• Solen85

Nipt, förhöjd risk?

Hej, vi är ett par på 24 respektive 25 år. Vi väntar vårt första barn och är V14, vi gjorde NIPT, mest för att vi kände att vi ville kunna slappna av och veta att allt var bra. Men svaret kom tillbaka som förhöjd risk på trisomi 21, var och gjorde UL igår, hon kunde inte se något avvikande, nackspalten var 3.1mm, vilket hon påstod eventuellt kan vara för mkt men kanske ändå inte i V14? ! Vi har svårt att ta in detta, väntar på fvp. Någon som har några erfarenheter? Väldigt jobbig väntan på allt..

Mvh

• Svar på tråden Nipt, förhöjd risk?
  • Solen85
    Mirabila skrev 2020-02-21 11:03:01 följande:

Kan tillägga att mina ul inte har visat ngt avvikande heller. Har utöver kub ändå gjort två ganska omfattande på fostermedicin på Karolinska. Nackspalt 1,3 mm. Är i vecka 17.

Tack för svar, jättejobbigt att inte veta. Kub svaret för dig kändes ju tryggt i sig. Hoppas på det bästa för er med!
  • Solen85
    Mirabila skrev 2020-02-21 17:37:51 följande:

Jag kan uppdatera att jag fick svar idag och det var normalt! Så det var ett falskt positivt svar på nipt för trisomi 13. Nu verkar inte nipt vara så tillförlitligt om det är avvikelser för just den trisomin.

Men jag hoppas att även ni har fått ett falskt positivt svar.

Skönt för dig!! Grattis.

Ja, har väl någonstans hört att de är mindre falsk positiva på just trisomi 21..
Svar på tråden Nipt, förhöjd risk?