Inlägg från: Anonym (Polly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Polly)

Styvmamma-upproret

Ess skrev 2020-03-15 11:59:20 följande:

Vissa blir extremt provocerade över att man kan dela bostad med deras barn utan att man bryr sig om dem, utan att man direkt gillar dem.

Man har valt föräldern och ungarna kom på köpet, föräldern har fortfarande sitt ansvar att ta hand om sina barn både ekonomiskt och rent praktiskt. Men många fattar inte det utan anser att en kvinna har ett naturligt ansvar att ta hand om barnen. 

Visst är det så. Började tänka tillbaka på när jag flyttade ihop med sambon. Efter en hel veckas samboliv så fick jag veta att varannan helg skulle bli varannan vecka. Frågade då hur han hade tänkt lösa barnomsorgen på morgonen eftersom dagis/fritids inte öppna förrän 06.00 och han börja jobba klockan kvart i 6. Jo men se det hade han och hans ex tänkt att jag skulle se till att det fungerar. Att jag jobbar natt ibland och kom hem efter han börja jobba skulle lösas med att hans ex kom hit en timme till jag kom hem, sen skulle jag lämna på fritids innan jag gick och la mig. . När jag jobbar förmiddag så kunde exet minsann tänka sig att barnet mot betalning förstås fick vara hos henne. Tilläggas bör att hon inte jobbar utan lever på bidrag.

Vart inte nåt med det, han fick ändra sin arbetstid så han kunde lämna och hämta själv. Mamman anmälde oss till soc för jag inte tog hand om baaaaarnet.

Kämpade på i några år men både min särbo som han är nu och hans förbannade ex sabotera allt. Jag skulle ha mer ansvar både i vardagen och ekonomiskt än nån av dom biologiska föräldrarna så det var bara att slänga ut dom till slut.
  • Anonym (Polly)
    Ess skrev 2020-03-15 15:02:59 följande:

Vilka idioter det finns. Hur kan båda föräldrarna tro att de ska kunna dra sig tillbaks och dumpa ansvaret på en ny sambo. 

Jadu bra fråga. Som nån skrev man vet aldrig hur det blir i en "bonus" familj. Hur en styvförälder än gör är det fel. Säger man att ungen är jobbig, så hatar man den. Vill man inte ha ansvar för ungen är man styvhäxa och hatar ungen. Tycker man att ens sambo är en slapp förälder så hatar man ungen...
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 15:11:28 följande:

Klassiker. Jag flyttade också in hos min sambo som hade sina barn varannan helg. Direkt ändrade han och exet till varannan vecka istället. För nu hade de ju en kvinna som kom in och hjälpte till med hushållet och baaaarnen :)

Helt otroligt. Nu var jag helt fel kvinna att göra så med då jag totalt vägrade att gå med på deras "superba" idé. Är evigt tacksam att vi tidigt bestämt att inte skaffa gemensamma barn.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 15:24:08 följande:

Det var smart tänkt av dig. Jag gick in i rollen som Den perfekta Bonusmamman till 100 % i början. Skulle hjälpa till för sambons skull och förtjäna min plats i nya familjen. Brände ut mig med nyfödd bebis, mitt första barn.

Jag hade väl en fördel mad att ha 3 halvvuxna barn med mig en bodde hos mig på heltid, en hos sin pappa och en flytta till eget. Så jag var helt på det klara med att återigen börja med hämta / lämna på fritids och allt sånt var helt uteslutet. Och jag är ganska principfast av mig eller envis kanske är ett bättre ord.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 16:31:44 följande:

Stor fördel, ja. Om vi separerar nu så kommer jag aldrig att gå igenom bonusfamilj igen, skulle jag träffa en ny man så skulle jag propsa på att vara särbos. Låter som om du ordnat det bra för dig :) Men du testade ändå att bo ihop med honom och hans barn en period eller?

Jo vi bodde ihop i flera år. Trodde det skulle bli bättre när ungen vart större men det vart tvärtom. Både för min särbo är en curlingförälder uti fingerspetsarna och för att hans ex inte gav upp med sitt evinnerliga tjat om allt. Nu bor vi hos mig när han inte har umgängesvecka. Och det funkar bra, men jag ska väl inte sticka under stolen med att det är surt att det inte gick att bo tillsammans.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 17:34:12 följande:

Att det blir värre med tiden när barn blir curlade har jag hört från flera. Jag har också trott att barnen ska växa upp i sinom tid och lära sig basala saker som att skala sin egen potatis, sova i egen säng, hälsa och svara på tilltal, klara av att ta bussen själv istället för att bli skjutsad ett kvarter etc. Men har hört om sjuttonåringar som beter sig exakt likadant.

Jo men så är det, som det sägs små barn små bekymmer, stora barn större bekymmer. Och är man då första klassens curlingförälder så blir det nästan bisarrt till slut.
  • Anonym (Polly)
    smulpaj01 skrev 2020-03-16 07:47:37 följande:

Styvmamman kan ju ha sin viloperiod varannan vecka när pappan roddar alla barn och hemmet. De flesta styvmammor i denna tråd borde älska en sån lösning då de slipper se de äckliga, bortskämda skitungarna som exhäxan har misslyckats kapitalt med gällande uppfostran. Hon kan passa på att jobba länge, gå ut och dricka vin med sina vänner, ha sovmorgon m.m.

Win-Win för alla!

Och rent krasst så är alla bonusungar perfekta små eller stora varelser som aldrig gör fel? Och exet är alltid en trevlig och positivt inställd människa. Dom är inte lite som alla andra familjer en del ungar är äckligt bortskämda och en del föräldrar borde ha funderat både en och två gånger innan dom satte barn till världen.
Svar på tråden Styvmamma-upproret