• Solen85

    Nipt, förhöjd risk?

    Hej, vi är ett par på 24 respektive 25 år. Vi väntar vårt första barn och är V14, vi gjorde NIPT, mest för att vi kände att vi ville kunna slappna av och veta att allt var bra. Men svaret kom tillbaka som förhöjd risk på trisomi 21, var och gjorde UL igår, hon kunde inte se något avvikande, nackspalten var 3.1mm, vilket hon påstod eventuellt kan vara för mkt men kanske ändå inte i V14? ! Vi har svårt att ta in detta, väntar på fvp. Någon som har några erfarenheter? Väldigt jobbig väntan på allt..

    Mvh

  • Svar på tråden Nipt, förhöjd risk?
  • Mirabila

    Hej! Usch vad jobbigt för er. Jag går igenom samma sak men för trisomi 13. Vi gjorde dock kub som gav t13 en sannolikhet på 1:20000, men nipt visade ändå på avvikelse för den trisomin. Gjorde fvp i måndags (i Huddinge) och väntar på svar.

    Det verkar absolut förekomma falskt positiva svar, så man får hoppas på det bästa.

    Jag är 37, har två barn sedan innan och detta är så ångestladdat så jag vet inte vad. Tänker på er!

  • Mirabila
    Mirabila skrev 2020-02-21 11:01:38 följande:

    Hej! Usch vad jobbigt för er. Jag går igenom samma sak men för trisomi 13. Vi gjorde dock kub som gav t13 en sannolikhet på 1:20000, men nipt visade ändå på avvikelse för den trisomin. Gjorde fvp i måndags (i Huddinge) och väntar på svar.

    Det verkar absolut förekomma falskt positiva svar, så man får hoppas på det bästa.

    Jag är 37, har två barn sedan innan och detta är så ångestladdat så jag vet inte vad. Tänker på er!


    Kan tillägga att mina ul inte har visat ngt avvikande heller. Har utöver kub ändå gjort två ganska omfattande på fostermedicin på Karolinska. Nackspalt 1,3 mm. Är i vecka 17.
  • Solen85
    Mirabila skrev 2020-02-21 11:03:01 följande:

    Kan tillägga att mina ul inte har visat ngt avvikande heller. Har utöver kub ändå gjort två ganska omfattande på fostermedicin på Karolinska. Nackspalt 1,3 mm. Är i vecka 17.


    Tack för svar, jättejobbigt att inte veta. Kub svaret för dig kändes ju tryggt i sig. Hoppas på det bästa för er med!
  • Mirabila
    Solen85 skrev 2020-02-21 11:11:05 följande:

    Tack för svar, jättejobbigt att inte veta. Kub svaret för dig kändes ju tryggt i sig. Hoppas på det bästa för er med!


    Jag kan uppdatera att jag fick svar idag och det var normalt! Så det var ett falskt positivt svar på nipt för trisomi 13. Nu verkar inte nipt vara så tillförlitligt om det är avvikelser för just den trisomin.

    Men jag hoppas att även ni har fått ett falskt positivt svar.
  • Solen85
    Mirabila skrev 2020-02-21 17:37:51 följande:

    Jag kan uppdatera att jag fick svar idag och det var normalt! Så det var ett falskt positivt svar på nipt för trisomi 13. Nu verkar inte nipt vara så tillförlitligt om det är avvikelser för just den trisomin.

    Men jag hoppas att även ni har fått ett falskt positivt svar.


    Skönt för dig!! Grattis.

    Ja, har väl någonstans hört att de är mindre falsk positiva på just trisomi 21..
  • Vito87

    Jag gjorde nipt förra veckan. Efter 3 dagar fick jag svaret hög risk för trisomi 13 (50% chans). Jag skickades på moderkaksprov dagen efter. Igår fick jag svaret att nipt var falskt positivt. Allt såg normalt ut. Det tog bara 2 dagar att få svaret för mig.

    Så min (enda) erfarenhet av nipt är att det inte alltid stämmer.

    Däremot vet jag inte hur tillförlitligt nipt är angående trisomi 21. Barnmorskan som gjorde vårt nipt sa att det ofta är säkrare.

  • krammm
    Vito87 skrev 2020-02-22 06:01:25 följande:

    Jag gjorde nipt förra veckan. Efter 3 dagar fick jag svaret hög risk för trisomi 13 (50% chans). Jag skickades på moderkaksprov dagen efter. Igår fick jag svaret att nipt var falskt positivt. Allt såg normalt ut. Det tog bara 2 dagar att få svaret för mig.

    Så min (enda) erfarenhet av nipt är att det inte alltid stämmer.

    Däremot vet jag inte hur tillförlitligt nipt är angående trisomi 21. Barnmorskan som gjorde vårt nipt sa att det ofta är säkrare.


    Vart fick du svaret på telefon eller via patientportalen ? gick väldigt snabbt. Skönt att allt gick bra för dig. Lycka till med graviditeten nu.
  • Pokko

    Jag gjorde nipt och fick svar i veckan, hög risk trisomi 21, 90/100.... Är så ledsen! Första barnet jag fått behålla en stund då jag har flertalet missfall i bagaget.. väntar på att få göra fvp. Är ingen riskgrupp då det kommer till ålder eller fysisk status (normalvikt).

  • Rickis80
    Pokko skrev 2020-06-05 16:59:14 följande:

    Jag gjorde nipt och fick svar i veckan, hög risk trisomi 21, 90/100.... Är så ledsen! Första barnet jag fått behålla en stund då jag har flertalet missfall i bagaget.. väntar på att få göra fvp. Är ingen riskgrupp då det kommer till ålder eller fysisk status (normalvikt).


    Jag känner så i med dig! Jag fick oxå högrisk på t21 och som bekräftades med fostervattensprov. Om du vill prata så skicka meddelande om du vill. För jag vet hur ångest fylld man blir..
Svar på tråden Nipt, förhöjd risk?