de har stark kemi men att det inte kommer bli något. Jag frågade om de gjort något jag skulle betrakta som otrohet och efter kort tvekan så hon nej. Det betyder ju att nån kroppskontakt ägt rum känner jag.

Jag är rådvill, för jag vill verkligen jobba för att rädda äktenskapet som har kommit in i en svacka för första gången på senaste tiden. Hon har bett mig att inte prata med honom om det då han har sambo och barn. Men att hon också vill kunna vara vän med honom.

Jag känner mig sviken, jag har förstått att hon tänkt tanken att vara med honom när jag läst mellan raderna. Jag är stundtals så ledsen och kämpar med att känna tillit för henne, som jag alltid gjort tidigare. Det stör just nu hela min tillvaro.

Jag kanske överreagerar.... Kanske är det inte konstigt att råka få lite känslor för nån annan i en lång relation. Men jag mår verkligen dåligt just nu...! Har inte alls känslorna i schack.

Hon säger att det är skönt att ha pratat ut om det, och det kände jag också först. Men det gnager i mig.

Hon har tidigare kämpat med utmattning och depression som följd, och allt detta har gjort henne stressad igen, i kombination med mycket jobb. Så jag vågar inte prata för mycket om det av rädsla för hennes hälsa. Jag har alltid försökt stötta, och förstås mått dåligt av att hon mått dåligt psykiskt. Jag flyttade med henne till en ny stad, och hon har fått massa vänner här, men inte jag. När hon är stressad har jag lagat mat, diskat och stöttat. Kanske dog vår gnista lite av det...

Det här blev långt... Men jag behöver verkligen råd och hjälp! Hur försöker man gå vidare? Och hur hittar jag tillit igen? Hur mycket kan jag be henne berätta om vad som hunnit hända med den andre, och hur ska jag klara att de är vänner?

• Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??
  • Anonym (man)
    Anonym (J D) skrev 2023-02-13 14:45:31 följande:
    Nu känns det som du missförstår med flit, och drar felaktiga slutsatser... men skitsamma. Orkar inte tjafsa med dig också. 

Vi hoppar inte över nåt... det första vi jobbar med, med hjälp av parterapi, är just att reda ut varför hon gjort det hon gjort, och att hon måste ta ansvar.
    Längre fram hoppas jag också det ska vara till hjälp för mig, att komma fram till vad jag vill, och om det innebär att jag är lyckligast i vårt äktenskap, eller genom att gå vidare. Och längre fram spelar det också in vad som varit bra, eller dåligt i vårt förhållande.  För att jag ska kunna lära mig nåt av det hur som helst. 
    Men vad är det du anser att du ska lära dig?

Om du blir ihop med en person som tycker att det är helt ok att vara otrogen så spelar det ju ingen roll vad du gör och hur mycket du lärt, dig personen kommer vara det ändå. 
  • Anonym (J D)
    Anonym (man) skrev 2023-02-13 17:48:06 följande:
    Men vad är det du anser att du ska lära dig?

Om du blir ihop med en person som tycker att det är helt ok att vara otrogen så spelar det ju ingen roll vad du gör och hur mycket du lärt, dig personen kommer vara det ändå. 
    Att jag kan lära mig något om hur jag funkar i förhållanden, som kan leda till att jag gör bättre val i framtiden.  Med nån ny i så fall. Jag går upp lite för mycket I förhållanden, och kanske lägger för mycket förväntningar på dom... Kanske dödar det gnistan lite. Släppt kontakt med vänner för mycket,  osv.  
  • Aviga
    Anonym (Mannen) skrev 2023-02-13 15:30:21 följande:

Jo man kan "förbjuda" sin partner att vara vän med en person även om det snarare borde vara en överenskommelse för paret att vännen inte längre är bara en vän och därför olämplig att ha kontakt med. Och det äktenskapsrådgivare brukar rekommendera när man varit känslomässigt otrogen är att man bryter kontakten med "vännen" då det inte längre är vänskap det handlar om.

Sen är det viktigaste att den som varit känslomässigt otrogen förstår att hen handlat fel. Om det inte sker så är nog partnern inget att ha.

Ord kan ibland leda till missförstånd. Jag skulle hellre vilja att man talar om att ställa villkor. Jag skulle om jag var i mannen ställa upp villkor för vänskapen. 
  • Anonym (man)
    Anonym (J D) skrev 2023-02-13 17:50:30 följande:
    Att jag kan lära mig något om hur jag funkar i förhållanden, som kan leda till att jag gör bättre val i framtiden.  Med nån ny i så fall. Jag går upp lite för mycket I förhållanden, och kanske lägger för mycket förväntningar på dom... Kanske dödar det gnistan lite. Släppt kontakt med vänner för mycket,  osv.  
    Fast att förvänta sig att en partner ska vara trogen är väl ingen orimlig förväntning i en monogam relation? Hur skulle det kunna vara "för mycket förväntningar"?

