• Brannie

    Byta barnmorska?

    Jag träffade barnmorskan för första gången nu i veckan, för ett hälsosamtal. Jag hade läst litegrann om att man skulle prata om kost, motion och ja lite allmänna råd, och att besöket kanske kunde ta 1-1½ timme.

    Men så besviken jag blev...

    För det första, inte alls något roligt bemötande, eller det var väl inte dåligt heller, men det var knappt ett leende eller någon slags entusiasm! Bara typ "hej välkommen...kom med in här"

    Sen frågade hon typ korta frågor som "motionerar du? Ok, här har du en broschyr om motion under graviditeten" och "äter du allsidigt? Ok, här är en broschyr om kost".

    Sedan tog hon ett blodprov och ett urinprov (som hon inte talade om när jag ringde och bokade tiden, så jag hade knappt någon urin kvar). Hon gav mig informationslappar om allt man behövde veta och telefonnummer. Sedan sa hon att man fick byta barnmorska om man kände för det.

    Och ja det var typ allt, just det, jag fick fylla i en blankett om alkohol också.

    Hela besöket tog bokstavligt talat typ 15 min! Heeelt värdelöst, kändes inte alls bra med tanke på att det är första graviditeten och första mötet med barnmorskan.

    Visst jag förstår att man inte behöver vara överglad eller så, men man kan väl anstränga lite om man nu valt att arbeta med människor, gravida sådana dessutom!

    Nej, så nu vet jag inte, ska jag byta redan nu eller ska jag vänta och se hur det går på inskrivningen runt v.10?

    Hur var erat första besök med barnmorskan?

  • Svar på tråden Byta barnmorska?
  • Solblomma30

    Jag har många barn och min erfarenhet av att gå till mödravården är att det är lite löpande band-princip. Barnmorskorna har många patienter och det ska gå undan. Det är inte mycket onödigt prat utan de ger informationen, tar proverna och sen är det hej då. Mina barnmorskor har varit bra, men inte är det en mysig stund där man pratar graviditet direkt. De har ju låtit mig prata om det varit något speciellt såklart, men när allt varit normalt har besöken oftast gått på en kvart. Så det är nog inte ovanligt. Om barnmorskan var rent ovänlig så är det klart du kan byta, men annars finns det ju chans att det blir samma sak igen. Hoppas det känns bättre nästa gång!

  • Anonym (Emma)

    Mitt inskrivningssamtal var typ likadant. Funderade på att byta barnmorska, men tänker att jag ju inte behöver älska henne. Dessvärre har hon gjort några missar (sagt att läkare ska skriva ut ett läkemedel, för att några dagar efter det ändra sig helt i frågan, glömt bort helt vad vi pratat om från ena besöket till andra etc). Nu är jag i vecka 22 och orkar inte byta. Förhoppningsvis begår hon inga större fel.q

  • Anonym (Sara)

    Jag förstår inte riktigt problemet? Vad hade du egentligen förväntat dig? Du är inte där för att bli hennes nya bästis och varför ville du stanna kvar där längre? Var det något särskilt du ville prata om? Hon gjorde sitt jobb. Eller?

    Förklara är du snäll för jag förstår ingenting.

  • Anonymous12

    Barnmorskan är väl ändå till för att finnas där för dig under din graviditet.. Det är klart att det inte skall vara ett stressat samtal utan man ska kunna prata i lugn och ro.. Så känns det inte bra så byt.. Jag hade en jätte bra dom 2 första gångerna.. Sen slutade hon.. Fick en ny å vi fick inte alls samma kontakt.. Men jag orkar inte byta.. Men det finns helt klart olika varianter av barnmorskor:)

  • Brannie

    Jag förstår ju självklart att det inte behöver vara perfekt och att man ska sitta i flera timmar och vara i nåt slags rosa skimmer, MEN man ska väl åtminstone kunna lägga ner en liten gnutta ansträngning.

    Jag jobbar själv inom vården och har väldigt mycket tidspress med patienterna, men försöker ändå vara trevlig och lägga ner tid på att patienten ska känna sig nöjd och gå därifrån med en positiv inställning.

    Så jag VET att det inte är lätt i vården och att det lätt blir "löpande band". Har man dock valt att jobba inom vården så tycker jag ändå man kan visa lite förståelse och försöka få patienten att känna sig trygg, annars är det dags att byta jobb.

  • R84
    Brannie skrev 2020-02-20 21:04:19 följande:

    Jag träffade barnmorskan för första gången nu i veckan, för ett hälsosamtal. Jag hade läst litegrann om att man skulle prata om kost, motion och ja lite allmänna råd, och att besöket kanske kunde ta 1-1½ timme.

