• Anonym (?)

    Hinnsvepning, någon?

    Finns det någon med erfarenhet med hinnsvepning?

    När gjorde ni den(vilken vecka)?

    Hade ni någon speciell anledning?

    Funkade det?

  • Svar på tråden Hinnsvepning, någon?
  • Anonym (K)

    Jag gjorde en hinnsvepning i v 37+5. Två dagar senare hade jag en planerad igångsättning eftersom jag vid förlossningen innan fick en stor förlossningsskada pga att barnet var stort så den här gången ville man se till att barnet inte hann växa sig för stort. När jag gjorde hinnsvepningen var jag öppen 3 cm men tappen var ganska hård. Jag fick lite mer förvärkar (hade det innan också) men när jag väl sattes igång två dagar senare var jag fortfarande bara öppen 3 cm och tappen var fortfarande ganska hård. Så för mig gjorde hinnsvepningen ingen skillnad alls.

  • ballerinakakaoreo

    Fick en hinnsvepning 2 dagar innan BF! Detta var en torsdag, var 2 cm öppen så barnmorskan kom åt. Kändes ingenting under tiden men väl hemma fick jag lite sammandragningar och mensvärk. Slemmisen gick och jag blödde lite men det var allt. Blev igångsatt sen på måndagen och var då fortfarande 2 cm öppen så ingenting hade hänt tyvärr. Fick hinnsvepning och sattes igång pga grav. diabetes och ett barn som beräknades väga 4500g. Födde på tisdagen en gosse som vägde 4258g.

  • Anonym (?)

    Tråkigt att det inte verkar fungerat för någon! Har så stora förhoppningar om att det kan hjälpa mig på vägen..

  • Anonym (Jodå)
    Anonym (?) skrev 2020-03-06 12:08:05 följande:

    Tråkigt att det inte verkar fungerat för någon! Har så stora förhoppningar om att det kan hjälpa mig på vägen..


    Jag tror att hinnsvepnigen gjorde susen på mig! Jag hade väldigt starka förvärkar under tre veckors tid men var bara öppen 1 cm vid kontroll (39+4). Det krävdes två hinnsvepningar på mig vid två olika tillfällen (39+4 och 39+5) men jag tror ändå att det var det som hjälpte mig till aktiv förlossning, som startade på natten 39+5. Födde 39+6. Hoppas detsamma för dig, och lycka till :)
  • Vivala

    Läkare gjorde hinnsvepning på mig i v 37 eftersom jag hade förvärkar konstant, va 1,5 cm öppen andra barnet

    Hade oregelbundna värkar i ett dygn blev 3 cm öppen slemproppen lossna sen nada.

    Fick förlossningen startad med hinnsprängning i 38+5. Hade fortfarande förvärkar dygnet runt och fick inte sova trots flera sovdoser givna så dem tyckte att vi kunde sätta igång det. Fick värkar spontant efter vattnet gått.

  • Anonym (D)

    Jag gjorde hinnsvepning tre dagar före bf, hade inte haft några känningar. Jag gjorde det på en och senare på em kom det igång och han är född på kvällen. Så för mig hjälpte det verkligen. Hade läst en del om del innan att det kunde göra ont och så men det kändes knappt. Kan nog vara väldigt olika.

Svar på tråden Hinnsvepning, någon?