Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Arv, hur gör man?!

Det ska också tilläggas att pengar som tagits ut före din farmors bortgång är borta, det blir väldigt svårt att bevisa stöld då.

• Mortiscia80
    Balderina skrev 2020-03-06 17:39:52 följande:
    Hur kan jag ta reda på vad som händer med bouppteckningen när jag inte får tag i min faster? Pappa har inte hört något angående bouppteckningen och har inte heller skrivit under något.

Förlåt för min okunskap, allt detta är helt nytt för både mig och min pappa. Är jättetacksam över att du svarar!
    Skicka brev med rek! Är det bestämt vem som ska göra bouppteckningen? Det kan säkert juristen göra om inte annat.
  • Mortiscia80

Eftersom jag snart behöver reda i sånt här själv har jag googlat lite och varken din far eller faster får göra bouppteckningen, det ska göras av någon som inte ärver.

Med det sagt kan du själv göra den, man måste ha en part till som deltar och kontrollerar att siffrorna stämmer (din man eller en bekant kanske), ni kallas förrättningsmän. Man ska så snart som möjligt samla "delägarna" (arvingarna antar jag de menar) till en bouppteckningsförrättning, ta fram alla papper om ägande, inkomster, utgifter osv. Vid mötet räcker det om en av er förrättningsmän är närvarande men båda ska skriva under när allt är uträknat och klart. Förteckningen skickas till Skv.

https://www.efterlevandeguiden.se/manaderna-efter/bouppteckning.html

• Mortiscia80
    Balderina skrev 2020-03-15 16:35:05 följande:
    TACK för att du tog dig tid att svara!

Nu känner ju jag att det absolut smidigaste vore om min pappa gjorde en arvsöverlåtelse till mig INNAN bouppteckningen är gjord. För om jag förstår det rätt så behöver vi då ingen fullmakt utan det är jag och min faster som skall dela på dödsboet.

Jag har försökt googla mig till svaret men har inte lyckats! Hur gör min pappa en arvsöverlåtelse till mig??
    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.7/340758.html
  • Mortiscia80
    Balderina skrev 2020-03-15 18:57:44 följande:
    Tack! Och vart får jag tag i en överlåtelsehandling? På Skatteverkets kontor? :)
    Det vet jag tyvärr inte, men jag skulle tro att det kan finnas en blankett på deras hemsida!
Svar på tråden Arv, hur gör man?!