• Russin112

Letrozol, PCO

Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 

är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

• Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Zamaso1
    MiniNin skrev 2020-11-02 20:54:52 följande:

Välkommen tillbaka! Nu hoppas vi att pausen gjort gott och att din kropp är redo och mottaglig!

Har din klinik också BMI-gräns på 30? Det har min. Jag ligger på BMI 27 just nu. Har väl enligt BMI 6 kg övervikt. Hur mycket övervikt har du? Jag har, precis som Russin112, fått Metformin som jag tycker ha hjälpt mig att äta bättre och stävja mitt sötsug. Har inte gått ner så mycket, kanske ett par kilo, men har hållt vikten och inte gått upp. LCHF har annars hjälpt mig väldigt mycket. Det ska vara väldigt bra för oss med PCOs. Kan det vara aktuellt för dig?

Jaa en gräns på 30 här med, så e väl 8-10 kg typ.. men jag har börjat träna lite grann o sen tänka mer på vad ja stoppar i mej bara o det gjorde 4,5 kg på 2 veckor och sen fick vi nu hårdare restriktioner i vårat län att undvika gym o så, så nu blir det inte någon träning på det sättet utan mera promenader när vädret e hyffsat :)
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-11-02 20:42:06 följande:
    Russin112 skrev 2020-11-01 21:13:23 följande:

Så glad för er skull!

Hur tog din partner det?:D<3

Ja precis, jag tog sprutan i torsdags så jag ska väl testa runt den 13de.

TACK <3 Det är verkligen den sjukaste men underbaraste känslan. Är så tacksam för att min kropp klarat det här "hindret", att den KAN bli gravid liksom. Tredje gången gillt, det verkar vara den magiska siffran för många. Hoppas på fler såna!

Jag gjorde ju testet flera dagar i förväg utan att berätta för min man och när jag fått plusset så la jag det som bakgrundsbild på hans dator så när han steg upp och skulle sätta igång och jobba på morgonen så såg han det. Hans första reaktion var ju att det inte var dags ännu, att kunde det verkligen stämma till 100%? Men han blev ju överraskad och glad! Tillfreds också över sin "prestation", haha! Vi ser båda fram emot den här resan nu och håller verkligen allt vi har att detta ska gå vägen. Vi önskar ju bara ett barn så vi får frossa i alla tankar och känslor :)

Jag mår bra! Tycker mig känna en del symptom, bl.a en hel del i svanken/höfterna redan, en öm och trött känsla. Är nog inte jättestark i min rygg vanligtvis så kanske därför. Annars är det en annorlunda mensvärk som jag känner av till och från, lite ömma och tunga bröst, muntorrhet som stör mig och att jag lätt får vallningar. Är tacksam för detta så här tidigt ändå, att man får känna att något händer i kroppen. Så länge illamåendet håller sig borta för det är ju världens hemskaste :/

Idag fick jag ett superstarkt positivt på stickorna jag använt och även ett fint plus på Clearblue (ville ta ett som inte var stickorna bara för att). Hörde av mig till min klinik som inte återkommit men tänker att vi får boka in ett tidigt ultraljud när vi hörs. Tror att det blir under v. 48. För visst väntar man helst tills man gått 7 hela veckor? 7+ någonting, för att vara på den säkra sidan? När har ni som är gravida gjort ert tidiga ultraljud?
    åh så fantastiskt!! så glad för er skull :) skönt också när man ser att strecket blir starkare och starkare. 

vi gjorde tidigt ultraljud i v 8 (7+3 tror jag det var) och då kunde man se tickande hjärta och en liten klump och tror de brukar säga att man helst ska avvakta till iaf vecka 7-8 innan tidigt ultraljud. säg till när de ringt upp och ni bokat in ett! 

skönt att du mår bra <3
  • Russin112
    MiniNin skrev 2020-11-02 20:42:06 följande:
    Russin112 skrev 2020-11-01 21:13:23 följande:

Så glad för er skull!

Hur tog din partner det?:D<3

Ja precis, jag tog sprutan i torsdags så jag ska väl testa runt den 13de.

TACK <3 Det är verkligen den sjukaste men underbaraste känslan. Är så tacksam för att min kropp klarat det här "hindret", att den KAN bli gravid liksom. Tredje gången gillt, det verkar vara den magiska siffran för många. Hoppas på fler såna!

Jag gjorde ju testet flera dagar i förväg utan att berätta för min man och när jag fått plusset så la jag det som bakgrundsbild på hans dator så när han steg upp och skulle sätta igång och jobba på morgonen så såg han det. Hans första reaktion var ju att det inte var dags ännu, att kunde det verkligen stämma till 100%? Men han blev ju överraskad och glad! Tillfreds också över sin "prestation", haha! Vi ser båda fram emot den här resan nu och håller verkligen allt vi har att detta ska gå vägen. Vi önskar ju bara ett barn så vi får frossa i alla tankar och känslor :)

Jag mår bra! Tycker mig känna en del symptom, bl.a en hel del i svanken/höfterna redan, en öm och trött känsla. Är nog inte jättestark i min rygg vanligtvis så kanske därför. Annars är det en annorlunda mensvärk som jag känner av till och från, lite ömma och tunga bröst, muntorrhet som stör mig och att jag lätt får vallningar. Är tacksam för detta så här tidigt ändå, att man får känna att något händer i kroppen. Så länge illamåendet håller sig borta för det är ju världens hemskaste :/

Idag fick jag ett superstarkt positivt på stickorna jag använt och även ett fint plus på Clearblue (ville ta ett som inte var stickorna bara för att). Hörde av mig till min klinik som inte återkommit men tänker att vi får boka in ett tidigt ultraljud när vi hörs. Tror att det blir under v. 48. För visst väntar man helst tills man gått 7 hela veckor? 7+ någonting, för att vara på den säkra sidan? När har ni som är gravida gjort ert tidiga ultraljud?

