• Anonym (Ledsen)

    Ensam för resten av livet?

    Jag har så smått börjat dejta lite efter att ha varit singel ett tag. Men så fort jag berättar att jag är nykter alkoholist så flyr folk mig som pesten. Det gör mig jätteledsen, kommer jag att få leva ensam resten av livet?

  • Svar på tråden Ensam för resten av livet?
  • Anonym (W)

    Det går inte att veta men nog lär det finnas en hel del personer med liknande problematik som hittat något.


    Jag verkar ha hittat någon och jag har en hel del problem/NPF:s i ryggsäcken. Plus infertil.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (W) skrev 2020-02-21 18:30:34 följande:

    Det går inte att veta men nog lär det finnas en hel del personer med liknande problematik som hittat något.

    Jag verkar ha hittat någon och jag har en hel del problem/NPF:s i ryggsäcken. Plus infertil.


    Ok, känns mer som om jag får ta den som vill ha mig och kan acceptera min ryggsäck, jag kommer ju aldrig att få den jag vill ha pga mitt bagage.
  • Anonym (L)

    Finns flera som blir ensamma livet ut med enda bagage att de är oskuld trots vuxen ålder. Det är inte mycket bagage som krävs för att döma ut folk idag.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2020-02-21 19:07:06 följande:

    Finns flera som blir ensamma livet ut med enda bagage att de är oskuld trots vuxen ålder. Det är inte mycket bagage som krävs för att döma ut folk idag.


    Ok, hur gör man för att acceptera det?
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-21 19:32:01 följande:

    Ok, hur gör man för att acceptera det?


    Man försöker först så gott man kan och så länge man orkar. Och lyckas man inte får man gilla läget och fokusera på annat som gör livet värt att leva.
  • Anonym (.)

    Som före detta "periodare"/fungerande alkoholist skulle jag kunna dejta en nykter alkoholist helt klart. I alla fall om man klarat sig något år eller så utan alkohol.

    Nuförtiden dricker jag kanske 5 till 10öl per år, så jag skulle nog inte passa ihop så bra med en partner som dricker betydligt mer än mig själv. Jag skulle lätt kunna lägga av med alkohol helt, ifall min partner inte klarade att ha det hemma heller.

  • Anonym (worldeater)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-21 17:05:51 följande:

     Det gör mig jätteledsen, kommer jag att få leva ensam resten av livet?


    Hoppas inte det. Finns de som tycker att människor är värda en andra chans.
  • Anonym (Tänk såhär)

    Men tänk såhär istället: Om någon vägrar att vara tillsammans med dig för att du gjort ett aktivt och dessutom moget beslut att inte dricka så är det ändå inga människor du ska ha i ditt liv. Det är lätt att bli desperat och tro att det är en själv det är problem på men så är det inte alltid.

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Jag söker efter den stora kärleken sedan många år tillbaka. Skriver aldrig att jag är före detta alkoholist, däremot nämner jag att den jag söker inte bör dricka alkohol, använda tobak eller droger.
    Det berättar jag vid ett senare tillfälle om det behövs. 

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Jag söker efter den stora kärleken sedan många år tillbaka. Skriver aldrig att jag är före detta alkoholist, däremot nämner jag att den jag söker inte bör dricka alkohol, använda tobak eller droger.
    Det berättar jag vid ett senare tillfälle om det behövs.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2020-02-22 08:50:55 följande:

    Jag söker efter den stora kärleken sedan många år tillbaka. Skriver aldrig att jag är före detta alkoholist, däremot nämner jag att den jag söker inte bör dricka alkohol, använda tobak eller droger.

    Det berättar jag vid ett senare tillfälle om det behövs.


    Varför sedan många år tillbaka? Inte hittat någon? Jag har inga problem med om min dejt skulle dricka alkohol, men jag gör det inte. Ne jag har också funderat på om man inte bör berätta? Att man gör det senare när man lärt känna varann mer.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tänk såhär) skrev 2020-02-21 22:46:41 följande:

    Men tänk såhär istället: Om någon vägrar att vara tillsammans med dig för att du gjort ett aktivt och dessutom moget beslut att inte dricka så är det ändå inga människor du ska ha i ditt liv. Det är lätt att bli desperat och tro att det är en själv det är problem på men så är det inte alltid.