    Men så besviken jag blev...

    För det första, inte alls något roligt bemötande, eller det var väl inte dåligt heller, men det var knappt ett leende eller någon slags entusiasm! Bara typ "hej välkommen...kom med in här"

    Sen frågade hon typ korta frågor som "motionerar du? Ok, här har du en broschyr om motion under graviditeten" och "äter du allsidigt? Ok, här är en broschyr om kost".

    Sedan tog hon ett blodprov och ett urinprov (som hon inte talade om när jag ringde och bokade tiden, så jag hade knappt någon urin kvar). Hon gav mig informationslappar om allt man behövde veta och telefonnummer. Sedan sa hon att man fick byta barnmorska om man kände för det.

    Och ja det var typ allt, just det, jag fick fylla i en blankett om alkohol också.

    Hela besöket tog bokstavligt talat typ 15 min! Heeelt värdelöst, kändes inte alls bra med tanke på att det är första graviditeten och första mötet med barnmorskan.

    Visst jag förstår att man inte behöver vara överglad eller så, men man kan väl anstränga lite om man nu valt att arbeta med människor, gravida sådana dessutom!

    Nej, så nu vet jag inte, ska jag byta redan nu eller ska jag vänta och se hur det går på inskrivningen runt v.10?

    Hur var erat första besök med barnmorskan?


    I västra Götaland vet jag att de har gjort om inskrivningssamtalen. Vi hann precis få den gamla varianten i september med ett längre besök i v 7-9 och sen ett kort besök med bara ultraljud och blodprov i v 11. Men när vi var där första gången sa hon att de under hösten skulle göra om så första mötet skulle bara handla om kost, motion, alkohol, hälsa osv. Som ett hälsosamtal på ca 15-20 min. Sen skulle andra besöket bli ett längre möte med samtal kring upplägg, Graviditeten, inbokning av ultraljud, ett tidigt ultraljud, blodprov osv. Alltså mer ett inskrivningssamtal. Så det var kanske därför ditt besök var så kort? Men ändå konstigt att hon var så trist i sin attityd!
  • Sasu

    Första barnmorskan jag fick var otroligt duktig, trevlig och ansvarstagande, tyvärr så bytte hon jobb mitt i min graviditet, så jag fick en ny barnmorska de sista 4 besöken och hon var ju inte alls trevlig. Inte ett leende och var nästan lite dömande. Men stod ut då det var bara 4 besök kvar innan BF och hann bara träffa henne 3 gånger innan dottern var ute.

    Men om du inte är bekväm med denna barnmorskan så tycker jag du ska byta direkt. Det är mycket besök i början.

  • Vevoz

    Jag bytte i vecka 20 för det kändes så stelt o opersonligt hos min dåvarande BM. Hon mindes mig aldrig, tog inte min rädsla på allvar o försökte alltid hålla mötet kort.

    Min nuvarande är sååå mycket bättre. Vi pratar, skrattar, hon fixade terapi för min rädsla, hon svarar i telefon, frågar hur jag mår o om jag vill komma dit nån gång bara för o prata om jah vill.

    Byt om det inte känns rätt

  • Anonym (Byt)

    Det ska kännas bra hos barnmorskan!! Mitt inskrivningssamtal tog säkert en timme. Vi pratade om allt från vår krokiga väg till att bli gravida..till kost, träning, fosterdiagnostik mm. Hon berättade vilka prover de tar osv. Det är barnmorskan man ska vända sig till vid oro osv.... det gör man ju inte till en surmulen "robot". Prova byt!!!

  • Gnusmas

    Vet en barnmorska på vårt mvc som är väldigt omhändertagande i sättet, jättegullig och trevlig och gör stor sak av att man är där. Tycker att hon är hur go som helst men har aldrig haft henne vid graviditet tyvärr. Sen har jag hört andra som pratat illa om henne för att de tycker att hon bryr sig för mycket och frågar för mycket och är för involverad/intresserad... så det är så olika vad man vill ha ut av sin barnmorska.. jag skulle inte ha något emot att ha en som bryr sig lite mer, det är sådana människor man minns! Oavsett om det är en barnmorska, lärare eller en i kassan på maxi.. byt om du känner att detta är viktigt för dig! Man kan ju hoppas på att nästa är lite roligare isf. Min förra barnmorska var som du beskrev din och jag tyckte det va lite tråkigt men lät de va så.. jag har fött barn tidigare och tyckte inte att barnmorskebesöken var så viktiga som man tyckte med första barnet/barnen.

