• Anonym (Börje)

    Sex efter strålning?

    Min fru fick cancer i livmoderhalsen, och blev strålad under flera veckor. Nu hämtar hon sig, men har "brännskador" i underlivet. Jag tjatar förstås inte om att penetrera, vi har bara andra sorters sex tillsammans. 

    Jag längtar efter "hela härligheten" men är beredd att vänta.

    Någon mer som har erfarenheter av detta?

  • Svar på tråden Sex efter strålning?
  • Anonym (Tant Hedvig)

    Hej Börje!

    Det är lite två olika saker här som det beror på:
    1) Hur hon känner det, helt enkelt om hon är "öm", att det svider etc i underlivet. Det kan bara hon svara på, när det känns ok, men rent allmänt så blir huden väldigt skör och ömtålig vid strålning, och detta borde i synnerhet gälla slemhinnor.

    2) Vad som är medicinskt att rekommendera, hur mycket kan "slitage" skada huden? Och vad jag tänker som kanske är viktigast ur medicinsk synpunkt är ev. infektionskänslighet. Vilka råd har din fru fått från sjukvården ang detta? Har hon inte fått några råd bör hon fråga någon vårdkontakt tex sjuksköterska vid onkologen.

    Men det viktigaste är att det känns ok för henne, jag kan nämligen tänka på att hon just nu är extremt rädd om just den kroppsdelen och absolut inte vill riskera något.

  • Anonym (Börje)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2020-02-22 18:16:10 följande:

    Hej Börje!

    Det är lite två olika saker här som det beror på:
    1) Hur hon känner det, helt enkelt om hon är "öm", att det svider etc i underlivet. Det kan bara hon svara på, när det känns ok, men rent allmänt så blir huden väldigt skör och ömtålig vid strålning, och detta borde i synnerhet gälla slemhinnor.

    2) Vad som är medicinskt att rekommendera, hur mycket kan "slitage" skada huden? Och vad jag tänker som kanske är viktigast ur medicinsk synpunkt är ev. infektionskänslighet. Vilka råd har din fru fått från sjukvården ang detta? Har hon inte fått några råd bör hon fråga någon vårdkontakt tex sjuksköterska vid onkologen.

    Men det viktigaste är att det känns ok för henne, jag kan nämligen tänka på att hon just nu är extremt rädd om just den kroppsdelen och absolut inte vill riskera något.


    Vi har frågat om infektion, men det verkar inte vara något problem. Vi råddes att vänta i en månad, nu har det gått två. Din beskrivning av hennes oro stämmer bra, hon har svårt att släppa på någon njutning när hon är rädd att jag ska komma in för långt i henne. Hon är lite "sammanväxt" eller ärrig och tränar med stavar från sjukvården. 

    Hon vill gärna vara med mig, och hon vill att det ska vara skönt för mig. Jag har sagt att vi kan vänta med penetration, men hon vet att jag väntar och längtar. Det påverkar henne, gör att hon känner sig lite pressad. Men som sagt, jag tror att det ligger mest hos henne.

Svar på tråden Sex efter strålning?