• Anonym (Undrande mamma)

    Nån som har koll på rutinerna för igångsättning vid 40+ i Västra Götalands-regionen?

    Är över 40 år och bosatt i Västra Götaland. Har glömt att fråga min BM vad som här för igångsättning vid denna ålder. Nån som har koll?

    Har nämligen hört att det kan skilja sig beroende på åldern, så frågan gäller alltså specifikt 40-plussare.

  • Svar på tråden Nån som har koll på rutinerna för igångsättning vid 40+ i Västra Götalands-regionen?
  • Tirin

    Hej enligt VGR PM är det indicerat att inducera förlossning om du är över 40 år vecka 40+0 och du bör bli indicrad somm allra senast 41+0.

  • Anonym (Undrande mamma)
    Tirin skrev 2020-03-04 19:40:14 följande:

    Hej enligt VGR PM är det indicerat att inducera förlossning om du är över 40 år vecka 40+0 och du bör bli indicrad somm allra senast 41+0.


    Tusen tack! Har du nån länk till där det står?

    Nu tror jag verkligen inte att det blir aktuellt då jag aldrig gått in i ens v 40 med någon av de tidigare, men intressant info ändå.
  • Tirin

    Det är ett PM i PDFform som man kan googla sig fram till, skriv bara följande i Google sökmotor "induktion vgr". Första träffen är bara att ladda ner PDFen så ser du en punktlista i dokumentet vid vilka tillstånd det är indicerat med induktion. Lycka till!

  • Anonym (.)
    Tirin skrev 2020-03-04 19:40:14 följande:

    Hej enligt VGR PM är det indicerat att inducera förlossning om du är över 40 år vecka 40+0 och du bör bli indicrad somm allra senast 41+0.


    Gäller bara förstföderskor. 
Svar på tråden Nån som har koll på rutinerna för igångsättning vid 40+ i Västra Götalands-regionen?