Byta barnmorska?
Har tre barn födda 2016, 2017, och 2019. Har haft olika barnmorskor vid alla graviditeterna p.g.a. flytt och jag då valt närmaste mottagning.
Hur som helst - första barnmorskan var UNDERBAR. Alla besöken tog den tiden det tog, hon fattade att inte väga mig p.g.a. tidigare ätstörningar (och jag var smal och la inte på mig någon annanstans än på magen). Första besöket tog väl runt 1 timme, men det var en massa som man gick igenom.
Andra barnet och den barnmorskan var väl bra, men vi klickade inte riktigt. Däremot upplevde jag att hon hade bra koll och fick saker att hända, snabbt. T.ex. remiss till klara (för förlossningsrädda), läkartider typ direkt om det var något, ultraljud bokades in utan att gå igenom ronder med läkare o.s.v. som drog ut på tiden. Hon var helt enkelt en effektiv barnmorska på ett bra sätt.
Nummer tre var väldigt varm och go som person, hastade inte igenom besök o.s.v. Däremot upplevde jag henne som något slarvig/virrig och lite smårädd. T.ex. tyckte hon att jag skulle göra TUL i vecka 32, men vågade (?) inte boka in mig förrän vecka 38. Jag fick min klarabarnmorska att boka om till vecka 34, och tur var väl det för det upptäcktes att bebisen var 50 % större än snittet och jag sattes igång i vecka 37. Så med facit i hand var den kallare men effektiva barnmorskan betydligt bättre än den varma och virriga.