• Sophie90

    Någon som vet något om livmoderslemhinnan?

    Hej,

    Är så förvirrad, jag är på dag 38 i min cykel och har enligt min app missat mensen med 6 dagar. Tog ett test (clearblue) igår runt 16 som var negativt.

    När jag var hos min gynläkare i onsdags så gjorde hon ett vul, hon sa då att min livmoderslemhinna var tydligt tjock vilket den är innan mens och även om man är gravid. Men nu undrar jag hur länge innan mensen kommer som slemhinnan är tjock? Någon som vet?

  • Svar på tråden Någon som vet något om livmoderslemhinnan?
  • Themis
    Sophie90 skrev 2020-03-07 09:12:37 följande:

    Hej,

    Är så förvirrad, jag är på dag 38 i min cykel och har enligt min app missat mensen med 6 dagar. Tog ett test (clearblue) igår runt 16 som var negativt.

    När jag var hos min gynläkare i onsdags så gjorde hon ett vul, hon sa då att min livmoderslemhinna var tydligt tjock vilket den är innan mens och även om man är gravid. Men nu undrar jag hur länge innan mensen kommer som slemhinnan är tjock? Någon som vet?


    "Utan östrogen är slemhinnan mycket tunn, under 5 millimeter och när östrogenet inverkar i mitten av menstruationscykeln är den cirka 10 millimeter. En gynnsam tjocklek för att embryot ska fastna på slemhinnan är minst 6?7 millimeter."

    Så man måste alltså inte ha max tjocklek på slemhinnan för att ägget ska må som bäst, det är en balans.

    Läs mer här, det var en bra sida:

    https://www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/reproduktiv-h%C3%A4lsa/fertilitet/anatomi-och-fysiologi
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Themis
    Sophie90 skrev 2020-03-07 09:12:37 följande:

    Hej,

    Är så förvirrad, jag är på dag 38 i min cykel och har enligt min app missat mensen med 6 dagar. Tog ett test (clearblue) igår runt 16 som var negativt.

    När jag var hos min gynläkare i onsdags så gjorde hon ett vul, hon sa då att min livmoderslemhinna var tydligt tjock vilket den är innan mens och även om man är gravid. Men nu undrar jag hur länge innan mensen kommer som slemhinnan är tjock? Någon som vet?


    PS: Och slemhinnan förblir ju tjock tills du börjar blöda ut den.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Någon som vet något om livmoderslemhinnan?