• Gillette1986

    Att söka jobb efter blivande avskedad pga trakasserier!

    Hej

    Jag blev felaktig avskedad pga trakasserier, då en f.d kvinnlig kollega påstått att jag slagit henne och hotade henne mm mm, men ingenting av detta har skett. Men arbetsgivaren valde att tro på hennes historia eftersom hon är en tjej och jag är en utländsk kille. Historian är verkligen väldig lång och vill inte prata om alla detaljer här, men historien slutade med följande:

    - Jag blev avskedad.

    - Arbetsgivare betalade en motsvarande skådestånd för brottet mot LAS och diskriminerings lag.

    - Polisförundersökningen läggs ned och åklagarens beslut om kontaktförbud upphävdes.

    - Blev psykisk sjuk i ca 7 månader med massa ekonomiska och sociala förlust.

    - Tjejen blev polis anmäld för förtal med massa bevis om att hon som var på mig hela tiden och hon som raggade mig med, jag har vittne och massa bevis!

    Nu har jag blivit lite grand bättre och vill tillbaka till arbetsbanan, jag har ett enkelt jobb idag på kommunen men vill jobba igen som konsult/ingenjör. jag sökte några jobb och fick två intervjuer, under intervjuerna har jag talade sanningen om varför lämnade jag mitt sista jobb. Jag fick tyvärr inget av de jobb som jag sökt trotts många bra referenser.

    Frågan är:

    - ska jag fortsätta berätta sanningen om varför fick jag lämna sista arbetsplatsen vid frågan om?

    - Vilken är bästa svar på frågan?

    - Ni som jobbar/sitter i hr kontoret (human resources), hur ser ni på en arbetssökande med en sån historia i backgrunden?

    Jag mår ingen bra pga det här, det känns att jag blev avstängd från mitt arbetsmarknad. Ännu en tyngre känslan när jag kommer ihåg hur en tjej ljög och anklagade mig för saker som aldrig skett blev trodd av arbetsgivaren och fick mycket sympati medan jag fick alla dåliga konsekvenser och ingen trodde mig trotts alla bevisningar.

    Tack för alla svar på förhand och jag jag reserverar mig för alla språkliga misstag..

    Mvh

  • Svar på tråden Att söka jobb efter blivande avskedad pga trakasserier!
  • Anonym (Emma)

    Nej du ska inte berätta sanningen även om att du blev felaktigt avskedad stämmer så hade jag reagerat på det du berättat och funderat mer på om du inte är kapabel till att ta ansvar för dina egna handlingar och förstår hur det kan påverka andra.

    Bättre att säga att du sa upp dig för att du inte trivdes och att det började tära på ditt mående. Du lär säkert få följdfråga på varför du inte trivdes så hitta en bra förklaring där. Att du kände dig utanför och att chefen inte lyssnade på dig eller nåt sånt. Att utanförskapet tog extra hårt för att du brukar komma överens med alla. Nämn inget om att du blivit anklagad för trakasserier.

    Det är bra att du är ärlig men ibland är det inte bra att vara för ärlig. Vita lögner kan behövas men försök att inte prata för mycket om det utan håll det kort och konkret.

  • Anonym (Bea)

    Berätta inte att du blev avskedad pga trakasserier. Även om du säger att det inte stämde så blir det en varningsflagg för alla arbetsgivare. Du får göra som ovanstående skrev och hitta på en annan anledning istället. 

  • Anonym (Anna)

    Man kan gå kring det lite och säga något i stil med att det var en omorganisering.

  • Gillette1986
    Anonym (Emma) skrev 2020-02-28 18:55:23 följande:

    Nej du ska inte berätta sanningen även om att du blev felaktigt avskedad stämmer så hade jag reagerat på det du berättat och funderat mer på om du inte är kapabel till att ta ansvar för dina egna handlingar och förstår hur det kan påverka andra.

