Har vår son ADHD/ Vad göra?
Jag skulle behöva era erfarenheter och input.
Vår son är 4 år och har sedan han var liten varit extremt aktiv. När han var bebis kunde man sällan lägga ner honom på golvet utan att han blev vansinnig, han skulle vara med i knät, men inte gosad med, utan underhållen och aktiverad konstant redan från mkt liten. Han hade svårt att ligga still vid nattning, kunde bara somna i vippande sitter eller om man i princip höll honom i brottargrepp så att kroppen kunde komma till ro. Aldrig varit bebismjuk utan som en spänd muskel.
Idag är han som ett vanligt barn, fast ggr 10 i tempo typ. Han pratar och låter jämt, är nästan ständigt i rörelse, vill byta aktivitet hela tiden. Vissa dagar är lite bättre men rätt ofta är det som att det kryper i kroppen på honom, och så far en arm ut och rycker ner något ifrån en hylla (har ej sönder men sprider saker omkring sig) eller liknande. Han har svårt med uppmärksamheten, man behöver ofta upprepa saker flera gånger, känns som att han inte har tid att lyssna, och han blir uppenbart stressad av för mycket instruktioner. Han har tex jättesvårt med spel som andra barn i hans ålder klarar av, efter ett par minuter ser man att han bli frustrerad och börjar skratt och sveper ner hela spelet på golvet. Han är ofta hårdhänt vid bus och gos, som en hundvalp som blir så till sig att den biter (han bits och slåss inte, men det är skallningar och knän och armbågar i ögon och mjukdelar, man får passa sig.) Hyper, liksom.
Samtidigt är det mycket som funkar. Han har alltid ätit och sovit bra och mycket. Han är väldigt empatisk, tröstar och frågar hur man mår om man visar tecken på att vara ledsen. Snäll och försiktig mot små barn och djur. Jag upplever honom som rationell, man kan nästan alltid resonera med honom bara man får honom att lyssna. Han gör inga galna grejer egentligen, springer inte ut i gatan eller klättrat för högt, har konsekvenstänk kring sånt. Han får inga totalbryt, kan bli ledsen och arg men bryter inte ihop och vrålar som jag sett andra barn göra. Han slåss inte. Han delar med sig av leksaker till kompisar. Alla får vara med. Han är nästan alltid glad, jätteglad. Han säger snälla saker (dumma också, ibland förstås). Han har humor och fantasi i mängder, och vi har ofta fantastiskt roligt ihop.
Men han begränsar oss så mycket i perioder. I perioder är han lite lugnare men ofta är det jättesvårt att vara längre stunder i miljöer där man behöver sitta still, eller inte får röra vid allt. Caféer, äldre släktingar, etc. Han lever jättemycket uppmärksamhet och hans dagsform styr jättemycket. Han är MYCKET, hela tiden. Han har just fått ett lillasyskon och vi undrar hur vi ska räcka till.
På förskolan tycker de att han funkar bra. De konstaterar att han är aktiv och behöver extra passning av vuxen i vissa situationer men gör ingen grej av det. Likaså på BVC. Han ?klarade? alla moment i fyraårskontrollen men efteråt sprang har typ i cirklar i rummet efter att ha behövt fokusera så länge. Sköterskan konstaterar att han är väldigt aktiv, men det blir liksom inget mer.
Ska jag driva på så att han får en utredning? Har han ADHD? Spelar det någon roll? (Han var fö inte tidig med att gå etc.) Jag är orolig för hur det blir när han ska börja sexårs och det kommer ställas andra krav på uppmärksamhet och fokus. Jag tycker också synd om honom ibland, han kan verka så frustrerad, men jag vet inte om jag projicerar, han är ju glad. Har ni tips på hur man kan hjälpa honom fokusera och slappna av? Kan det bli bättre med åldern? Vad ska vi göra för att inte bli knäppa? Tacksam för alla erfarenheter och tips.