• Rudbeckius

Styvmamma-upproret

Jag har bara läst trådstarten och tycker ämnet är viktigt och intressant. 

Det handlar ju egentligen inte bara om styvmammor, utan om oss styv- och bonuspappor också.

Det är svårt att vara en bra förälder när exet inte samverkar som en klok förälder ska, just när det gäller gränser och lagom utmaningar för barnen som bor varannan vecka.

Vi har problem med:
    * Sommarjobb - en föräldern tycker att det är bra för utvecklingen hos tonåring om de sommarjobbar - den andra föräldern tycker att ungdomen ska vila sig hela lovet...

* Läger hemma eller borta på sommaren, språkkurser och hälsa på släkten en vecka - en förälder tycket det är bra om barnent testar nya miljöer och att lära sig nya saker - den andra föräldern tycker att det inte behövs, man kan vara hemma och göra ingenting...

* Fickpengar - en förälder tycker att månadspengen ska räcka till det mesta och hushållas med. Ibland behövs extra pengar för vinterjacka, skidor osv.. - den andra föräldern tycker att man ska ge lite pengar varje dag för mat ute (barnen ska inte svälta osv).

Det är rätt komiskt och väldigt förvirrande. Jag som olika sorters farsa har ändå vunnit i längden tycker jag och bedöms numera med ett leende - jag är både supersnål och slösaktigt tycker familjen fast jag håller samma linje och vill gärna diskutera hushållning av pengar så att man kan få pengar över till roliga nöjen..
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 09:59:10 följande:
    Välkommen till tråden! Här diskuteras högt och lågt :) Vi har en liknande situation hos oss. Min sambos ex ger hela sin del av barnbidraget till sina barn utan krav på motprestation och tycker inte att de ska stressas i onödan med extrajobb eller sommarjobb. Min egen sambo är nog mer inne på det nyttiga i att lära sig att hjälpa till hemma i tidig ålder och tjäna lite egna pengar på sommaren, lära sig självständighet gradvis. Men min sambo jobbar i motvind. Min sambo återfaller i att det är synd om hans äldsta barn hela tiden, pga skilsmässan. Jag som styvförälder står bredvid och tittar på och vet inte vad jag ska tycka eller tro. Ska jag tycka eller tro eller hålla tyst? Mina åsikter tas knappast emot med öppna famnen. Kommer vårt gemensamma barn att curlas på samma sätt? Det finns inga tecken på det hittills.
    Jag tänker att man som vuxen inte kan ta ansvar för mycket mer än sig sjäv som vuxen. Man får acceptera.

Jag försöker ha tålamod och inrikta mig på att så gott det går förklara
    * mina gänser (mer generösa än vad min generation fick),
    * syftet med hushållningen (nyttan och glädjen med att jobba och spara och spendera...),
    * få dem att acceptera att alla barn och vuxna intehar samma ekonomi (och att de även gäller bonusfamiljesituationen)
    * betonar att jag alltid erbjuder mat hemma och husrum (men om några år får de bli husslavar om de ska bo hemma som 25-åringar utan att jobba), att de får sina säkra måandspengar, jag ger dem bonuspeng om de sommarjobbar, hjälper dem med tandläkarförsäkring när de blir äldre, betala resor när vi åker tillsammans, och har hemlig julklappsbonus till jul. Småsummor, men det som jag har råd med. 

Jag måste acceptera att min sambo har mycket mer pengar och att min mycket besvärliga ex aldrig har kunnat hushålla eller resoenra om sånt här ur olika vinklar..
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 13:58:38 följande:
    Det är helt sant att det inte går att ta ansvar för mycket mer än en själv som vuxen och att man måste jobba en hel del både på att acceptera sakernas tillstånd och att sätta sunda gränser runt sig själv. Det är liksom det man kan göra, i slutändan. Får jag fråga i vilken sorts konstellation du lever? Har du styvbarn och gemensamma barn? Min sambo har också mer pengar än mig vilket är svårt pga att han ogärna delar med sig. Det blir som a-laget och b-laget i familjen litegrann.
    Jag är 50+ och har två barn i övre tonåren varannan vecka, min sambo har ett barn kvar hemma i övre tonåren och äldsta barnet 25+ utflugen men hälsar ofta på och vi delar husdjur.

