• Kandelaber

    Behandla hård mage (utan att påverka bebis)

    Hej, har nån tips på vad man kan ta/äta mot hård mage men som inte går över till barnet och ger magont (som jag tror att päron, plommon mm gör?). Behöver experimentera med ett alternativ då 2 månaders bebisen haft trassligt och magont några veckor. Ska även testa vattenbaserade D- droppar på honom.

  • Svar på tråden Behandla hård mage (utan att påverka bebis)
  • Pimpinellan

    Det är endast om barnet inte tål tex mjölkprotein som din kost kan påverka barnet. Endast proteiner går över i bröstmjölk. Så du kan äta precis vad du vill.

  • HildaK

    Sunwic kostfibrer kan jag tipsa om! Finns på apotek. Väldigt bra och snällt mot både mage/bebis/foster! :)

  • EmiliaEngel

    Mitt tips är Psyllium frön (loppfrön) finns bland alla andra fröer och gryn på de flesta matvarubutiker.

    1-3 matskedar i 1 port. gröt om dagen, man får testa sig fram lite hur mycket man behöver men kan ta 1-3 dagar innan effekt ges. Funkar som linfrön men utan risk för förgiftning vid överdos

  • Kandelaber
    EmiliaEngel skrev 2020-03-04 08:31:39 följande:

    Mitt tips är Psyllium frön (loppfrön) finns bland alla andra fröer och gryn på de flesta matvarubutiker.

    1-3 matskedar i 1 port. gröt om dagen, man får testa sig fram lite hur mycket man behöver men kan ta 1-3 dagar innan effekt ges. Funkar som linfrön men utan risk för förgiftning vid överdos


    Men påverkar inte det barnets mage också..?
  • syntharen
    Kandelaber skrev 2020-03-04 09:41:49 följande:

    Men påverkar inte det barnets mage också..?


    Psyllium blir som en slags gele tillsammans med vätska och gör att avföringen blir mindre hård och dessutom lättare kan komma ut, så jag har svårt att tro att det skulle påverka bebisens mage.
  • lynx vox

    Jag fick moxalole och movicol när jag låg inlagd för livmoderinfektion (barnsängsfeber) när dottern var 2 veckor o det sa dom var ok när man ammar, så det har jag tagit var 3-e dag ungefär. Lilltösen är nu 4 månader

  • lynx vox

    Jag fick moxalole och movicol när jag låg inlagd för livmoderinfektion (barnsängsfeber) när dottern var 2 veckor o det sa dom var ok när man ammar, så det har jag tagit var 3-e dag ungefär. Lilltösen är nu 4 månader

  • EmiliaEngel
    Kandelaber skrev 2020-03-04 09:41:49 följande:

    Men påverkar inte det barnets mage också..?


    Den verkar "mekaniskt" alltså bildar ett gel som smörjer och mjukar upp avföringen. Så det påverkar inte bebis mage.
Svar på tråden Behandla hård mage (utan att påverka bebis)