Inlägg från: jeanette02 |Visa alla inlägg
  • jeanette02

SD försöker styra oberoende media

Liberté skrev 2020-02-24 01:36:34 följande:

Sveriges public service är ungefär lika neutral som ungerns eller polens. Slutade för många år sedan ta nyheter däremot eftersom de tenderar att "lämna ute" en del av stories för att det inte passar ett nariativ.

Speciellt utlandsnyheter och politik är en absolut katastrof.

Välj någon engelsk eller fransk källa istället ifall ni vill ha lite olika syn på händelser samt inte bara 1 spår att gå efter.

Ja, så är det. Sveriges journalister är ju allt annat än objektiva. Ett fåtal undantag finns. Nästan allt ska passa en viss agenda. Vinklas och vridas.
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-02-24 06:37:01 följande:

Det är rätt tragiskt att delar av den svenska befolkningen inte ser skillnad på fri tv och statskontrollerad. Chocken. Kommer bli total för er om även vårt land skulle få statskontrollerad tv..

Nä, inte vad gäller det som kallas Public Service iallafall. Den är redan väldigt styrd. Som tur är finns andra aktörer också. Det vore förståss synd om de också blev statskontrollerade.
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-02-24 07:29:23 följande:

Det är bara indoktrinerade sverigedemokrater som tror på något sådant. Därför var det befriande att alla övriga partier dvs även moderaterna och Kristdemokraterna totalt gjorde ner SD i kulturutskottet när SD ville kalla in enskilda chefer från SR/SVT.

Nej, jag tror faktiskt inte att det bara är indoktrinerade Sverigedemokrater som tror el snarare märker att det är så. Utan man måste nog vara blind, döv och helt ointresserad av ta in info om man inte märker det. Men du kan ju tro och tycka vad du vill givetvis.

De flesta partier vänder kappan efter vinden, partierna i Sverige är ju helt tappade numera. De står ju inte för något konsekvent. Där är SD bra tycker jag. De håller iallafall en hyfsat konsekvent linje. M, S, särkilt flaxar hit och dit. Inte konstigt folk inte röstar på dem i stor utsträckning längre.
  • jeanette02

Nu var det väl på grund av något övertramp som Rebecca och Fiona gjort. Eller om det är att de aktivt uppmanar till bojkott av SD och de då arbetar för SVT eller SR kanske.

Det är väl inte så konstigt att partiet ifråga reagerar?

PS säger ju att de ska vara opartiska? På vilket sätt är de opartiska i denna händelse?

Skulle du tycka det var OK att Vänsterpartiet eller Miljöpartiet blev behandlat så av anställda inom PS?

• jeanette02
    Padirac skrev 2020-02-24 19:57:52 följande:
    Det var ett j*vla gn*ll på PS för att de är pro-demokrati och anti-auktorutära.

Det var ett j*vla gn*ll på Svergies riksdag och regering är pro-demokrati och anti-auktoritära.

Det är verkligen enbart de i trådarna här på FL som är mot att PS måste följa demokratiparagrafen och att regering och riksdag är parlamentarisk representativ som gn*ller,
    Nej, jag gnäller inte. Jag tycker bara inte att den media som vi är tvungna att betala för är särskilt objektiv i sin tex nyhetsrapportering. Jag har inte påstått att de antidemokratiska eller auktoritära. Likaså är det inget jag påstått om riksdag och regering. Jag tycker däremot att Sverige kanske inte är så demokratiskt faktiskt som vi hjärntvättas med att tro, från media och styrande politiker. Ja, så tycker jag.

Men det var ju inte ts fråga. Den har jag lagt fram min åsikt om tidigare. Det fanns ju tydligen anledning till att SD tyckte man behövde meddela något.

Det var ju inte så, som man kan tro här att de bara "out of the blue" kommer på att vi ska minsann styra medierna i Sverige! Skulle något annat parti känna att SVT tex att är partisk, kränkande el något i ett program el liknande så skulle ingen lyfta fingret, utan många skulle tycka att det är bra att den/de reagerar. Men nu kommer det ju aldrig hända mellan tex Miljöpartiet och PS.
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-02-25 05:46:47 följande:

För att återgå till tråden ämne. Det SD har gemensamt med totalitära ideologier som fascism och nazism är ambitionen att styra vad som får sägas, kultur och media.

Här följer några aktuella exempel på hur SD håller på att förändra det svenska samhället.  

·       I Norrköping polisanmälde SD ett museum för en tidningsartikel i en utställning om nazism. 

·         Skurups kommunfullmäktige beslutade i december att införa ett slöjförbud i skolan. När rektorn för Prästamosseskolan förklarade att förbudet strider mot svensk lag och lade upp en artikel där Skolverket redovisar sin bedömning beordrades han att ta bort den. Kommunens beslut ska följas, inskärper SD:s Lars Nyström.

·         I Hörby har 26 chefer slutat i kommunen sedan SD tog över styret för ett drygt år sedan. Medarbetare vittnar om mobbning, trakasserier och försök att etablera en tystnadskultur. Facken har nu anmält kommunen till Arbetsmiljöverket. SD:s gruppledare svarar med att kalla kritiken för "ett generalangrepp på folkstyret".