Vi tjänar OK så länge vi har jobben kvar (osäkert nu med pandemin) och vi bor på landet med nästan inga lån. 

Vi har olika ekonomi pga att sambon ärvt en bra salnt, medan jag har mer vanlig skilsmässoekonomi. Jag har ett ex som hatar oss het toch som samarbetar så besvärligt hon bara kan. Under flera år levde hon isolerat, blockerada allt och höll våra barn i nån sorts känslomässig gisslan. Så det är inte undra på att hon är helt knäpp i huvudet när det gäller att lära barnen livsregler om arbete, pengar och hur man beter sig. Exet lever utan vänner och vägrar gå ens i någon sorts dialog. Tack och lov har barnen börjat förstå. Jag är noga med att de ska kunna vara med oss båda, så jag får bara vara förstående och mild (men bestämd) när morsans konstigheter hela tiden dyker upp.

Ett exempel, min tonåring gick och köpte dyr vårjacka på fina gatan, 5000 kr, utan att ha pengar eller fråga vare sig tokiga morsan eller mig. Jag så oj, du har minssan månadspeng och studiebidraget som ska täcka kläder men vårjacka kan gott vara extra. Jag som farsa vill dock snacka om det i förväg, gärna vara med och köpa gå på bio kanske (kul sak att göra ihop), men åtminstone snacka funktion på jackan och budget i förväg om jag ska pröjsa. Tonåringen log och sa att jackor minsann kostar 5000-10000 kr och alla andra har sådana.. jag frågade då vilka av kompisarna...tonåringne log och tyckte att jag kunde pröjsa hela... jag föreslog att det splittas 1/3 på morsan, farsan och tonåring. Han tyckte att de lät dyrt för honom... jag gav då 1000 kr och sa att jag snackar gärna ihop med exet/mamman. Hon blockerar och vägrar, men ger beskedet att hon kan betala hela... nöjd tonåring efteråt. Men blinkning till mig... och hen ser road ut. Och jag suckar som en farsa ska. Tror inte att detta går bättre nästa gång.

Curlande skadar ungdomar på många sätt. Gald att det inte blev utbrott från deras sida denna gång i alla fall.
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-16 17:01:32 följande:

Ok, tack för att du är med och skriver. Det är verkligen förbenat svårt med ekonomin i många bonusfamiljer. Exemplet du gav med ditt ex är nog typiskt. Den ena föräldern vill skämma bort, den andre drar i nödbromsen. Det svåraste är väl när båda dom frånskilda föräldrarna curlar. Då är det ingen som sätter stopp. Jag tycker att det är bra att du vågar sätta gränser, fast jag gissar att du blir den s.k. Tråkige föräldern. Det är många frånskilda som inte pallar ha den rollen verkar det som. Själv var jag barnlös när jag träffade min man, som har barn sedan tidigare. Och så har vi ett gemensamt barn. Jag är nog den Tråkige föräldern i vårt hushåll :) Jag håller med om att curlande skadar på många sätt.

Instämmer, intressant är också att acceptera att barnen i bonussammanhang har olika ekonomiska förutsättningar - jag tror vi klarar det OK än så länge - men vi hade rejält gräl för ett tag sedan om matkontot - sambon tyckte det skulle delas lika liksom huskostnader och jag kände att nu blev det lite väl mycket subvention (hon med barn äter mera och oftare än jag med barn). Vi lyckades surt räkna fram till en sorts procent 60/40 som vi enades om. Jag hade kunnat gå med på 50/50 tills jag kom på att min kärra sambo aldrig i livet hade subventionerat mig och mina barn.

