• Anonym (Janej)

Fel att träffa en ny under betänketiden?

Vad anser ni?

• Svar på tråden Fel att träffa en ny under betänketiden?
  • Anonym (Janej)
    Anonym (X) skrev 2020-02-26 17:47:26 följande:

Beror på.

På vad?
  • Anonym (X)
    Anonym (Janej) skrev 2020-02-26 17:54:09 följande:
    På vad?
    Ja du. Finns barn inblandade, när bestämde man sig för att skiljas, hur tar ens partner det, bor man ihop...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Janej) skrev 2020-02-26 17:42:25 följande:

Vad anser ni?

Betänketiden är ju mest en formalitet. Jag ville skiljas från min exman, när jag gjorde slut/sa att jag ville skiljas var förhållandet över för mig. Att vi inte var skilda på papperet var helt oväsentligt. Det är kanske skillnad om man är osäker.
  • Rudbeckius

Man får betänketid om man har barn. Som vuxna föräldrar bör man betänka och känna efter om relationen kan repareras för barnens skull under den tiden.

Man bör väl även som vuxna komma överens om monogami ska fortsätta gälla eller om man får träffa andra. Det vanligaste är nog att man mer eller mindre öppet träffar andra.

Vanligt är nog också att man inte bryr sig om betänketidens allvarliga innebörd utan ser den som en formalitet. Det finns många aspekter på hur känslor runt skilsmässor hanteras. Det blir ofta ledsamt.

• Anonym (Elin)

Ja, jag tycker att det är rimligt att vänta åtminstone tills skilsmässan gått igenom.

• Fiona M

Eftersom det finns barn med i bilden känns det rimligt att kunna lugna sig 6 månader.

• Anonym (Nja)

Om orsaken till skilsmässan är att den ena parten träffat en annan blir det ju svårt att vänta väntetiden ut

• Kjell2
    Anonym (Janej) skrev 2020-02-26 17:42:25 följande:

Vad anser ni?

Vilken relation vill du ha med ditt ex i framtiden och hur kommer exet ta det om du träffar någon annan? Riskerar det att trassla till bodelning, barn och nuvarande liv?
  • Physalis

Jag tycker det beror på situationen. Skulle man sköta det diskret? Hur kommer exet reagera? Är man närvarande för sina barn som behöver bearbeta skilsmässan? Behöver man själv vara själv efter relationen?

Jag tror att man inte har något att förlora på att vänta. Oavsett vad man tycker om exet så bör man agera för att behålla en hövlig relation där samarbetet med barnen fungerar. Antagligen skulle man må bra av att bara vara själv med sina barn innan man kastar sig in i ett nytt förhållande också.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Fel att träffa en ny under betänketiden?