  • Anotherone

    Första graviditeten hade man inte hälsosamtal utan man sågs första gången i v 10-11 nånting. Den barnmorskan var magisk. Aldrig har jag känt mig så sedd och speciell som de månaderna jag gick hos henne med min lilla son i magen.

    Andra gången 11 år senare så var jag och min man på det här hälsosamtalet tillsammans. Vi fick en tid bara några dagar efter att jag hade ringt så vi var nog bara i v 7. Fick inte alls bra kontakt med henne utan mycket handlade om risk och om vi verkligen tänkt igenom detta. Öööh vi var ju där och väntade barn, inte mycket att göra åt? Och var 36, inte 50! Så jag ringde dagen därpå och bokade ett nytt möte hos en annan barnmorska på samma mottagning och hon var kanon.

    Dock fick jag aldrig någon känsla för vad det där första samtalet skulle vara till för. Det kändes mer bara som ett litet försnack. På själva inskrivningen några veckor senare satt vi i nästan en timme och gick igenom vår bakgrund, känslor inför ett nytt barn, hur vi mådde osv.

  • Anonym (Gravid igen)

    Jag tycker definitivt att du ska byta. Man kan ju ha otur och behöva gå på extrakontroller så det kan bli en hel del besök genom graviditeten.

    Jag klickade inte alls med den barnmorskan som jag tvingades byta till andra halvan av förra graviditeten och nu förra veckan på mitt första besök i denna graviditet fick jag samma barnmorska. Höll på att vända i dörren men bestämde mig för att ge henne en chans och det är jag glad för.

    Det visade sig att hon hade stenkoll på vem jag var och de svårigheter jag hade förra gången 2017. Dvs snart 3 år sedan. Jag kände verkligen att hon brydde sig och att hon verkligen lyssnade på mina rädslor denna gång. Jag kände mig därför mer bekväm att prata om det svåra som att jag inte kunde ta till mig dottern direkt när hon var nyfödd osv.

    Det är jätteviktigt att man känner sig bekväm med sin barnmorska så byt! Du behöver inte ens ha en anledning mer än din känsla.

  • Anonym (Ja byt)

    Att samtalet var kort osv. kan absolut tillhöra standarden där. Men jag anser som några andra här att man ska känna sig sedd, trygg och lyssnad på. Engagemanget kan fortfarande vara stort trots fåtal minuter, det är två helt skilda saker!

    Min erfarenhet, har haft samma bm genom samtliga grav, är att känna sig välkommen. Varmt mottagande men informativt/sakligt. Genuint intresse och engagemang. Oerhört viktigt för mig! Ibland kan jag få vänta någon minut om hon är sen, det kan man tycka vad man vill om men jag vet att hon alltid prioriterar kvinnan hos sig och ibland behöver någon en extra minut! Någon gång har det hänt att denna person är jag och då har jag varit otrolig tacksam att inte behövt känna stress.

  • fjanten

    Har tre barn födda 2016, 2017, och 2019. Har haft olika barnmorskor vid alla graviditeterna p.g.a. flytt och jag då valt närmaste mottagning.

    Hur som helst - första barnmorskan var UNDERBAR. Alla besöken tog den tiden det tog, hon fattade att inte väga mig p.g.a. tidigare ätstörningar (och jag var smal och la inte på mig någon annanstans än på magen). Första besöket tog väl runt 1 timme, men det var en massa som man gick igenom.

    Andra barnet och den barnmorskan var väl bra, men vi klickade inte riktigt. Däremot upplevde jag att hon hade bra koll och fick saker att hända, snabbt. T.ex. remiss till klara (för förlossningsrädda), läkartider typ direkt om det var något, ultraljud bokades in utan att gå igenom ronder med läkare o.s.v. som drog ut på tiden. Hon var helt enkelt en effektiv barnmorska på ett bra sätt.

    Nummer tre var väldigt varm och go som person, hastade inte igenom besök o.s.v. Däremot upplevde jag henne som något slarvig/virrig och lite smårädd. T.ex. tyckte hon att jag skulle göra TUL i vecka 32, men vågade (?) inte boka in mig förrän vecka 38. Jag fick min klarabarnmorska att boka om till vecka 34, och tur var väl det för det upptäcktes att bebisen var 50 % större än snittet och jag sattes igång i vecka 37. Så med facit i hand var den kallare men effektiva barnmorskan betydligt bättre än den varma och virriga.

Svar på tråden Byta barnmorska?