• Balderina

    Arv, hur gör man?!

    Ok jag vet inte ens vart jag skall börja!

    Behöver hjälp.

    Det är så att min kära farmor har gått bort, begravning har hållits.

    Farmor har två barn. Min pappa och hans syster. Systern bor närmast och har varit den som har haft koll på hennes ekonomi osv.

    Syskonen är tyvärr sedan en tid tillbaka ovänner och pratar inte med varandra. Min pappa vill att jag skall få hans del av farmors arv. Men han är rädd att systern tömt farmors konto.

    VAR börjar jag och VEM kontaktar jag?! Farmors bank?! Jag har försökt att få kontakt med min faster så att vi kan lösa detta emellan oss då vi inte har något otalt. Men hon svarar inte!

    Fullmakt av min pappa skall ordnas omgående.

    Så ledsamt alltihopa. Men jag känner att jag tänker inte ge mig utan att ha fått ?min del? av arvet. Hon skall ju inte ha allt!

  • Svar på tråden Arv, hur gör man?!
  • erikaABC

    Det är din pappa och hans syster som ärver. Såvida inget testamente säger annat. De har alltid rätt till sin sk laglott.
    Din pappa kan ge sitt arv till dig efter att han fått arvet.
    Efter din farmors död ska en bouppteckning göras. Där ska det framgå vilka som är dödsbodelägare, dvs din pappa och systern.
    Din pappa och din syster måste komma överens om hur bouppteckningen ska göras. Då de inte ens är sams rekommenderar jag starkt att en jurist gör detta (ex Familjejuristen). 
    Ingen får ta ut pengar från farmors konto ensam. Däremot ska farmors räkningar betalas från hennes konto. Den som gör det ska ha ett vårdnadsintyg.

  • Balderina
    erikaABC skrev 2020-03-06 16:08:50 följande:

    Det är din pappa och hans syster som ärver. Såvida inget testamente säger annat. De har alltid rätt till sin sk laglott.

    Din pappa kan ge sitt arv till dig efter att han fått arvet.

    Efter din farmors död ska en bouppteckning göras. Där ska det framgå vilka som är dödsbodelägare, dvs din pappa och systern.

    Din pappa och din syster måste komma överens om hur bouppteckningen ska göras. Då de inte ens är sams rekommenderar jag starkt att en jurist gör detta (ex Familjejuristen). 

    Ingen får ta ut pengar från farmors konto ensam. Däremot ska farmors räkningar betalas från hennes konto. Den som gör det ska ha ett vårdnadsintyg.


    Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag förstår att min pappa ärver och sedan får han ge mig pengarna. Men kan jag med fullmakt från min pappa ha kontakt med jurist osv? Han har ingen ork alls till detta med tanke på hur relationen mellan han och systern ser ut. Så jag skulle väldigt gärna vilja hjälpa honom med den biten.
  • Mortiscia80

    Det ska också tilläggas att pengar som tagits ut före din farmors bortgång är borta, det blir väldigt svårt att bevisa stöld då.

  • Balderina
    Mortiscia80 skrev 2020-03-06 17:13:38 följande:

    Det ska också tilläggas att pengar som tagits ut före din farmors bortgång är borta, det blir väldigt svårt att bevisa stöld då.


    Tack för info. Pappa vet hur mycket han skall ärva. Så det skall bli intressant att se hur mycket/lite som finns kvar :/ Tänk va folk beter sig när det handlar om pengar! Otroligt.
  • erikaABC
    Balderina skrev 2020-03-06 16:30:35 följande:
    Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag förstår att min pappa ärver och sedan får han ge mig pengarna. Men kan jag med fullmakt från min pappa ha kontakt med jurist osv? Han har ingen ork alls till detta med tanke på hur relationen mellan han och systern ser ut. Så jag skulle väldigt gärna vilja hjälpa honom med den biten.
    Du kan tala med jurist angående ärendet. Din pappa får följa med när han ska skriva på papper mm
    Du bör ju så snabbt du kan ta reda på vad som händer med bouppteckningen mm
  • Balderina
    erikaABC skrev 2020-03-06 17:30:05 följande:

    Du kan tala med jurist angående ärendet. Din pappa får följa med när han ska skriva på papper mm

    Du bör ju så snabbt du kan ta reda på vad som händer med bouppteckningen mm


    Hur kan jag ta reda på vad som händer med bouppteckningen när jag inte får tag i min faster? Pappa har inte hört något angående bouppteckningen och har inte heller skrivit under något.

