• Anonym (Fundersam)

    Bolån

    Jag gick in på min banks hemsida och gjorde ett test hur mycket jag kan få låna.

    Det blev drygt 100000 sek!! Det är ju ingenting!! Jag har 100000 kr sparat som inte är låsta på något sätt. Stämmer verkligen dessa sidor?? Jag söker som ensamstående.

  • Svar på tråden Bolån
  • PH76

    Det beror ju helt på din lön, jag antar att den är ganska låg och då blir tyvärr löneutrymmet litet.

  • Anonym (Katja)

    Är 100 000kr det du tänkt ha som insats? Vad hade du hoppas du skulle få för resultat. Jag blir förvånad varje gång jag hör folk kunna låna massa pengar. Jag tyckte vi hade det tufft på banken. Och då hade vi en höginkomsttagare och en medel samt 5,5 miljoner att stoppa in. Men vi skulle bygga så det är kanske annat.

  • Anonym (Fundersam)

    Tack för era svar! Jag bor i en liten "stad" där man kan köpa villor allt från 500000 kronor och uppåt. Årslönen är drygt 276000 sek. Inte hög, det vet jag. Men jag har inga lån, krediter, avbetalningar, med mera.. Jag är helt "clean" eller hur man ska uttrycka det. Alla saker jag har äger jag.

  • Anonym (Fundersam)

    Tack för era svar! Jag bor i en liten "stad" där man kan köpa villor allt från 500000 kronor och uppåt. Årslönen är drygt 276000 sek. Inte hög, det vet jag. Men jag har inga lån, krediter, avbetalningar, med mera.. Jag är helt "clean" eller hur man ska uttrycka det. Alla saker jag har äger jag.

  • Ignoramus

    Har du barn?


    Anonym (Fundersam) skrev 2020-02-22 09:06:39 följande:

    Tack för era svar! Jag bor i en liten "stad" där man kan köpa villor allt från 500000 kronor och uppåt. Årslönen är drygt 276000 sek. Inte hög, det vet jag. Men jag har inga lån, krediter, avbetalningar, med mera.. Jag är helt "clean" eller hur man ska uttrycka det. Alla saker jag har äger jag.


  • Anonym (Fundersam)

    Jag har två barn. Jag och den andra föräldern får hälften av barnbidraget/flerbarnstillägget.

  • Anonym (Ja)

    Jobbar på ett jobb som inte genererar så mycket pengar men min arbetskamrat har precis köpt en nybyggd lägenhet för 1150000, förstår inte hur hon fått lån som ensam till de.

  • Spanguolis

    Du kan gå till banken och prata med rådgivare, kostnadsfritt såklart så kan dom räkna på det. Blir säkert annat utfall.

    Man ska vara tacksam att bankerna räknar rätt, annars hade lyxfällen visats 2 gånger om dagen. Räntor vi har idag kommer upp inom närmsta åren och det är dom bankerna räknar på.


  • Anonym (Katja)
    Anonym (Ja) skrev 2020-02-22 11:01:24 följande:

    Jobbar på ett jobb som inte genererar så mycket pengar men min arbetskamrat har precis köpt en nybyggd lägenhet för 1150000, förstår inte hur hon fått lån som ensam till de.


    Jag fick förskott på arv. Tror ofta sådant kan ligga bakom dyrare köp.
  • nernu

    Du har låg lön och är ensamstående med två barn. Banken räknar på hur mycket du har över varje månad efter att du amorterat och betalat ränta. De räknar dessutom på en betydligt högre ränta än vi har idag.

  • StevenDiese
    nernu skrev 2020-02-23 08:08:04 följande:

    Du har låg lön och är ensamstående med två barn. Banken räknar på hur mycket du har över varje månad efter att du amorterat och betalat ränta. De räknar dessutom på en betydligt högre ränta än vi har idag.


    Detta.

    I kombination med att du verkar bo På en ort där husen är är lite svårare att sälja, detta baserar jag på priserna du angivit, skulle du sluta betala så anser banken att det är svårare att få tillbaka pengarna då husen inte ligger högre i pris.
  • StevenDiese

    Men jag föreslår ett personligt möte på banken. De där formulären på nätet är ju lite bristfälliga.

  • Anonym (Peter)

    När jag fyllde i dina uppgifter 23000kr/mån med två barn, 750 kr barnbidrag/mån på ett hus i Vetlanda för 500000kr skulle du få låna 420000kr iaf, vid en kontantinsats på 80000kr. Testa på någon mer sida så ska du se ett bättre resultat

Svar på tråden Bolån