Jag gissar att man måste vara rätt tydlig och sätta rimliga gräns. Men svårt om man har väldigt olika inkomster och konsumtionsvanor..
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 07:51:35 följande:
    Vi har också haft gräl om uppdelningen av ekonomin. Man blir sitt ocharmigaste och oginaste jag i bonusfamiljen :) Ibland får man nästan garva åt det. Min sambo tjänar mer än mig och ska betala allt flr sina barn, enligt mig. Vi delar upp utgifterna procentuellt. Jag har nog aldrig varit så snål sedan jag började bo med någon annans barn, haha!
    Instämmer. Märkligt. Det var ju en sak som var mycket enklare i kärnfamiljen när man hade gemensam framtid...

Det handlar ju om många saker som jämkas i en familj med ekonomiska konsekvenser - t ex hur mat tas tillvara, hur man sköter om prylar.

Saker man trodde var enkla och självklara blir plötsligt nåt nytt att fundera över. 
    Julfiranden är särskilt komiska - så många varianter vi har i olika familjer. Jag baxnade över frosseriet i mat och passiviteten i nya familjen. Kände mig som en studsande otålig mager gummiboll...
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 07:51:35 följande:
    Vi har också haft gräl om uppdelningen av ekonomin. Man blir sitt ocharmigaste och oginaste jag i bonusfamiljen :) Ibland får man nästan garva åt det. Min sambo tjänar mer än mig och ska betala allt flr sina barn, enligt mig. Vi delar upp utgifterna procentuellt. Jag har nog aldrig varit så snål sedan jag började bo med någon annans barn, haha!
    Instämmer. Märkligt. Det var ju en sak som var mycket enklare i kärnfamiljen när man hade gemensam framtid...

Det handlar ju om många saker som jämkas i en familj med ekonomiska konsekvenser - t ex hur mat tas tillvara, hur man sköter om prylar.

Saker man trodde var enkla och självklara blir plötsligt nåt nytt att fundera över. 
    Julfiranden är särskilt komiska - så många varianter vi har i olika familjer. Jag baxnade över frosseriet i mat och passiviteten i nya familjen. Kände mig som en studsande otålig mager gummiboll...
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:09:28 följande:
    Det konstiga är väl att man har en gemensam framtid även som ombildad familj. Vi har sakta men säkert jämkat ihop våra ekonomier. Men med mycket gräl och en bit kvar. Ja, saker som högtider och semestrar kan verkligen ställa saker på sin spets!
    Visst hoppas man som sambo i bonusfamilj ha gemensam framtid, men man har ju just olika barn och man vill inte att de ska förfördelas jämfört med hur det varit utan bonusfamilj, och det krånglar till sig när man har olika ekonomi. Bara att flytta ihop är ju ekonomiskt fördelaktigt för alla... 

Vanor är spännande med, hur får man göra med sina egna pengar i en halvt separerad ekonomi.... visst får man köpa dyra kläder och så men det är verkligen olika - halva familjen är reatorskar på Ellos.se och den andra köper kläder på ordinarie pris i boutiquer..

Det gäller ju bilar och sånt också..

Bonusbarnen skrattar lite snällt åt sin mamma - de skojar att hon valde fattig men fin kille för att hon ville ha min status... är inte helt bekväm med det, men det säjer en del..

Jag valde nog sambo för att jag blev så kär och såg en stabil trygg familjebildning. Men hade nog inte haft något emot att fortsätta vara särbo ett tag till.
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:48:28 följande:

Det låter sårande att höra något sånt från bonusbarnen. Är det svårt att bo ihop med dom pga olika syn på uppfostran och ekonomi? Skulle jag separera från min man och träffa en ny så skulle jag nog föredra att vara särbos, inbillar jag mig. 

Nja, sårande är det inte - det är ju bara fakta att vi vuxna har olika ekonomi. Man kan ju inte tänka sig att vi skulle välja kärlekspartners utifrån att vi ska ha exakt lika ekonomi.

Svårt även
  • Rudbeckius

Det låter sårande att höra något sånt från bonusbarnen. Är det svårt att bo ihop med dom pga olika syn på uppfostran och ekonomi? Skulle jag separera från min man och träffa en ny så skulle jag nog föredra att vara särbos, inbillar jag mig. 

