• Avenia

    Starta företag - men vad?

    Jag har i mitt tycke bra utbildning men jag vill inte sätta min lycka i andras händer längre. Har svårt att hitta ett trivsamt jobb. Jag har ett driv som snart riskerar förgås av depression. Jag vill ut och jobba järnet! Jag är mer och mer sugen på att starta företag. Problemet är stt jag inte vet inom vad.

    Jag har inga expertkunskaper (t.ex miljökonsult, redovisning, yogalärare el likn.) som jag kan starta tjänsteföretag inom. Jag har en samhällsvetenskaplig utbildning. Är inte främmande för handel med varor.

    Har ni ideer till mig?

  • Svar på tråden Starta företag - men vad?
  • Limeblad

    Om man inte vet vad man ska starta för företag är det nog inte riktigt läge att starta ett företag

  • Avenia
    Limeblad skrev 2020-02-29 08:41:11 följande:

    Om man inte vet vad man ska starta för företag är det nog inte riktigt läge att starta ett företag


    Jo, jag behöver idéer! Därmed inte sagt att jag tar första bästa, men jag behöver få igång en brainstorming.
  • StevenDiese

    En riktig korvmoj är vad vi behöver i det här landet.

  • Barbro45

    Import av någon produkt som du sedan kan sälja via webben. Gör en marknadsundersökning för att få fram vilka produkter människor söker men har svårt att hitta. Slut avtal med tillverkare/grossister. Bygg en lättnavigerad webbutik. Slut av tal om betalsätt med kortföretag och liknande. Sedan marknadsföring. Du behöver ha ekonomiska muskler för att lyckas.
    Starta ett tjänsteföretag där du säljer tjänster. Marknadsundersökning för att hitta vilken typ av tjänster som efterfrågas på din ort och dom är svårt att få tag på. Anställ ett antal personer inom det område du valt (vård, hemtjänst, bygg, hudvård, VVS, el). Sedan marknadsföring. Även här krävs ekonomiska muskler för att lyckas.

  • Anonym (Blocket)

    Varför inte gå in på Blocket och se där vad det finns för företag till salu och köpa ett. Eller kontakta en företagsmäklare

  • Anonym (Hanna)

    Lite svårt att komma med tips när vi vet så lite om dig. Vill du jobba med något inom din utbildning och vad är det då du kan erbjuda? Vill du vara konsult hos företag eller jobba med handel av varor? Har du något intresse du brinner för? Kan du tänka dig att plugga igen för att komplettera dina kunskaper så att du kan erbjuda en tjänst?

  • Avenia
    StevenDiese skrev 2020-02-29 09:12:20 följande:

    En riktig korvmoj är vad vi behöver i det här landet.


    Inte min grej att jobba helger och nätter, så det går bort.
  • Avenia
    Barbro45 skrev 2020-02-29 10:04:59 följande:

    Import av någon produkt som du sedan kan sälja via webben. Gör en marknadsundersökning för att få fram vilka produkter människor söker men har svårt att hitta. Slut avtal med tillverkare/grossister. Bygg en lättnavigerad webbutik. Slut av tal om betalsätt med kortföretag och liknande. Sedan marknadsföring. Du behöver ha ekonomiska muskler för att lyckas.

    Starta ett tjänsteföretag där du säljer tjänster. Marknadsundersökning för att hitta vilken typ av tjänster som efterfrågas på din ort och dom är svårt att få tag på. Anställ ett antal personer inom det område du valt (vård, hemtjänst, bygg, hudvård, VVS, el). Sedan marknadsföring. Även här krävs ekonomiska muskler för att lyckas.


    Tack för svar! Jag har tänkt i de banorna. Men saknar ekonomiska muskler tyvärr.
  • Avenia
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-29 11:03:27 följande:

    Lite svårt att komma med tips när vi vet så lite om dig. Vill du jobba med något inom din utbildning och vad är det då du kan erbjuda? Vill du vara konsult hos företag eller jobba med handel av varor? Har du något intresse du brinner för? Kan du tänka dig att plugga igen för att komplettera dina kunskaper så att du kan erbjuda en tjänst?