·         Sölvesborg kommun stoppar inköp av samtidskonst och förbjuder Prideflaggor på kommunens stadshus

·         I Kulturutskottet vill sverigedemokraterna kalla upp enskilda chefer på SR/SVT pga.   innehåll och uttalanden i specifika program

Sverige står inför en skrämmande  utveckling. Det är dags för folket att vakna nu.

Sedan är det väl viss skillnad vad lokalpolitiker gör ute i landet, det gäller ju samtliga partier. Finns allt möjligt att hitta. Bara det att så fort något kan kopplas till SD något negativt givetvis, så slås stora trumman på. Det blir nästan komiskt hur lite det rapporteras om andra märkligheter i vårat samhälle genom de stora medierna. Finns det inget direkt negativt att finna, ja då vinklar man eller utelämnar viktiga fakta. Så att man är tvungen att läsa på Flashback, Fria Tider, Nya Tider, Samhällsnytt osv för att försöka få en bredare bild.

Ja, jag tror att om inte folket vaknar nu som du säger, så kommer de garanterat göra det så småningom när vi har ett troligtvis ganska islamistisk parti som växer och helt plötsligt får mer att säga till om. Även om det kommer dröja lite. Då kan vi börja prata totalitär ideologi. Jag vill inte förminska nazism, kommunism el liknande genom att nämna islamism, bara det att alla dessa är inget att ha.
  • jeanette02
    Padirac skrev 2020-02-25 07:21:38 följande:

Du vet att en del av dessa medier är forum, andra är kopplade till och styrda av SD , åter andra är kopplade till identitära rörelser...

Där har du partiska media som styrs och kontrolleras med syfte att vinkla och förvanska verkligheten. PS är mångfalt mer trovärdig och opartisk än dessa du räknat upp.

Jo det vet jag. Att tex Samtiden el är det Samhällsnytt är knutet till SD. Du har helt rätt i ditt inlägg. Men samtidigt hade de etablerade medierna skött sitt arbete bättre i sin rapportering(tex inte utelämna viktig information för att få en helhetsbild) så hade vi inte haft en sådant stort behov av så kallade alternativa medier.

Sedan kan det få finnas medier som belyser saker även från ett mer konservativt synsätt, precis som vi har många andra fristående medier, forum osv som driver ett mer vänsterperspektiv eller feministiskt vinkel på nyheterna. Kanske behövs lite mångfald helt enkelt.
  • jeanette02
    Padirac skrev 2020-02-25 19:35:11 följande:

Det är ju knappast så att det är många vid sina sinnes fulla bruk som kallar det avpixlat gjort för konservativt ...  

Du kan inte mena att försvara dessa demokratiskt tvivelaktiga och i sanningshalt tvivelaktiga publikationer med att PS brister i sitt uppdrag.. eller?

Kalla det vad du vill, konservativt kanske är fel ordval, men Fria Tider, Nya Tider tex upplever jag hyfsat ok. Och kanske mest som en motvikt när jag tagit del av PS nyhetsrapportering. Just för ett bredare perspektiv. Jag tar inte allt på blodigt allvar som står där. Utan de har ungefär samma nivå som Expressen, Aftonbladet fast högervridet.
  • jeanette02

[quote=80247940][quote-nick]Padirac skrev 2020-02-25 23:05:43 följande:[/quote-nick]Ok, så vi är överens om att konservativt är fel ordval för en del av de publikationer du refererade till

sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider

Allt du länkat här ovan i ditt inlägg är inget nytt för mig. Jag vet att nämnda medier inte alltid är objektiva. Precis som tex Expressen eller Aftonbladet som jag skev om i mitt inlägg och jämförde nivån som ungefär likvärdig.

Det skrev jag. Men skillnad är att några av oss förstår det och vet det, man tar helt enkelt vissa saker de skriver om med en nypa (en skopa) salt. Men i vissa fall oftast gällande inrikes nyheter/utrikesnyheter då har tex Fria Tider och de andra ett värde. Då många medier i inklusive PS utelämnar viktig info, så att man får en felaktig bild av saker. Man får inte helheten alls gällande vissa saker. Då får man gå till flera nyhetskällor.

Som sagt, jag vet att de är inte alltid direkt objektiva, till skillnad från vissa som tror att tex allt som står i Aftonbladet är sant. Nä, dessa medier ligger på samma nivå. Public Service är givetvis bättre. Men det var ju inte dem jag jämförde med just i tidigare inlägget.

• jeanette02
    jeanette02 skrev 2020-02-25 22:32:33 följande:

Kalla det vad du vill, konservativt kanske är fel ordval, men Fria Tider, Nya Tider tex upplever jag hyfsat ok. Och kanske mest som en motvikt när jag tagit del av PS nyhetsrapportering. Just för ett bredare perspektiv. Jag tar inte allt på blodigt allvar som står där. Utan de har ungefär samma nivå som Expressen, Aftonbladet fast högervridet.

