• Anonym (J D)

Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??

Nyligen förstod jag att min fru flirtat med en annan man, som dessutom är upptagen. De är med i ett gemensamt sammanhang på fritiden ibland.

Efter att ha mått dåligt av den misstanken ett tag pratade jag med henne. Det kom fram vem det gällde, och det var samme man som jag misstänkt.

Hon säger att det är vi som gäller, och att de har stark kemi men att det inte kommer bli något. Jag frågade om de gjort något jag skulle betrakta som otrohet och efter kort tvekan så hon nej. Det betyder ju att nån kroppskontakt ägt rum känner jag.

Jag är rådvill, för jag vill verkligen jobba för att rädda äktenskapet som har kommit in i en svacka för första gången på senaste tiden. Hon har bett mig att inte prata med honom om det då han har sambo och barn. Men att hon också vill kunna vara vän med honom.

Jag känner mig sviken, jag har förstått att hon tänkt tanken att vara med honom när jag läst mellan raderna. Jag är stundtals så ledsen och kämpar med att känna tillit för henne, som jag alltid gjort tidigare. Det stör just nu hela min tillvaro.

Jag kanske överreagerar.... Kanske är det inte konstigt att råka få lite känslor för nån annan i en lång relation. Men jag mår verkligen dåligt just nu...! Har inte alls känslorna i schack.

Hon säger att det är skönt att ha pratat ut om det, och det kände jag också först. Men det gnager i mig.

Hon har tidigare kämpat med utmattning och depression som följd, och allt detta har gjort henne stressad igen, i kombination med mycket jobb. Så jag vågar inte prata för mycket om det av rädsla för hennes hälsa. Jag har alltid försökt stötta, och förstås mått dåligt av att hon mått dåligt psykiskt. Jag flyttade med henne till en ny stad, och hon har fått massa vänner här, men inte jag. När hon är stressad har jag lagat mat, diskat och stöttat. Kanske dog vår gnista lite av det...

Det här blev långt... Men jag behöver verkligen råd och hjälp! Hur försöker man gå vidare? Och hur hittar jag tillit igen? Hur mycket kan jag be henne berätta om vad som hunnit hända med den andre, och hur ska jag klara att de är vänner?

• Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??
  • Rudbeckius
    Anonym (Man2) skrev 2020-02-20 20:36:55 följande:

Det är hopplöst om ens partner blir sårad när man berättar att hon gjort någogonting som gjort en sårad.

Det är intressant, det kallas dubbelkränkning och är en sorts försvarsmekanism - du sårar mig och sedan blir du sårad för att jag blir sårad.

Lösningen är att bli trippelkränkt osv
  • Anonym (Same)
    Anonym (Man2) skrev 2020-02-20 20:36:55 följande:

Det är hopplöst om ens partner blir sårad när man berättar att hon gjort någogonting som gjort en sårad.

Ja, så är det. I mitt fall var det med facit i hand en strategi hon hade för att få sin vilja igenom i alla lägen. Men det förstod jag inte förrän efter mer än 20 år. Jag fick tassa på tå och väga mina ord på guldvåg för att inte orsaka ett nytt helvete med hot och självskadebeteende. Ett ytterst manipulativt beteende från henne som gjorde att hon kom undan med allt. Jag anar lite av det hos TS fru också.
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Same) skrev 2020-02-20 21:13:02 följande:
    Ja, så är det. I mitt fall var det med facit i hand en strategi hon hade för att få sin vilja igenom i alla lägen. Men det förstod jag inte förrän efter mer än 20 år. Jag fick tassa på tå och väga mina ord på guldvåg för att inte orsaka ett nytt helvete med hot och självskadebeteende. Ett ytterst manipulativt beteende från henne som gjorde att hon kom undan med allt. Jag anar lite av det hos TS fru också.

Finns det någonting jag kan göra för att förbättra situaitonen?

Jag tycker det är mycket viktigt att kunna prata om dåliga känslor med min partner.
     Det fungerar inte längden att försöka förminska vad jag känner och bara vara tyst om det för att hålla henne på bra humör. jag har provat och det är omöjligt. 

• Anonym (man)
    Anonym (Man2) skrev 2020-02-20 21:29:33 följande:

Finns det någonting jag kan göra för att förbättra situaitonen?

Jag tycker det är mycket viktigt att kunna prata om dåliga känslor med min partner.
     Det fungerar inte längden att försöka förminska vad jag känner och bara vara tyst om det för att hålla henne på bra humör. jag har provat och det är omöjligt. 

Ja, genom att gå. Du kommer aldrig få henne att förstå. Manipulativa människor är som vatten, går inte att resonera med dem för de håller bara med och sen gör det som de vill ändå.  Ni kan säker fortsätta tillsammans med du kommer aldrig må bra i ert förhållande
  • Anonym (J D)

Jag uppskattar fri diskussion. Men har det inte blivit lite off topic...

• Anonym (J D)

Jag uppskattar fri diskussion. Men har det inte blivit lite off topic...

