• EllieJo

    Bränna alla dagar

    Hej på er, skulle vara väldigt tacksam för era synpunkter & tankar kring detta..

    Jag kommer vara hemma med bebis i 14månader, därefter pappan i 3månader. Men det innebär att vi bränner alla FP-dagar & endast har kvar lägstanivå-dagar.

    Jag har rätt mycket semester och tänker att vi kan förlänga lov & lösa inskolning med de dagarna plus resterande lägstanivådagar ändå.

    Men läser jag lite på nätet så verkar det väldigt ovanligt att göra så? Vad säger ni? Är det bättre att jag tar semester sista månaden hemma och sparar dagar?

    Alternativt så får vår bebis börja mitt i terminen i stället för att vänta in januari för att spara dagar?

    Kom gärna med era tankar!

  • Svar på tråden Bränna alla dagar
  • Anotherone

    Semestern är begränsad i sitt antal dagar och dessutom upp till chef att besluta om. Så länge man ansöker i tid och har dagar kvar samt håller sig till 3 perioder per år (om man följer lagen) då kan f-ledighet inte nekas. Därmed hör jag till dem som råder folk att spara dagar så gott man kan. För att just ha kvar rätten till ledighet.

    Sen om det är SGI-dagar eller lägstanivå spelar ingen roll, det är inte pengarna som är det viktiga (för oss) utan rätten till ledighet.

    Så inled med semester om du har, och snåla som attan år ett, för då är ändå SGI skyddad.

  • S23

    Lägstanivådagarna kan vara fördelaktiga att ha kvar för att du kan lägga dom på helgen utan att ha tagit ledigt på fredagen eller måndagen. Samt att du kan plocka ut en hel dag. Alltså vara ledig hela dagen även om du bara vårdar barnet några timmar.

  • legomum

    Måste ni ta 7 dagar i veckan då? Öka inkomsten med att den som är hemma jobbar extra kanske på helger om det handlar om ekonomin.

    Studera hemifrån på hel/halvtid så får du csn. Barnet kan då vara hemma men den som studerar får vara en tidsplanerare för att hinna med skolarbetet.

    Finns flera olika sätt att skjuta upp förskolestarten lite och samtidigt ha en inkomst så det ekonomiska fortfarande fungerar.

    Då kan ni både spara dagar och lägsta dagar. Ev om ni blandar nu med dagarna (att ta ut två lägsta dagar i veckan +3 sgi nivå) så behöver det inte bli så många lägstanivå kvar. Kan ku bli knepigt med ekonomin om man måste förlita sig på bara de dagarna.

    Kanske inget är i ditt intresse men

    Lite tankar i alla fall.

  • S23
    legomum skrev 2020-03-06 11:02:58 följande:

    Måste ni ta 7 dagar i veckan då? Öka inkomsten med att den som är hemma jobbar extra kanske på helger om det handlar om ekonomin.

    Studera hemifrån på hel/halvtid så får du csn. Barnet kan då vara hemma men den som studerar får vara en tidsplanerare för att hinna med skolarbetet.

    Finns flera olika sätt att skjuta upp förskolestarten lite och samtidigt ha en inkomst så det ekonomiska fortfarande fungerar.

    Då kan ni både spara dagar och lägsta dagar. Ev om ni blandar nu med dagarna (att ta ut två lägsta dagar i veckan +3 sgi nivå) så behöver det inte bli så många lägstanivå kvar. Kan ku bli knepigt med ekonomin om man måste förlita sig på bara de dagarna.

    Kanske inget är i ditt intresse men

    Lite tankar i alla fall.


    Tänkte bara tillägga att man när barnet är 4 bara får ha 90 (eller 94 kanske det är?) dagar kvar. Allt annat förfaller.

    Vi har valt upplägget att inte ta ut någon fp alls första året. Nu studerar jag distans 50% för att skydda sgi i ett år. När barnet är 2 börjar jag ta fem dagar i veckan tills barnet är 3,5. Då har vi fortfarande 90 dagar kvar att ta ut på lov och liknande.

    Men misstänker att ts mål inte är att vara hemma länge? De tips som finns för det är iaf att plocka så lite dagar som möjligt första året, då man som sagt inte behovet skydda sin sgi då
  • Alexi

    Jag hade aldrig bränt alla dagar under föräldraledigheten. De var ovärderliga att ha under alla år att förlänga semestern med. Nu när mina barn är för stora för detta är det ett himla pusslande med semesterdagarna för att de inte ska behöva gå på fritids för mycket på loven.

Svar på tråden Bränna alla dagar