Det är ju även fakta att man som partners har olika socioekonomisk bakgrund. Det är ju inget sårande i det. Min nu avlidna pappa blev lite generad minns jag från ungdomen men knappast sårad..

Min mamma som kom från intellektuell modern arbetarklass retade pappa lite då och då.

I mitt fall yttrar det sig bara i gamla släktporträtt på vinden och vissa rätt OK snobb-vanor med mat och bestick. Bildning, kultur och kallt blod..

När sambon med pengar grälar och jag vill trycka till så biter det att väsa låg klass.. det har jag bara gjort en gång och jäklar vad sur hon blev.. hupp..
  • Rudbeckius

Och jag och sambon har rätt lika syn på sparsamhet och ungdomars uppfostran, skiljer sig åsikterna får man respektera.

Våra tankar och förmåga att resonera ihop är mycket mer jämställt än vad jag och barnens curlande mamma hade..
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:09:28 följande:

Det konstiga är väl att man har en gemensam framtid även som ombildad familj. Vi har sakta men säkert jämkat ihop våra ekonomier. Men med mycket gräl och en bit kvar. Ja, saker som högtider och semestrar kan verkligen ställa saker på sin spets!

Semestrar oh ja. Och högtider. Men jag klarar mer av att jämka ihop med olika aktiva andra idéer - det jag hade svårast för i gamla kärnfamiljen var just den negativa passiviteten.

Kanske är bonusfamiljer och kärnfamiljer inte så olika trots allt.
  • Rudbeckius

Japp, små vardagsvanor är svåra att ändra. Hos oss har bonusarna en förkärlek att öppna nya ostar, smörpaket, brödpåsar osv... jag blir plötsligt farsan som har ansvar för att äta upp deras bortglömda mat...Glad

Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 12:21:05 följande:
    Du nämnde en sak tidigare som jag kände igen mig i, orkar inte leta upp inlägget, men att ha olika sätt att ta tillvara mat, olika sätt att ta hand om prylar. När jag träffade min man hade han barn men inte jag. Det blir en känsla av flera mot en i när de har sitt sätt och jag har mitt. Hade det bara varit jag och min man så hade vi skavt mot varandra med våra respektive rutiner, haft småbråk om hur man bör göra, men när han och hans barn hade sina rutiner så var det svårare att gå emot och ändra när det är flera mot en. 

Det kan väl i så fall vara en skillnad?
  • Rudbeckius
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 14:02:29 följande:
    Många små irritationer blir en stor å. Jag tröttnade på att hålla efter att mat slängdes i onödan. Samma bröd men var det tre bröd kvar i gamla påsen och en ny oöppnad bredvid, gissa vilken påse fjortonåringen tog ifrån? Inte ett ord har jag hört ifrån pappan till det barnet om hur man resonerar kring mat.

Samma med ost och bordsmargarin.
    Men jag väljer mina strider, det är rätt få saker jag tar upp. Däremot brukar jag slugt ha några på lager när det behövs...

Klassiker... min sambo har rätt mycket bli på sina barn, hon tjatar om de har skor och gammal gympapåse framme i hallen osv... 

... gnatar hon plötsligt över att jag har lagt en tidning kvar på köksbordet sedan imorse så säger jag att jag genast ska ta bord den men sedan ber jag att få visa hennes tre pappershögar som legat på bänkar i köket i veckor...det tar fraktiskt skruv rätt bra. Med skämt och beredskap så man kan ge svar på tal kommer man långt.

Imorogn kommer städning 5 timmar så jag behöver mobilisera familjen nu så att saker plockas bort hjälpligt så städning kan ske proffsigt imorgon.

Det skulle becka igen helt här om vi inte hade städning varannan vecka...Glad
  • Rudbeckius

Jag blev nog mer lättad än bitter efter jobbig skilsmässan, men visst sörjer man att det första stora äktenskapet gick totalt i kras med jättekostnader och stackars utsatta barn i hela röran.

Du har rätt, jag är rejält vaksam ekonomiskt och mentalt mot att bli den där servande familjefarsan som betalar och servar familjen. Aldrig mer, det är en roll som inte är bra på sikt, ovasett om vi är stöttande farsor eller morsor. 