• Anonym (J D)
    Anonym (VS) skrev 2020-02-20 19:20:18 följande:

1: Tycker det var bra att detta kom fram tidigt, då kan ni faktiskt komma över det och gå vidare

2: Tycker det är oerhört oempatiskt av henne att hon "vill fortsätta vara vän med honom". Snacka om riskbeteende och så förnedrande för dig.

Det är det minsta du kan ställa som krav, att hon inte träffar honom mera, för då är nog risken stor att de är mer än bara vänner inom en snar framtid

3: Det konstiga är att jag vet att jag läste en tråd häromveckan från en kvinna som beskrev en situation som väldigt mycket lät som din fru.

Gift, blivit intresserad av en ny man, träffats via föreningsliv och gemensamma intressen.Skall se om jag kan hitta den igen.

4: Jag hade nog kontaktat mannen (inte hans fru) och frågat om hans förhållande till min fru, och att jag vänligt men tydligt bett honom hålla sig borta.

Om han framhärdar, ja då hade jag sagt att "bra då tar jag ett snack med din fru så får vi reda ut detta alla fyra"

Den tråden du beskriver att du läst, som påminde om vad jag berättat. Minns du om kvinnan i fråga hade barn? För det har inte jag och min fru. Tror dock min fru har eller har haft ett konto här. Inte omöjligt att hon skrivit om situationen här. Har spanat lite själv men inte kunnat hitta det.
  • Anonym (Man2)
    Anonym (man) skrev 2020-02-20 22:50:27 följande:
    Ja, genom att gå. Du kommer aldrig få henne att förstå. Manipulativa människor är som vatten, går inte att resonera med dem för de håller bara med och sen gör det som de vill ändå.  Ni kan säker fortsätta tillsammans med du kommer aldrig må bra i ert förhållande
    Jag har sagt mer än en gång att om det fortsätter så här utan att någonting förändras till det bättre, kommer jag att lämna henne tillslut. Då kommer hennes självskadebeteende fram, en mycket otrevlig upplevelse för mej.
     Många gånger känns det som att hon är tillsammans med mej bara för att hon är livrädd för att bli lämnad. 
    Hon säger att hon känner sig attackerad av mina negativa känslor. Hon har inte gjort mej någonting illa, och det är fel det som jag känner säger hon. Jag försöker förklara att det är en stor skillnad mellan att öppna upp hur man känner sig och falska anklagelser. Men det leder liksom ingenvart.
     Det har hänt hur många kvällar som helst att båda blivit sårade av varandra och morgonen dagen efter agerar hon som om ingenting hänt kvällen innan.
  • Anonym (Anneli)
    Anonym (J D) skrev 2020-02-20 19:24:37 följande:

När misstankarna kom upp till ytan gjorde jag något jag ångrar. Jag skulle kolla en grej på min stationära dator, som hon också använder ibland. Och i en flik fanns hennes Facebook, inloggad.

Jag läste litegrann i hennes messenger-tråd. Där diskuterar hon den här olyckliga kemin med en annan kompis i samma sammanhang. Det som framkommer är att hon känner attraktion, att han flirtar ibland och när de är fulla har hon hamnat i knät på honom. Och en del liknande beröring och närhet som jag känner är på gränsen till vad jag anser vara otrohet.

Så det är inte helt utan att något hänt...

Jag ångrar att jag kollade, och har inte vågat berätta det.

Hon har bekräftat en hel del av det jag råkade läsa, så på så vis har hon varit ärlig. Men hon har inte pratat om hur nära de kommit varandra fysiskt. Däremot att de skojat och pratat en hel del om sex.

Det är inte lätt det här, jag har gjort fel som snokade. Och hon har sårat mig och svikit mig. Hur går man framåt?

Fram till det här inlägget var jag mer eller mindre på din frus sida. Det är nog rätt vanligt att få känslor för andra medan man är i en långvarig relation utan att det behöver få stora konsekvenser (hänt både mig och ett par vänner). Värderar man sin relation högt och inte agerar på förälskelsen behöver det inte bli nåt stort utav det och förälskelsen blåser oftast över. Att däremot upprepade gånger sätta sig i knät och att prata om sex med den man har känslor för utanför relationen är dock klart över gränsen i min bok. Är din frus inställning att hon ska fortsätta som förr? Inser hon åtminstone att hon behöver förändra sitt beteende mot mannen? Tycker det är respektlöst mot dig när hon håller på som hon gör.

Tycker inte det är konstigt att du läste hennes konversation när du kände på dig att hon undanhöll saker från dig. Kan du kanske försöka lirka ur henne hur mycket kroppskontakt de har haft och se om hon erkänner själv? Samt vad hon själv tycker är ok att man gör med andra när man själv är gift.

• Anonym (XXX)

De kan självklart inte fortsätta vara vänner. När sådant här händer, är det bäst att bryta tvärt, även om det gör ont. Fortsätter man att ha kontakt med den man fantiserar om, så "matar" man bara känslorna, och förälskelsen tänjs ut i tiden. Bryter man däremot helt, och ägnar sig intensivt åt annat den första jobbiga tiden (typ några veckor), så brukar man glömma förvånansvärt fort. 

I värsta fall växer den, och då kan det hända att man är otrogen på riktigt. Så - du får ställa ultimatum, TS! Antingen honom eller dig. 

Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??