Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-19 11:51:39 följande:
Ja jag är biomamma som lever med mina barns biopappa. Utan styvsyskon eller exfruar/exmän.
Du skrev själv :
?I mitt eget fall så är exemplen så många: min sambo skriker och skäller åt vårt minsta barn men är mild och tålmodig med de äldsta. Hsn är hård och kräver självständighet från den minsta men är slapp och servar de äldsta. Min yngste får ärvda leksaker och kläder från halvsyskonen medan de äldre får splitter nya. De äldre halvsyskonen ska med på alla familjesemestrar, övrig tid sitter vi hemma för sambon får så dåligt samvete över att åka någonstans med bara mig och vår minsting. Jag går på alla utvecklingsamtal, skolavslutningar, BVC-besök och tandläkarbesök etc ensam med vårt lilla barn, sambon går på sina äldre barns grejer men inte vår minstings. Min sambo är frånvarande den veckan vi bara är vi tre, då passar han på att jobba över och hitta på egna roliga grejer. Han är närvarande den veckan vi är styvfamilj. Högtider och födelsedagar får jag fixa helt och hållet om dom inte infaller på en vecka då vi är bonusfamilj, då hjälper sambon till. Det är helt outhärdligt att leva i detta i längden. Och jag skyller varken på ex eller styvbarn utan på min man. Jag har låtit honom hållas för att jag har velat att han ska få ha sin fina relation till sina äldsta barn och jag ha också haft bilden av att det är synd om de äldsta barnen som är skilsmässobarn. Men nu har jag nått min gräns. Nu är det fan nog! Jag och sambon går som sagt i parterapi pga detta. Har nån något tips på hur jag kan bryta dessa mönster hemma??
Vilket låter som en man som har svårt att knyta an till den yngsta och som aktivt tar distans från yngsta barnet.
Det är klart att man undrar hur du definierar en nära relation till sitt barn. Anser du att hans beteende tyder på att han har en nära relation till ditt barns? Du skriver också att han har en fin relation till sina äldre barn?
(Antar att hans barn är tvillingar?)
Mycket som haltar i TS inlägg.
Känns som att hon måste försvara hans beteende, eftersom hon väljer att leva med honom.