Och statistiken tar emot att nadra förhållanden håller. Man får vara glad så länge det är bra.

Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:45:01 följande:
    Jag tror att många män är bittra efter sin första separation och när de inleder en ny relation så har de med sig det i bagaget, en större vaksamhet inför att blanda ihop sin ekonomi med den nya partnern igen och eventuellt separera igen. 
  • Rudbeckius

Haha, klokt fixat!

Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 14:34:00 följande:
    Jag tog de tre skivorna från äldsta påsen och bytte plats så att tonåringen fick äta upp äldsta först i alla fall. Tonåringen var den som åt mest bröd så det var inte mer än rätt
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 15:05:10 följande:

Intressant att höra från en mans perspektiv. Män förväntas ju ofta ta det största ekonomiska ansvaret i familer, om man ska generalisera. Jag kan på ett sätt förstå att en man blir mer misstänksam ekonomiskt efter en separation. Du skrev förut att du hade en typisk skilsmässo-ekonomi innan du träffade din nuvarande parnter, vad menas med det? Jämfört med en singel i samma ålder? Ursäkta en okunnig. 

Typisk skilsmässoekonomi - vi träffades unga för flera decennier sedan. Vi fick bra akademikerjobb. Jag hade en bra slant som mormor & morfar och farmor sparat ihop. För den köpte jag en lägenhet i stan och vi flyttade ihop. Vi fick barn, sålde lägenhet och köpte hus. Tog lån. Renoverade. Jag fick 2-3 arv från äldre släkt. Vi var barnlediga i olika omgångar. Pengar var lagom, vi kunde göra vad vi ville ungefär. Barnen växte, inkomsterna med. Plötsligt hörde vi till de medelålders paren med god ekonomi. Hustrun jobbade över för mycket, mobilsurfade för mycket, blev sluten och rätt sur. Äldsta barnet fick tonårsproblem. Hustrun ville skiljas. Vi delade på allt och skaffade två olika boenden. Vanlig skilsmässoekonomi med bodelning 50/50 och två nya boenden - sämre standard förstås efter skilsmässan.

Mitt jättestora jättestora misstag som ung man var att jag helt naivt trodde på livslång kärlek. Det är inte så vanligt att relationer håller livslångt. Det var superkorkat av mig att inte skydda mina pengar i äktenskapet genom äktenskapsförord vid varje arv. Äktenskapsförordet ska dessutom registreras hos tingsrätten.

Hade jag gjort det hade jag suttit gott ekonomiskt nu istället för att fått ha delat med mig med hälften av min släkts pengar till min expartner. Hade hon varit en bra snäll skild förälder som kunde samverka och stötta barnen då hade det väl gått att uthärda. Nu är hon så sur och onödigt hämndlysten ännu efter många år, trots pengarna.
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 07:22:23 följande:
    Tack för ditt svar, förstår bättre nu. Jag skulle nog blivit bitter i den sitsen. Men jag tycker inte att det var korkat av dig att tro på livslång kärlek, det var fint. Det är en styrka att våga tro på relationer och investera allt man har i dom. Så känner jag själv med att jag vågade välja en man med barn sedan tidigare och gå in i det med hull och hår, det var något fint, något jag vågade tro på. Att jag sedan har blivit lite bitter på kuppen försöker jag jobba med :)
    Haha, men ska jag råda ungdomar så är det ändå att tro på livslång kärlek med hjärtat men med hjärnan förstå att man ska ha äktenskapsförord för säkerhete skull utifall att...

