• Anonym (E)

Corona, dags att bunkra upp förråd i hemmet om kris uppstår?

Hej!

Vissa i min närhet har börjat bunkra upp med matvaror och andra förnödenheter om det sker en kris i samband med corona.

Hur tänker ni? Är detta något som bör göras? Kan hela samhället slås ut, skolor och arbetsplatser stängas, brist på matvaror etc?

Har tidigare inte varit orolig, men nu vet jag inte längre hur man ska tänka

• Svar på tråden Corona, dags att bunkra upp förråd i hemmet om kris uppstår?
  • Anonym (Mat)

Har inte bunkrat för flera veckor, men för ca en vecka för familjen. Basvaror, ris, nudlar, pulver för mos, soppor mm. Massa mjöl, olja, konserver m makrill, grönsaker, inlagd frukt. Osv.

• BuoBä

Så här års är det alltid bra att ha ett litet lager med lättlagad mat hemma, för man vet aldrig när hela familjen däckas av förkylning eller influensa. Jag gör inga särskilda förberedelser pga Corona.

• klyban

Har mat för ett halvår här, så inget man behöver ens fundera på.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Dr Nail

...går det åt fanders kan man dessutom ta sig en sup då xD

• Anonym (Finländare)

Har bunkrat upp med mat och förnödenheter för ett par veckor. Här i Finland upplever jag att corona inte tas på allvar. Överläkare och myndighetspersoner har gått ut i media med orden "ingen kan smittas av corona i Finland" vilket ju är helt galet. Risken är extremt liten, men visst finns det en risk och den risken ökar för varje dag som går.

Litar inte ett dugg på våra myndigheter, politiker och läkare som yttrar sig i media efter dessa uttalanden. Följer med vad exempelvis Expressen skriver istället. Här försöker man bara tysta ner och bagatellisera allt. Finns även väldigt lite fakta i finska (i varje fall de svenskspråkiga) medier om man jämför med de svenska. Är ensamstående med flera barn så har valt att ta det säkra före det osäkra och bunkra så vi klarar oss ett tag om det går så långt att transporter av mat och annat skulle påverkas.

• lövet2

Jag har redan bunkrat upp för säsongsinfluensan. Om jag blir sjuk, så kan det bli besvärligt att köpa hem mat och mediciner, så jag har sett till att ha det viktigaste för att klara mig åtminstone 2-3 veckor. Nässpray, hostmedicin, halstabletter, mina receptbelagda mediciner, potatis, pasta, ris, ägg, mjöl, bröd osv. Mycket saft och juice!

• Anonym (T)

Har köpt hem febernedsättande både till vuxna och barn så det räcker ett par veckor framåt , handsprit har vi samt engångs servetter att ta till utomhus med handsprit , mat som håller länge har vi också så vi klarar oss iaf två veckor. Handspriten va bara några få småburkar kvar i affären. Slutsålt på nätet.

• Anonym (Suck)

Varför skulle det uppstå kris? Corona är jämförbart med vanlig influensa, det är massmedia som driver upp den här hysterin.

Riskgrupperna är de samma som vid influensa

dvs människor med hjärt och kärlsjukdomar, äldre, små barn eller generellt infektionskänsliga personer. Chilla.

Svar på tråden Corona, dags att bunkra upp förråd i hemmet om kris uppstår?