Här Padirac skrev jag om det. En motvikt. Ja, allt står ju ganska tydligt faktiskt. Vill inte spamma tråden för mycket med långa utläggningar...
  • jeanette02
    Liberté skrev 2020-02-25 12:07:49 följande:

Har ingenting med SD att göra. De flesta demokratiska länder med PS har oberoende granskningar som av en extra tillsatt komission.

Sverige har inte detta. Granskningsnämnden är till för program inte för PS som helhet.

Därför faller de facto public service i sitt uppdrag att vara oberoende.

Hade inte brytt mig om det varit V, S, MP eller F! som hade krävt detta.

• jeanette02
    KillBill skrev 2020-02-26 06:39:27 följande:

Till och med SDs högsta ledning klassar publikationen Fria Tider som neofascistisk..

Helt ok för mig.Då är det kanske så. Jag läser där pga ovan upprepade skäl iallafall. Jag har ingen alls politisk agenda med det jag skriver här el vad jag läser för media. Har mina egna prenumerationer på SvD och Göteborgs Posten, hyfsat bra tidningar för daglig nyhetsintag + 2 utländska tidningar.
  • jeanette02
    klyban skrev 2020-02-26 14:54:32 följande:

Så fascistisk media är nåt bra då, för vad?

jeanette02 skrev 2020-02-26 07:09:51 följande:

Helt ok för mig.Då är det kanske så. Jag läser där pga ovan upprepade skäl iallafall. Jag har ingen alls politisk agenda med det jag skriver här el vad jag läser för media. Har mina egna prenumerationer på SvD och Göteborgs Posten, hyfsat bra tidningar för daglig nyhetsintag + 2 utländska tidningar.

jeanette02 skrev 2020-02-26 06:09:55 följande:

[quote=80247940][quote-nick]Padirac skrev 2020-02-25 23:05:43 följande:[/quote-nick]Ok, så vi är överens om att konservativt är fel ordval för en del av de publikationer du refererade till

sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider

Allt du länkat här ovan i ditt inlägg är inget nytt för mig. Jag vet att nämnda medier inte alltid är objektiva. Precis som tex Expressen eller Aftonbladet som jag skev om i mitt inlägg och jämförde nivån som ungefär likvärdig.

Det skrev jag. Men skillnad är att några av oss förstår det och vet det, man tar helt enkelt vissa saker de skriver om med en nypa (en skopa) salt. Men i vissa fall oftast gällande inrikes nyheter/utrikesnyheter då har tex Fria Tider och de andra ett värde. Då många medier i inklusive PS utelämnar viktig info, så att man får en felaktig bild av saker. Man får inte helheten alls gällande vissa saker. Då får man gå till flera nyhetskällor.

Som sagt, jag vet att de är inte alltid direkt objektiva, till skillnad från vissa som tror att tex allt som står i Aftonbladet är sant. Nä, dessa medier ligger på samma nivå. Public Service är givetvis bättre. Men det var ju inte dem jag jämförde med just i tidigare inlägget.

Nej det har jag inte påstått att det är bra med fascistisk media. Orkar inte upprepa samma sak fler ggr för människor som saknar läsförståelse. utan citerar mina gamla inlägg där det klart och tydligt står varför jag resonerar som jag gör. Jag läser viss nyhetsrapportering där ibland när misstanken att andra stora medieaktörer utelämnar viktiga fakta i sina reportage. Inrikes/utrikes nyheter då främst.
  • jeanette02
    klyban skrev 2020-02-26 16:41:06 följande:

Saknar läsförståelse blir det av att du hävdar nått bra med dessa fascistiska och neonazistiska medier och lyftande av dom.

Och vad har dessa med SD försök att styra media?

Trodde media skulle vara opolitiska, tydligen inte när vi kommer till denna punkt.

Vill man göra nått i frågan, så är det först en formell förfrågan som gäller och specifika saker.

Och med fakta och saklighet, och en grund för ens påstående, med just dessa i tankarna.

Utan dessa är orden betydelselösa, och vet SD falangen och högerextrema hatar dessa saker som pesten, då det bar återfinns kompartmentalisering, och sen tror de allt är rätt de säger.

Vilket sällan stämmer.

Det är inte för intet att fascismen och diktatoriska samhällen begränsar medias granskning av den exekutivamakten.

De det får dom se dumma ut, och folk för se den skit de hittar på.

Se bara på Putin och deras arbete mot den fria pressen, där dom trillar på knivar och får exotiska gift i sig och på många andra sätt dör.

Fascismen har många "nyttiga I****" till sitt förfogande, som inte ens förstår vad de gör.

Alltså klyban, jag tycker inte att de är de bästa nyhetskällorna, utan de har sin plats som en motvikt till andra lika vinklade medier. Ja, medier ska vara opartiska särskilt då PS. Sedan har vi ju många andra medier som är uttalat vänster, höger, liberal osv. Gillar att få input från olika källor. Sedan vet jag att man måste ta vissa saker med en skopa salt som de här mer "fria" kanalerna står för. PS borde däremot vara ännu mer objektivt då det är vad de säger att de ska vara. Och vi tvingas ju också att finansiera det.
Svar på tråden SD försöker styra oberoende media