• Anonym (Tee)

    Salivprov inför ADHD-behandling. Hur lång svarstid?

    Jag ska snart påbörja min ADHD-behandling och gick nyligen igenom ett salivprov för att utesluta missbruk. Hur lång tid brukar det ta för vården att få provresultaten? Jag är så himla rastlös och jag tror det hade känts bättre ifall jag visste hur lång tid jag behöver vänta.

  • Svar på tråden Salivprov inför ADHD-behandling. Hur lång svarstid?
  • Anonym (Vanligt?)

    Salivprov? Det gjorde aldrig jag. Är det vanligt?

  • Anonym (kp)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2020-02-22 20:43:54 följande:

    Salivprov? Det gjorde aldrig jag. Är det vanligt?


    Gjorde du urinprov?


     

  • Anonym (kp)

    Tänker att själva provtagningen kan gå fort. Att få läkare att återkoppla kan ibland ta tid :/

  • Anonym (Vanligt?)
    Anonym (kp) skrev 2020-02-22 21:14:52 följande:

    Gjorde du urinprov?

     


    Nej.
  • Anonym (Tee)
    Anonym (Vanligt?) skrev 2020-02-22 20:43:54 följande:

    Salivprov? Det gjorde aldrig jag. Är det vanligt?


    Ja, salivprov. Jag känner ingen med samma diagnos så jag vet inte vad som är vanligt. Det kanske beror på vilken region man blir behandlad i?
  • Anonym (Jobbar på adhd-mottagning)

    Du vet väl med dig själv om du missbrukar eller inte?

  • Anonym (Tee)
    Anonym (Jobbar på adhd-mottagning) skrev 2020-02-22 22:50:07 följande:

    Du vet väl med dig själv om du missbrukar eller inte?


    Nej, hur skulle jag kunna veta det? Man vet ju aldrig ifall man brukar går upp på nätterna och omedvetet skjuta lite heroin!

    Det är väl klart att det inte är jag själv som bestämt att jag behöver testet. Min läkare vet att flera i min familj lider av diverse beroendeproblem. Jag har ingen kontakt med dem men han tänker väl att det är genetiskt eller något sånt. Sen är det väl även bara bra ifall läkaren testar patienten innan narkotika sätts in för första gången.
  • Anonym (Jobbar på adhd-mottagning)
    Anonym (Tee) skrev 2020-02-22 23:02:09 följande:

    Nej, hur skulle jag kunna veta det? Man vet ju aldrig ifall man brukar går upp på nätterna och omedvetet skjuta lite heroin!

    Det är väl klart att det inte är jag själv som bestämt att jag behöver testet. Min läkare vet att flera i min familj lider av diverse beroendeproblem. Jag har ingen kontakt med dem men han tänker väl att det är genetiskt eller något sånt. Sen är det väl även bara bra ifall läkaren testar patienten innan narkotika sätts in för första gången.


    Va? Det jag menade med mitt svar är att det spelar väl ingen roll hur svarstiden är för dig, du vet ju om testet är rent eller inte redan. Läkaren får svaret inom tre dagar.

    Självklart testas patienter för droger innan insättning. Det är rutin. Även vid årskontrollerna. Man kollar även CDT osv så att patienten inte missbrukar alkohol.
  • Anonym (Tee)
    Anonym (Jobbar på adhd-mottagning) skrev 2020-02-23 08:45:06 följande:
    Va? Det jag menade med mitt svar är att det spelar väl ingen roll hur svarstiden är för dig, du vet ju om testet är rent eller inte redan. Läkaren får svaret inom tre dagar.

    Självklart testas patienter för droger innan insättning. Det är rutin. Även vid årskontrollerna. Man kollar även CDT osv så att patienten inte missbrukar alkohol.
    Om testet är rent eller inte känner inte jag är relevant för frågan. Jag frågade vad svarstiden är eftersom jag vet att jag ofta mår bättre när jag vet hur lång tid saker kommer att ta. Jag förstod inte alls vad du menade med ditt första inlägg eftersom jag trodde att jag var tydlig.

    Förlåt för min tidigare sarkasm. Tänkte mig inte för.
Svar på tråden Salivprov inför ADHD-behandling. Hur lång svarstid?