    Bättre att säga att du sa upp dig för att du inte trivdes och att det började tära på ditt mående. Du lär säkert få följdfråga på varför du inte trivdes så hitta en bra förklaring där. Att du kände dig utanför och att chefen inte lyssnade på dig eller nåt sånt. Att utanförskapet tog extra hårt för att du brukar komma överens med alla. Nämn inget om att du blivit anklagad för trakasserier.

    Det är bra att du är ärlig men ibland är det inte bra att vara för ärlig. Vita lögner kan behövas men försök att inte prata för mycket om det utan håll det kort och konkret.


    Tack för svaret!!

    Grejen är att jag jobbar genom en bransch där alla kan ha koll på varandras jobbs historian dvs vart man jobbade tidigare och vilka kollegor man har haft tidigare med massa bra kontakt i branschen pga de regionala projekt man har. Därför är jag orolig om att min historia kommer komma fram till en ny blivande arbetsgivare vilket kommer att bli jättesvart att svara på frågan om varför inte jag berättade i början samt att blir svart för arbetsgivaren att tro på att jag var ek skyldig!!

    Jag ligger i mitt i stormen i mörka tänker, därför tänker jag fel kanske.. men du/ni kan rätta mina tänker om jag tänker fel ..
  • Gillette1986
    Anonym (Bea) skrev 2020-02-28 19:17:04 följande:

    Berätta inte att du blev avskedad pga trakasserier. Även om du säger att det inte stämde så blir det en varningsflagg för alla arbetsgivare. Du får göra som ovanstående skrev och hitta på en annan anledning istället. 


    Tack för ditt svar!

    Vad menar du men en varnings flagga för alla arbetsgivare? Menar du asså att en arbetsgivare som intervjuat mig kan varna alla andra arbetsgivare genom branschen om att jag haft en dålig historia i bakgrunden?
  • Anonym (Emma)
    Gillette1986 skrev 2020-02-29 09:34:06 följande:

    Tack för svaret!!

    Grejen är att jag jobbar genom en bransch där alla kan ha koll på varandras jobbs historian dvs vart man jobbade tidigare och vilka kollegor man har haft tidigare med massa bra kontakt i branschen pga de regionala projekt man har. Därför är jag orolig om att min historia kommer komma fram till en ny blivande arbetsgivare vilket kommer att bli jättesvart att svara på frågan om varför inte jag berättade i början samt att blir svart för arbetsgivaren att tro på att jag var ek skyldig!!

    Jag ligger i mitt i stormen i mörka tänker, därför tänker jag fel kanske.. men du/ni kan rätta mina tänker om jag tänker fel ..


    Du målar upp något som förmodligen inte kommer att hända. Snacket om vad som hände kan du ta med arbetsgivaren efter att du fått jobbet. Men inget måste för du kan visa med ditt beteende och att du gör ett bra jobb att det som sägs om dig inte stämmer.

    Hade du berättat detta för mig under en intervju så hade jag funderat över varför du inte tog det vidare till rätten när du har så många vittnen. Denna händelse hade även tagit för mycket fokus från intervjun så det hade nog varit det enda jag hade kommit ihåg.

    Bättre att hålla det kort och inte lägga nån större vikt på det. Att du kände dig utanför fick dig att må dåligt vilket din sjukskrivning styrker. Mer behöver du inte säga.

    Får du frågan om varför du söker denna tjänst så behöver du inte nämna något om din tidigare arbetsplats.

    Så sluta måla upp det värsta tänkbara scenariot, det kommer med största sannolikhet inte att hända. Lägger inte du nån vikt eller fokus på tidigare arbetsplats så kommer inte heller dem att göra det.
  • Anonym (Bea)
    Gillette1986 skrev 2020-02-29 09:37:31 följande:
    Tack för ditt svar!

    Vad menar du men en varnings flagga för alla arbetsgivare? Menar du asså att en arbetsgivare som intervjuat mig kan varna alla andra arbetsgivare genom branschen om att jag haft en dålig historia i bakgrunden?
    Nej, menar inte så. Menade att många arbetsgivare kommer vara försiktiga med att anställa någon som berättar att den blivit avskedad pga trakasserier.  
Svar på tråden Att söka jobb efter blivande avskedad pga trakasserier!