    Förlåt för min okunskap, allt detta är helt nytt för både mig och min pappa. Är jättetacksam över att du svarar!
  • Mortiscia80
    Balderina skrev 2020-03-06 17:39:52 följande:
    Hur kan jag ta reda på vad som händer med bouppteckningen när jag inte får tag i min faster? Pappa har inte hört något angående bouppteckningen och har inte heller skrivit under något.

    Förlåt för min okunskap, allt detta är helt nytt för både mig och min pappa. Är jättetacksam över att du svarar!
    Skicka brev med rek! Är det bestämt vem som ska göra bouppteckningen? Det kan säkert juristen göra om inte annat.
  • Balderina
    Mortiscia80 skrev 2020-03-06 17:53:48 följande:

    Skicka brev med rek! Är det bestämt vem som ska göra bouppteckningen? Det kan säkert juristen göra om inte annat.


    Nej vi har inte varit i kontakt med någon alls angående bouppteckning. Jag får som sagt inte tag i min faster.

    Så jag kontaktar en jurist med inriktning på familjerätt? Är det mitt första steg?
  • Arlene
    Balderina skrev 2020-03-06 17:39:52 följande:
    Hur kan jag ta reda på vad som händer med bouppteckningen när jag inte får tag i min faster? Pappa har inte hört något angående bouppteckningen och har inte heller skrivit under något.

    Förlåt för min okunskap, allt detta är helt nytt för både mig och min pappa. Är jättetacksam över att du svarar!
    Om din faster ordnat med bouppteckning kommer den juristen kontakta din pappa.
    Vem ordnar begravningen?
    Ofta har begravningsbyråerna jurister som kan göra bouppteckningen eller har samarbete med jurist.

    Din pappa kan inte veta exakt hur mycket han ska ärva, först måste din farmors alla tillgångar gås igenom och betala ev. skulder, troligtvis begravningen osv.

    Vet du om din faster ordnar med begravningen?

    När bouppteckningen är klar görs ett arvskifte, din pappa kan då göra ett arvsavstående till dig.

    Innan bouppteckningen är gjord får någon ta på sig att få en fullmakt för dödsboet för att kunna betala räkningarna.
    Förslagsvis din faster eller pappa men den personen kan bara betala räkningar inte ta ut pengar eller sälja saker osv.

    Om du inte får tag i din faster eller hör något ifrån en jurist som gör bouppteckning får du och din pappa kontakta jurist men hör som sagt först med begravningsbyrån.
  • Balderina
    Arlene skrev 2020-03-06 18:24:37 följande:

    Om din faster ordnat med bouppteckning kommer den juristen kontakta din pappa.

    Vem ordnar begravningen?

    Ofta har begravningsbyråerna jurister som kan göra bouppteckningen eller har samarbete med jurist.

    Din pappa kan inte veta exakt hur mycket han ska ärva, först måste din farmors alla tillgångar gås igenom och betala ev. skulder, troligtvis begravningen osv.

    Vet du om din faster ordnar med begravningen?

    När bouppteckningen är klar görs ett arvskifte, din pappa kan då göra ett arvsavstående till dig.

    Innan bouppteckningen är gjord får någon ta på sig att få en fullmakt för dödsboet för att kunna betala räkningarna.

    Förslagsvis din faster eller pappa men den personen kan bara betala räkningar inte ta ut pengar eller sälja saker osv.

    Om du inte får tag i din faster eller hör något ifrån en jurist som gör bouppteckning får du och din pappa kontakta jurist men hör som sagt först med begravningsbyrån.


    Begravningen sköttes av min faster. Farmors pensionspengar skall ha betalt för den enligt vad hon sagt till pappa.

    Nej han vet såklart inte den exakta summan, men på ett ungefär vad farmor hade över från en bostadsförsäljning för några år sedan. Hon var dement sista åren så hon har inte själv kunnat använda dom. Det är ju isåfall om min faster hunnit plocka ut det innan farmor gick bort:/

    Ok, så begravningsbyrån kontaktar jag först för att se om dom har gjort/skall göra en bouppteckning.

    Tusen tack!
Svar på tråden Arv, hur gör man?!