Och vad menar du med "döda gnistan", menar du att du ska förändra dig själv och bli mer accepterande för gränslöst beteende för att det på nåt sätt skulle vara mer spännande? 

Göra bättre val i framtiden är väl oxå svårt för människor som din fru går ju inte runt med en t-shirt som det står "inte trogen" på så det spelar nog ingen större roll vad du gör i din relation vill personen vara otrogen så kommer personen vara det ändå. Människor som är trogna kommer inte vara otrogna oavsett hur relationen ser ut. Är de missnöjda över något pratar de med sin partner eller gör slut.

Att folk väljer att vara otrogna har ju inte ett dugg med hur bra eller dålig relationen är. Din fru var otrogen för att hon VILLE det, det har inte ett dugg med er relation att göra så gör inte misstaget att lägga ansvaret för hennes val på dig själv. Och att sätta hennes gränslöshet som norm och göra om dig själv för att matcha det är en väldigt dåligt idé.

Det är inte du som är problemet, det är din fru, det är inte du som är för stel, det är din fru som är gränslös.
  • Anonym (Skild och Gift)
    Anonym (man) skrev 2023-02-13 18:28:28 följande:
    Fast att förvänta sig att en partner ska vara trogen är väl ingen orimlig förväntning i en monogam relation? Hur skulle det kunna vara "för mycket förväntningar"?

Och vad menar du med "döda gnistan", menar du att du ska förändra dig själv och bli mer accepterande för gränslöst beteende för att det på nåt sätt skulle vara mer spännande? 

Göra bättre val i framtiden är väl oxå svårt för människor som din fru går ju inte runt med en t-shirt som det står "inte trogen" på så det spelar nog ingen större roll vad du gör i din relation vill personen vara otrogen så kommer personen vara det ändå. Människor som är trogna kommer inte vara otrogna oavsett hur relationen ser ut. Är de missnöjda över något pratar de med sin partner eller gör slut.

Att folk väljer att vara otrogna har ju inte ett dugg med hur bra eller dålig relationen är. Din fru var otrogen för att hon VILLE det, det har inte ett dugg med er relation att göra så gör inte misstaget att lägga ansvaret för hennes val på dig själv. Och att sätta hennes gränslöshet som norm och göra om dig själv för att matcha det är en väldigt dåligt idé.

Det är inte du som är problemet, det är din fru, det är inte du som är för stel, det är din fru som är gränslös.
    +1
  • Anonym (Skild och Gift)

Hej TS,

Läst hela din 2 år gamla tråd. Tragiskt att du slösade bort 2 år till?

Var i en väldigt liknande situation fast från start till stut varade mitt bara 3-4 månader. Tacka fan för det!!

Jag och (ex) frun gick också i parterapi och skrev kontrakt, bland annat gick hon inte ha kontakt med sin vän osv. Fan vilket slöseri med tid och känslor! 

Jag agerade ungefär som du, jag blev ett mähä som tog på mig all skuld! Till och med mejlade hennes föräldrar och förklarade vilken dålig make jag hade varit. Hade jag en tidsmaskin skulle jag åka tillbaka och ge mig själv en rejäl örfil!

Lång historia kort så kom jag på frun igen med samma man. Tror dock aldrig att du fått veta hela sanningen. Snarare toppen på ett isberg. (Att dom bara hånglande för 2 år sen, glöm det!!!) 

Men när du skriver att din fru är ångestfylld så tror jag också på henne. Jag tror hon har djup ångest av att du kommit på henne igen. Samtidigt är hon nog glad att du inte vet mer än vad du gör?

Prata om barn?? Nej för helvete, pumpa bromsarna här! Att gifts sig med fel partner är jobbigt men går att gå vidare. Att få barn med fel partner får du dras med i resten av livet. Och får ni barn kommer du garanterat bara se barnet 50% dom första 18 åren. 

Jag hade tur för det var min fru som tvingade fram en skilsmässa. Så fort jag fattade att det var över så lyftes en  tung sten från mitt bröst/hjärta och jag släppte henne helt. Vilken befrielse!!! Hon ville ha tillbaka mig några månader senare. Flörten var väl inte så spännande längre. Jag tvekade inte en sekund på att säga NEJ, aldrig dig igen!

För att runda av, du hade alla svar för 2 år sen men du ville inte lyssna på några av dom råd du fick. Hur många år till tänker du slösa bort?

100% att det kvittar vad ni gör, om 1-3 år är ni skilda. 

Hårda ord TS, men jag hoppas örfilen jag gett dig klarna din hjärna lite. Det är över!!!

DU FÖRTJÄNA NÅGON BÄTTRE!!!!  

• Anonym (man)
    Anonym (Skild och Gift) skrev 2023-02-13 19:17:31 följande:

Hej TS,

Läst hela din 2 år gamla tråd. Tragiskt att du slösade bort 2 år till?

