Arv, hur gör man?!
Balderina skrev 2020-03-06 17:39:52 följande:
Hur kan jag ta reda på vad som händer med bouppteckningen när jag inte får tag i min faster? Pappa har inte hört något angående bouppteckningen och har inte heller skrivit under något. Förlåt för min okunskap, allt detta är helt nytt för både mig och min pappa. Är jättetacksam över att du svarar!
Vem ordnar begravningen?
Ofta har begravningsbyråerna jurister som kan göra bouppteckningen eller har samarbete med jurist.
Din pappa kan inte veta exakt hur mycket han ska ärva, först måste din farmors alla tillgångar gås igenom och betala ev. skulder, troligtvis begravningen osv.
Vet du om din faster ordnar med begravningen?
När bouppteckningen är klar görs ett arvskifte, din pappa kan då göra ett arvsavstående till dig.
Innan bouppteckningen är gjord får någon ta på sig att få en fullmakt för dödsboet för att kunna betala räkningarna.
Förslagsvis din faster eller pappa men den personen kan bara betala räkningar inte ta ut pengar eller sälja saker osv.
Om du inte får tag i din faster eller hör något ifrån en jurist som gör bouppteckning får du och din pappa kontakta jurist men hör som sagt först med begravningsbyrån.