    Ja så är ju bra att tänka! Jag jobbar ju med mig själv på ett sätt som de som inte är alkoholister gör. Jag försöker ju varje dag bli en bättre människa, hur många icke-alkoholister gör det?
  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Jag blev singel för 8 år sedan och började dejta för ca 6 år sen.
    Har haft några dejter men bara kåtbockar tyvärr.
    Vill inte börja med sex, utan ta det lugnt och lära känna varandra först.
    Men Männen som jag har träffat vill ha sex direkt. 

  • Anonym (L)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2020-02-23 09:03:22 följande:

    Jag blev singel för 8 år sedan och började dejta för ca 6 år sen.

    Har haft några dejter men bara kåtbockar tyvärr.

    Vill inte börja med sex, utan ta det lugnt och lära känna varandra först.

    Men Männen som jag har träffat vill ha sex direkt. 


    Då är det fel män.
  • Anonym (Alla...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-02-22 09:02:31 följande:

    Ja så är ju bra att tänka! Jag jobbar ju med mig själv på ett sätt som de som inte är alkoholister gör. Jag försöker ju varje dag bli en bättre människa, hur många icke-alkoholister gör det?


    Hum hur menar du här? Tror du att vi som inte har en alkoholproblematik inte behöver jobba med oss själva eller inte vill utvecklas som människor? Det kan jag tala om isf att det stämmer inte alls! Jag jobbar ständigt med mig själv för att utvecklas, för att nå mina mål, säga nya mål lära mig nytt osv.

    Tyvärr upplever jag att det finns så många människor framförallt män som inte alls är intresserad av att utvecklas, att ta steg framåt både ensam å tillsammans med andra. Det är ett jätteproblem att man tror att bara för att man är vuxen så ska man förbli på samma sätt. Man vill inte utmana sig själv, lämna gamla könsroller osv. Det här är snarare ett större problem än att man inte dricker alkohol tycker jag...
  • Ess
    Anonym (Tänk såhär) skrev 2020-02-21 22:46:41 följande:

    Men tänk såhär istället: Om någon vägrar att vara tillsammans med dig för att du gjort ett aktivt och dessutom moget beslut att inte dricka så är det ändå inga människor du ska ha i ditt liv. Det är lätt att bli desperat och tro att det är en själv det är problem på men så är det inte alltid.


    Jag tror att många inte litar på att det håller i sig, utan att hen tar till flaskan igen vid en rejäl motgång. 
    Det är så jag hade tänkt i alla fall, jag har tillräckligt med egna problem och behöver inte andras ovanpå det. 
    Finns det sen barn dessutom så är det direkt oansvarigt att dra hem någon som kan innebära problem. 
    Men samtidigt, ju fler nyktra år ju större chans att en blivande partner inte ska sortera bort hen direkt utan ge hen en chans. Det är ju stor skillnad på ett nyktert år och tjugofem nyktra.

  • Anonym (LyckoKaka)

    Jag är glad att vara singel, fanns flera sätt jag inte kunde hålla på med personlig utveckling i mitt förhållande, och utvecklas som människa.

    Finns flera fördelar med att vara med nån men många tänker inte på att det är bra att vara singel också.

    TS du kommer må bra, tänk att det inte finns rätt/fel person för dig, utan det är du som ska jobba med att vara rätt person.

    Ha drömmar, skaffa vänner, träna, meditera, titta på en sport.

    Äkta kärlek finns för alla men för att det ska lyckas måste man vara nöjd med sig själv o att vara ensam.

    Annars gör man det bara för att vara med nån o vem vill vara med nån som inte tycker att man är speciell utan kan vara vem som helst.

    TS du är unik på ditt sätt jobba med ditt självförtroende du är mer än en sak.

    Lycka till i livet fortsätt kämpa med att bara kunna vara nöjd o tacksam o leva i nuet.

Svar på tråden Ensam för resten av livet?