• Anonym (Jag)

    Hur bemöta tonårsbarn

    Jag har en dotter på 16 år som bott med mig större delen av hennes liv då hennes pappa jobbat så att han inye kunnat ha henne i veckorna. Jag har således varit den som tagit alla iprincip konflikter, alla möten, alla läkarbesök osv osv. Hennes pappa har bara behövt vara den roliga som aldrig har skällt eller tjatat (han har haft henne varannan helg)

    Hon har mått dåligt i många år och jag har kämpat med olika vårdkontakter för att hon ska få hjälp.

    Tyvärr ser inye min dotter att jag kämpar med allt vad jag kan för att hon ska få må bra och få hjälp. Hon ser bara att pappa aldrig skäller och alltid håller med henne och jag är en häxa som man inte ens vill presentera pojkvännen för.

    Jag blir så sjukt ledsen för jag kämpar verkligen och vill henne så väl och hennes pappa har aldrig behövt vara den föräldern som behövt uppfostra eller ha något större föräldraansvar. Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det här då en del av mig bara skulle vilka ifrågasätta om hon är helt blind som inte ser det man fattar ju samtidigt att det inye skulle leda någonvart då hon just nu målar upp sin pappa som något helgon.

    Har ni några tips att ge mig?

  • Svar på tråden Hur bemöta tonårsbarn
  • Rudbeckius
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-21 14:07:10 följande:

    Jag har en dotter på 16 år som bott med mig större delen av hennes liv då hennes pappa jobbat så att han inye kunnat ha henne i veckorna. Jag har således varit den som tagit alla iprincip konflikter, alla möten, alla läkarbesök osv osv. Hennes pappa har bara behövt vara den roliga som aldrig har skällt eller tjatat (han har haft henne varannan helg)

    Hon har mått dåligt i många år och jag har kämpat med olika vårdkontakter för att hon ska få hjälp.

    Tyvärr ser inye min dotter att jag kämpar med allt vad jag kan för att hon ska få må bra och få hjälp. Hon ser bara att pappa aldrig skäller och alltid håller med henne och jag är en häxa som man inte ens vill presentera pojkvännen för.

    Jag blir så sjukt ledsen för jag kämpar verkligen och vill henne så väl och hennes pappa har aldrig behövt vara den föräldern som behövt uppfostra eller ha något större föräldraansvar. Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det här då en del av mig bara skulle vilka ifrågasätta om hon är helt blind som inte ser det man fattar ju samtidigt att det inye skulle leda någonvart då hon just nu målar upp sin pappa som något helgon.

    Har ni några tips att ge mig?


    Förstår din känsla - hopplöst, trist, otacksamt osv.

    Jag säger som alla andra. Vi är många föräldrar som genomlider detta. Det är delvis naturligt. Min taktik är att vårda mitt eget liv med vänner, intressen och kärlek och inte helt och hållet vara hushållsdräng och kock år dessa tonåringar. Jag har övat mig i att lugnt bemöta dem, ha tydliga gränser för att skydda mig själv (typ du har din månadspeng och studiebidrag som ska räcka till detta, vill du ha mer kan du jobba extra eller ta mer hushållsarbete... varje tonåring hemma ska laga vardagsmiddag en gång i veckan, den som inte lagar mat får ta disken, alla ska kunna hantera tvätten osv). Man behöver vara en sorts helgon i rustning. Mest vill de ju vara ifred förutom när det är känsloutbrott. Jag försöker få kontakt med dem på kvällen kort när det är nattning (dvs jag och sambon lägger oss, tonåringarna är uppe länge än...).

    Stå ut. Håll flaggan högt. Var en förebild. Snacka ihop dig med den andre föräldern så att ni kan agera samspelt eller dela på tillsägelser och allvarliga samtal.

    https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/barn-och-familj/tonaring/tonarsforalder

    https://www.bris.se/for-vuxna-om-barn/vanliga-amnen/tonar/vanliga-brak-och-konflikter/
  • Pope Joan II

    Jag skulle berätta för henne att jag tycker att det är både roligt och bra att hon uppfattar sin relation till sin pappa som god, bra, rolig och i övrigt positiv. Jag skulle också berätta för henne att det förstås är skillnad på att ha en relation i vilken man ständigt lever tillsammans och ständigt stöter på både bra och dåliga saker som måste hanteras och på en relation i vilken man ses mer sällan och inte har samma krav på sig att hantera diverse situationer som uppstår i livet. 

    Jag skulle också göra en jämförelse mellan hennes relation till pojkvännen och andra relationer hon har. Eller snarare, så skulle jag be henne göra en sådan jämförelse. 

  • Anonym (Jag)

    Jag försökte ta med honom att han och jag alltid ska stå eniga mot henne och skulle det vara så att vi ändå inye tycker lika så får vi ta det med varandra sen och inye framför henne så hon får mer vatten på sin kvarn. Men som svar fick jag bara att han inte ville lägga sig i och att han tycker synd om henne som mår dåligt.