Förstår känslan, svårt att greppa. Efter alla tårar och all smärta är det äntligen er tur! Det förtjänar ni verkligen!! <3

Som Amandakolb skriver så rekommenderade de mig att inte komma förens vecka 7-8, helst gå hela vecka 7. Vore ju bara "onödig oro" att komma dit för tidigt och så kan de inte se hjärtslag än.

• Russin112
    Zamaso1 skrev 2020-11-03 06:41:51 följande:
    Okej!

Ja men metformin har ja fått, mem första gången jag tog dom så reagerade jag väldigt starkt på dom, ja kunde tillslut inte äta alls o bara kräktes haha! Så ja frågade henne om jag skulle gå ner i vikt så haha ? självklart på ett skämtsamt sätt?.

Men då fick ja avbryta dom men testade dom igen nu o nu fungerar det mycket bättre :)
    okej okej, jag fick också hemska biverkningar första 3 veckorna men nu har jag inga biverkningar als :) 
  • MiniNin
    Zamaso1 skrev 2020-11-03 06:48:56 följande:

Jaa en gräns på 30 här med, så e väl 8-10 kg typ.. men jag har börjat träna lite grann o sen tänka mer på vad ja stoppar i mej bara o det gjorde 4,5 kg på 2 veckor och sen fick vi nu hårdare restriktioner i vårat län att undvika gym o så, så nu blir det inte någon träning på det sättet utan mera promenader när vädret e hyffsat :)

Bra jobbat med träningen! Jag tycker det är oerhört svårt att upprätthålla förutom kanske promenader. Blir lätt trött på det och hittar alla sorters ursäkter för att låta bli. Maten är lättare. Fortsätt kämpa på och lycka till!
  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-11-03 09:43:19 följande:

åh så fantastiskt!! så glad för er skull :) skönt också när man ser att strecket blir starkare och starkare. vi gjorde tidigt ultraljud i v 8 (7+3 tror jag det var) och då kunde man se tickande hjärta och en liten klump och tror de brukar säga att man helst ska avvakta till iaf vecka 7-8 innan tidigt ultraljud. säg till när de ringt upp och ni bokat in ett! skönt att du mår bra <3

Russin112 skrev 2020-11-03 10:28:29 följande:

Förstår känslan, svårt att greppa. Efter alla tårar och all smärta är det äntligen er tur! Det förtjänar ni verkligen!! <3

Som Amandakolb skriver så rekommenderade de mig att inte komma förens vecka 7-8, helst gå hela vecka 7. Vore ju bara "onödig oro" att komma dit för tidigt och så kan de inte se hjärtslag än.

Jag har fått en tid den 27/11 kl. 14.00! Då har jag enl. beräkningarna gått 7+6. Nu är nedräkningen igång till nästa delmål. Hoppas, längtar och tänker positivt!
  • MiniNin

MiniNin: Tredje försöket med Menopur. Ovitrelle 16/10. Positivt graviditetstest 30/10 (Ovitrelle+14). Tidigt ultraljud 27/11 (är då i vecka 7+6).

Russin112: Letrozol Tripplados. Ovitrelle 29/10. Gravtest 13/11.

Vicki89: Letrozol dubbeldos, andra försöket, vul på cd12, 26/10. (Hur gick det för dig?)

amandakollb: gravid v. ? (blev gravid på 3e omgången dubbeldos letrozol+ovitrelle), rul 22/10, väntar en flicka.

akalei:

• akalei
    MiniNin skrev 2020-11-03 11:32:52 följande:

Jag har fått en tid den 27/11 kl. 14.00! Då har jag enl. beräkningarna gått 7+6. Nu är nedräkningen igång till nästa delmål. Hoppas, längtar och tänker positivt!

Det blir toppen med 27 nov tror jag! Jag gjorde mitt tidiga UL redan i 6+5. Hade tänkt boka senare just pga risk för otydligt resultat men hon i receptionen som jag ringde för att boka propsade på att det var en bra tid. Jag var lite orolig över att det ev kunde va för tidigt och ville verkligen inte ha några oklara resultat. Hellre vänta en vecka till liksom än att få nåt otydligt och börja oroa sig. Nu gick det ju bra ändå och vi fick se hjärtat redan i 6+5. Men jag tror det generellt sett är bra att vänta lite extra :)
  • akalei

MiniNin: Tredje försöket med Menopur. Ovitrelle 16/10. Positivt graviditetstest 30/10 (Ovitrelle+14). Tidigt ultraljud 27/11 (är då i vecka 7+6).

Russin112: Letrozol Tripplados. Ovitrelle 29/10. Gravtest 13/11.

Vicki89: Letrozol dubbeldos, andra försöket, vul på cd12, 26/10. (Hur gick det för dig?)

amandakollb: gravid v. ? (blev gravid på 3e omgången dubbeldos letrozol+ovitrelle), rul 22/10, väntar en flicka.

akalei: Gravid v11 på andra omgången trippeldos Letrozol+Ovitrelle (tredje ÄL totalt sett). Väntar både på kallelse till KUB-UL och kallelse till utredning av cellförändringar.

• amandakollb
    MiniNin skrev 2020-11-03 11:32:52 följande:
    Russin112 skrev 2020-11-03 10:28:29 följande:

wihoo låter ju superbra!!:) åh gud så spännande, ska bli kul att följa!

hur tänker ni med att berätta för familjen, vill ni vänta eller vill ni berätta snart? :) 
Svar på tråden Letrozol, PCO