Var i en väldigt liknande situation fast från start till stut varade mitt bara 3-4 månader. Tacka fan för det!!

Jag och (ex) frun gick också i parterapi och skrev kontrakt, bland annat gick hon inte ha kontakt med sin vän osv. Fan vilket slöseri med tid och känslor! 

Jag agerade ungefär som du, jag blev ett mähä som tog på mig all skuld! Till och med mejlade hennes föräldrar och förklarade vilken dålig make jag hade varit. Hade jag en tidsmaskin skulle jag åka tillbaka och ge mig själv en rejäl örfil!

Lång historia kort så kom jag på frun igen med samma man. Tror dock aldrig att du fått veta hela sanningen. Snarare toppen på ett isberg. (Att dom bara hånglande för 2 år sen, glöm det!!!) 

Men när du skriver att din fru är ångestfylld så tror jag också på henne. Jag tror hon har djup ångest av att du kommit på henne igen. Samtidigt är hon nog glad att du inte vet mer än vad du gör?

Prata om barn?? Nej för helvete, pumpa bromsarna här! Att gifts sig med fel partner är jobbigt men går att gå vidare. Att få barn med fel partner får du dras med i resten av livet. Och får ni barn kommer du garanterat bara se barnet 50% dom första 18 åren. 

Jag hade tur för det var min fru som tvingade fram en skilsmässa. Så fort jag fattade att det var över så lyftes en  tung sten från mitt bröst/hjärta och jag släppte henne helt. Vilken befrielse!!! Hon ville ha tillbaka mig några månader senare. Flörten var väl inte så spännande längre. Jag tvekade inte en sekund på att säga NEJ, aldrig dig igen!

För att runda av, du hade alla svar för 2 år sen men du ville inte lyssna på några av dom råd du fick. Hur många år till tänker du slösa bort?

100% att det kvittar vad ni gör, om 1-3 år är ni skilda. 

Hårda ord TS, men jag hoppas örfilen jag gett dig klarna din hjärna lite. Det är över!!!

DU FÖRTJÄNA NÅGON BÄTTRE!!!!  

+1
  • Anonym (Hin håle)

Oh lord (pun intended) vad hon trampar på dig, hur kan du låta henne göra det? 
    Du skriver om vad som gick fel sist ''jag borde....jag borde....''....
    Nej, hon borde....
    Du borde gjort EN sak samma sekund som hon var otrogen och det är att lämna relationen....
    Men, du förlät henne.....och då borde HON.....inte du....

Detta kommer att hända igen, var så säker....

• Anonym (J D)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-02-13 19:54:56 följande:

Oh lord (pun intended) vad hon trampar på dig, hur kan du låta henne göra det? 
    Du skriver om vad som gick fel sist ''jag borde....jag borde....''....
    Nej, hon borde....
    Du borde gjort EN sak samma sekund som hon var otrogen och det är att lämna relationen....
    Men, du förlät henne.....och då borde HON.....inte du....

Detta kommer att hända igen, var så säker....

Jag har dock inte förlåtit henne nu... 
    Vi får se var det här tar vägen närmsta veckorna. Jag har bestämt mig för att ge denna en liten stund, att tänka. Några veckor, 1-2 månader max.

Sen måste jag ha tagit ett beslut.

Vi har ett liv ihop... jag har flyttat med henne till en helt ny stad för ett antal år sedan, köpt hus. Jag har ingen annan här, som det är just nu. Har mitt jobb här, så kan inte bara dra... måste komma fram till hur jag ska tänka framåt. 

Inget har blivit som jag tänkt, eller hoppats, efter flytten tillsammans. Tacken har varit att hon tappat de romantiska känslorna för mig, som jag tolkar det... och istället för att våga vara ärlig med det sökte hon det nån annanstans... vet ej om hon tänkte lämna mig ifall hon hittade rätt eller om hon tänkte hålla på i hemlighet.  Och, vare sig jag skulle kunna förlåta otroheten och lögnerna eller inte... så är största bekymret ifall hon tappat attraktion mm för mig. Inget man så lätt hittar tillbaka till. Och, så kan jag inte leva I ett förhållande längre. När jag nu vet att det är så det ligger till. Att hon verkar ha tappat attraktionen,  gnistan... och försökte lösa det på sämsta tänkbara sätt, istället för att prata med mig. Är det en sak ni har rätt i så är det att jag förtjänar bättre...!

Är hon rädd för att gå isär kanske..? Vad vet jag. Det är jag också. Men kanske är det allt som kvarstår. Är väl en idiot om jag hoppas på ett mirakel. 
  • Anonym (Love)

Lämna henne. Vad ska du med henne till? Respektlös kvinna som inte bryr sig om dina känslor och kastar ett förhållande åt skogen för en flirt? Hon är MED DIG, då ska hon fan vara trogen mot dig också. Nej usch blir så arg och ledsen när jag läser sånt här.

Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??