    Det känns så otacksamt och sårande att hon inye kan se att det alltid är jag som ligger i havet och försöker hålla skeppet flytande medan han står på stranden och ropar o frågar om allt går bra. Jag känner mig nästan bitter över det. Vi blev osams igår och givetvis ringer hon då pappa som är här på 3 röda och plockar upp henne. Så än en gång blev jag den onda och han som kom till undsättning

  • Anonym (T)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-21 14:53:34 följande:

    Jag försökte ta med honom att han och jag alltid ska stå eniga mot henne och skulle det vara så att vi ändå inye tycker lika så får vi ta det med varandra sen och inye framför henne så hon får mer vatten på sin kvarn. Men som svar fick jag bara att han inte ville lägga sig i och att han tycker synd om henne som mår dåligt.

    Det känns så otacksamt och sårande att hon inye kan se att det alltid är jag som ligger i havet och försöker hålla skeppet flytande medan han står på stranden och ropar o frågar om allt går bra. Jag känner mig nästan bitter över det. Vi blev osams igår och givetvis ringer hon då pappa som är här på 3 röda och plockar upp henne. Så än en gång blev jag den onda och han som kom till undsättning


    Ja, det är tråkigt att han inte kan ta sitt föräldraansvar. Hans behov av att vara omtyckt går för er dotters hälsa. Tragiskt.

    Har tyvärr inget råd till dig. Nu vet jag inte vad er dotter har problem med, men du kanske kan ta ett steg tillbaka, och låta henne och pappa fixa vissa saker.

    Vi kan ju bara hoppas att hon en dag inser vad du gjort. Alla tonåringar har ju dessa perioder, även om det inte är så långt gånget som hos er, att man ogillar allt vad föräldrarna gör, och först i efterhand uppskattar det.
  • Pope Joan II
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-21 14:53:34 följande:

    Jag försökte ta med honom att han och jag alltid ska stå eniga mot henne och skulle det vara så att vi ändå inye tycker lika så får vi ta det med varandra sen och inye framför henne så hon får mer vatten på sin kvarn. Men som svar fick jag bara att han inte ville lägga sig i och att han tycker synd om henne som mår dåligt.

    Det känns så otacksamt och sårande att hon inye kan se att det alltid är jag som ligger i havet och försöker hålla skeppet flytande medan han står på stranden och ropar o frågar om allt går bra. Jag känner mig nästan bitter över det. Vi blev osams igår och givetvis ringer hon då pappa som är här på 3 röda och plockar upp henne. Så än en gång blev jag den onda och han som kom till undsättning


    Mot henne? 

    Varför blev ni osams? Kan du inte försöka minska på konflikterna så att även du och hon kan ha det lite mer harmoniskt tillsammans?
  • Anonym (Jag)
    Pope Joan II skrev 2020-02-21 15:18:55 följande:

    Mot henne? 

    Varför blev ni osams? Kan du inte försöka minska på konflikterna så att även du och hon kan ha det lite mer harmoniskt tillsammans?


    Jo men alla föräldrar blir osams med sina barn ibland
  • LFF
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-21 15:24:29 följande:
    Jo men alla föräldrar blir osams med sina barn ibland
    Vad exakt är det ni bråkar om? Är det saker som är värda att bråka om eller är det mer av typen "skitsaker" som du skulle kunna släppa lite på för att ni ska få en bättre relation? 
  • Anonym (Jag)
    LFF skrev 2020-02-21 15:32:23 följande:

    Vad exakt är det ni bråkar om? Är det saker som är värda att bråka om eller är det mer av typen "skitsaker" som du skulle kunna släppa lite på för att ni ska få en bättre relation? 


    Inga skitsaker var det
  • Gameofthrones

    Vi kan inte hjälpa dig och ge dig tips ute det blå om vi inte vet vad det handlar om, du behöver inte gå in på detaljer så utan nått exempel ellr två?

    Jag vet att man kan vara osams, men då måste man vara eniga med beslut. 

    Du skriver att din dotter har mått dåligt ett bra tag och det kan bero på olika saker i faser eller att det ligger saker där man inte kan själv. Många familjer blir osams när man har två boenden med vårdnadshavare. Man säger oftast att man ska ha samma regler hos ena och den andre föräldern. 

    Menmånga är såhär är det hos mamma och såhär är et hos pappan. barn kan bli förvirrade utav olika regler. Men det verkar vara djupare än så. 

    Då måste man komma överens med det barnet som det handlar om och kunna kommunicera. 

    tyvärr kan jag inte ge dig tips om vad. Vet inte vad det handlar om direkt. 

    Som du säger din dotter har mått dåligt ett bra tag och när började det? när såg du förändringen hos din dotter.

  • Anonym (Jag)

    Jag vill inte ha tips på hur jag ska lösa konflikter utan hur man ska bemöta sina tonåringar när dom inte ser/förstår att den ena föräldern inte behövt agera förälder utan hela uppväxten varit "lekfarbror"

Svar på tråden Hur bemöta tonårsbarn