• Wed 26 Feb 2020 21:36
    790 visningar
    4 svar
    4
    790

    Hjälp! Vattenrädd barn

    Hej.

    Har en fråga till er som har barn som vägrar vatten! Alltså duscha, bada och leka i vatten överlag.

    Mitt barn kommer va två och ett halvt år när vi ska på semester i sommar, och vi ska utomlands till en stor resort med vattenland och roliga barnvänliga pooler. Hur fan ska man få barnet att tycka om vatten? Kommer det komma när man väl är där eller är det bara att ställa in resan? ????

    Finns det någon här som haft barn som vattenvägrar och som ändå kunnat leka i pooler helt plötsligt?? Behöver hjälp!!

  • Svar på tråden Hjälp! Vattenrädd barn
  • Steven­Diese
    Wed 26 Feb 2020 21:39
    #1

    Det kommer nog sitta i länge. På mina har det gått över när de lärt sig simma. Vilket var en hel kamp det med. Men det blir bättre ju mer man badar.

    Kör grund pool i badhuset en gång i veckan minst så kanske barnet blir tryggare. Tvinga inte till en massa övningar som gör dem osäkra.

  • Wed 26 Feb 2020 22:00
    #2

    Köp ett klippkort/terminskort på ett badhus nu så ni kan åka dit minst en gång/vecka. Börja på grunt vatten där barnet kan stå. Tvinga aldrig till något. Viktigaste är att barnet får en trygg och positiv upplevelse av bad och vatten.

  • Anonym (Öva)
    Wed 26 Feb 2020 23:29
    #3

    Jag skulle föreslå att till och med börja i mindre skala än grund pool. Vattenlek i badrummet med hinkar och skålar. Hälla vatten på golvet. Leksaksfiskar. Duscha bilar med vattenkanna. Plaska/gegga i vattenpölar osv. Funkar allt detta, så kan mindre badbalja med några båtar prövas och sedan grunda pooler. Låt bli vatten på huvudet i dessa lek-sammanhang.

  • Thu 27 Feb 2020 10:03
    #4

    Alltså det lossnar ju så småningom. Men det lär inte lossna plötsligt på ett vattenland, inte med en tvååring. Ta det oerhört försiktigt och lek med vatten i hinkar och baljor under våren.

    Ha ambitionen att barnet ska typ våga doppa tårna på resan, inte mer. Då lägger ni ambitionsnivån lagom.

Svar på tråden Hjälp! Vattenrädd barn