Man ska helhjärtat tro på kärlek men man får inte vara naiv. Människor och situationer ändras...
  • Rudbeckius
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 08:14:26 följande:
    Jag tycker inte att serien Bonusfamiljen är så idyllisk över lag, men i vissa avseenden som i hur de skildrar den barnlösa styvmamman t.ex. Jag har också sett Dejta och reagerade starkt på när exet fick veta att den nya skulle få gemensamt barn. Jag fick ont i magen när jag såg det. Var det SÅ min sambos ex reagerade när jag gick och bar på mitt kärleksbarn? Kände hon som en sorg över det, blev hon helt knäckt? Jag vet inte. Jag vet bara att hon har varit askylig mot mig och min familj sedan jag blev gravid. Och bitter, lite som bio-mammorna som skriver i den här tråden. Jag förstår hennes perspektiv mer när jag ser serier som Dejta. 
    Jag och sambon reagerade med. Sambon menade att jag skulle reagerat likadant om mitt ex blev med barn och jag funderade noga.

Det skulle jag inte, jag skulle bli glad för exets skull och hoppas att det gjorde att hon kom över all konstig långsint onödig bitterhet och kunde bete sig mer vuxet mot våra barn och mig. Den här känslomässiga gränslösheten och bristen på förståelse är en sorts pandemi det också-

Har man sådan bitterhet och sorg som den virriga och härliga singelmamman i Dejta, jag då har man inte alla kommit över sitt ex. Det är ett känsomässigt eget job at tgöra - att släppa relationen, komma ihåg det som var fint, att kunna samverka i nutid respektfylld och kunna ha överseende med den jobbiga skilsmässan i det förflutna. För allas skull. Det man måste leva med är ju nån sorts sorg över att man gemensamt misslyckades så illa att rasera en trygg familj.  
  • Rudbeckius
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 09:21:46 följande:
    Huvudpersonen i Dejta hanterar väl det ändå hyfsat bra? Hon håller masken inför exets kvinna, hon söker sedan upp exet för att skälla ut honom och vet inte att alla de där människorna står bakom henne. Kan ju i och för sig bli intressant att se om hon i kommande avsnitt kommer att kräva att deras gemensamma barn måste vara hos honom mer nu när det ska komma ett barn, om hon passar på att boka en resa lagom till förlossningen, nu när hon vet att de ändå bara kommer att vara hemma, eller om hon kommer att hålla en välkomstceremoni med sina barn på deras trappa när de anländer från bb samtidigt som hon meddelar att hon ska driva sin cateringfirma i Västindien i tre månader från och med nu, men det passar ju bra för deras gemensamma barn läääängtar ju efter att få bonda med den lilla bebisen.

Vad tror ni att de har skrivit in i manuset? 
    Instämmer, huvudpersonen tar det bra och agerar vuxet, men dramtaiskt blir det ju mer spännande att hon låter sina inre tankar synas tydligt.

I verkligheten anar jag att det finns massa ex som inte klarar av att lägga band på sig utan skadar sig själv och andra med onödig ny extra bitterhet och rent av onödigt hat för en sådan logisk naturlig sak.

Man äger inte varandra, särskilt inte sitt ex. Man har eget ansvar för att bete sig vänligt och att gå igenom sina besvikelser.
  • Rudbeckius
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 10:18:48 följande:
    Jag tycker att man måste tillåta sig att känna känslorna, om man känner den där stora sorgen, om man känner sig förrådd, eller som någon som kunde ersättas så lätt, eller vad man nu kan gå igenom. Prata om det. Även exen måste få tillåtas att berätta utan att bli dömda som "bittra". Jag tror det är många ex som går igenom något, vad det än är, när det där barnet är ett faktum och som i stället börjar hänga upp sina känslor på att exmannen inte är tillräcklig för deras gemensamma, hittar på nya regler, ger uttryck för de där känslorna på ett sätt som skadar. 
    Instämmer att man ska ha respekt för sina känslor, släppa ut dem och berabeta dem så att de kan klaras av. Det tar tid.

Det man inte ska göra av omsorg om andra och sin värdighet är att låta barnen höra de obehagliga vusenkänslorna, eller att stolt deklarera och uttrycka de rätt ogina känslorna för exet och den gravida. Där måste man hålla sin vuxengräns så att man inte på riktigt blir den bittra, hatiska och onödigt gränslösa exföräldern som skadar för sig själv och andra pga oförmåga att behärska sig.
Svar på tråden Styvmamma-upproret