    Nej, det är svårt. Inte ens jag vet vad jag kan göra. Jag har ingen gedigen kunskap i något i alla fall. Vill inte plugga igen.
  • Anonym (Hanna)
    Avenia skrev 2020-02-29 11:32:51 följande:

    Nej, det är svårt. Inte ens jag vet vad jag kan göra. Jag har ingen gedigen kunskap i något i alla fall. Vill inte plugga igen.


    Okej svårt då. Skulle rekommendera dig att fundera över dina intressen eller vad du är nyfiken på. Låter inte som att du har nån större nytta av din utbildning för att starta eget.

    Om du vill starta eget företag så måste du våga satsa ekonomiskt. Vågar du inte ta någon risk så kommer du heller inte lyckas. Du kan alltid starta ett mindre hobbyföretag att ha vid sidan om ditt jobb. Sen när det växer kan du gå ner i tid och förhoppningsvis sluta helt.
  • Barbro45
    Avenia skrev 2020-02-29 11:30:47 följande:
    Tack för svar! Jag har tänkt i de banorna. Men saknar ekonomiska muskler tyvärr.
    Det allra vanligaste när man startar ett företag men inte har de ekonomiska musklerna är att man arbetar med ett vanligt lönearbete parallellt med att man bygger upp sitt företag. Det blir oftast två heltid man jobbar, man lönearbetar heltid, snålar för att få ihop till de investeringar man måste göra för sitt företag, detta företag jobbar man med på sin fritid. Man har alltså ingen egentlig fritid under ett antal år.
    Men om du har en bra affärside så kan du få investerare att bidra med kapital, s.k. affärsänglar.
    Det finns en hel del tips och råd att ta del av.

    De säkraste sättet att INTE lyckas är att aldrig försöka. Lycka till.

    https://www.egetforetag.se/starta-eget-guide
    https://www.verksamt.se/starta
    https://www.foretagande.se/starta-eget
  • Avenia
    Anonym (Hanna) skrev 2020-02-29 11:47:31 följande:

    Okej svårt då. Skulle rekommendera dig att fundera över dina intressen eller vad du är nyfiken på. Låter inte som att du har nån större nytta av din utbildning för att starta eget.

    Om du vill starta eget företag så måste du våga satsa ekonomiskt. Vågar du inte ta någon risk så kommer du heller inte lyckas. Du kan alltid starta ett mindre hobbyföretag att ha vid sidan om ditt jobb. Sen när det växer kan du gå ner i tid och förhoppningsvis sluta helt.


    Det är ungefär så jag tänkt. Något i liten skala som sen kan utökas.
  • Avenia
    Barbro45 skrev 2020-02-29 14:34:29 följande:

    Det allra vanligaste när man startar ett företag men inte har de ekonomiska musklerna är att man arbetar med ett vanligt lönearbete parallellt med att man bygger upp sitt företag. Det blir oftast två heltid man jobbar, man lönearbetar heltid, snålar för att få ihop till de investeringar man måste göra för sitt företag, detta företag jobbar man med på sin fritid. Man har alltså ingen egentlig fritid under ett antal år.

    Men om du har en bra affärside så kan du få investerare att bidra med kapital, s.k. affärsänglar.

    Det finns en hel del tips och råd att ta del av.

    De säkraste sättet att INTE lyckas är att aldrig försöka. Lycka till.

    www.egetforetag.se/starta-eget-guide

    www.verksamt.se/starta

    www.foretagande.se/starta-eget


    Tack för tipsen. Jag funderar på liten verksamhet till en början. Funderar på ev. coaching men har ännu inte tillräckligt på fötterna. Behöver nog själv coaching först!
Svar på tråden Starta företag - men vad?