Inlägg från: Mirabila |Visa alla inlägg
  • Mirabila

Nipt, förhöjd risk?

Hej! Usch vad jobbigt för er. Jag går igenom samma sak men för trisomi 13. Vi gjorde dock kub som gav t13 en sannolikhet på 1:20000, men nipt visade ändå på avvikelse för den trisomin. Gjorde fvp i måndags (i Huddinge) och väntar på svar.

Det verkar absolut förekomma falskt positiva svar, så man får hoppas på det bästa.

Jag är 37, har två barn sedan innan och detta är så ångestladdat så jag vet inte vad. Tänker på er!

• Mirabila
    Mirabila skrev 2020-02-21 11:01:38 följande:

Hej! Usch vad jobbigt för er. Jag går igenom samma sak men för trisomi 13. Vi gjorde dock kub som gav t13 en sannolikhet på 1:20000, men nipt visade ändå på avvikelse för den trisomin. Gjorde fvp i måndags (i Huddinge) och väntar på svar.

Det verkar absolut förekomma falskt positiva svar, så man får hoppas på det bästa.

Jag är 37, har två barn sedan innan och detta är så ångestladdat så jag vet inte vad. Tänker på er!

Kan tillägga att mina ul inte har visat ngt avvikande heller. Har utöver kub ändå gjort två ganska omfattande på fostermedicin på Karolinska. Nackspalt 1,3 mm. Är i vecka 17.
  • Mirabila
    Solen85 skrev 2020-02-21 11:11:05 följande:

Tack för svar, jättejobbigt att inte veta. Kub svaret för dig kändes ju tryggt i sig. Hoppas på det bästa för er med!

Jag kan uppdatera att jag fick svar idag och det var normalt! Så det var ett falskt positivt svar på nipt för trisomi 13. Nu verkar inte nipt vara så tillförlitligt om det är avvikelser för just den trisomin.

Men jag hoppas att även ni har fått ett falskt positivt svar.
Svar på tråden Nipt, förhöjd risk?