Styvmamma-upproret
Det handlar ju egentligen inte bara om styvmammor, utan om oss styv- och bonuspappor också.
Det är svårt att vara en bra förälder när exet inte samverkar som en klok förälder ska, just när det gäller gränser och lagom utmaningar för barnen som bor varannan vecka.
Vi har problem med:
* Sommarjobb - en föräldern tycker att det är bra för utvecklingen hos tonåring om de sommarjobbar - den andra föräldern tycker att ungdomen ska vila sig hela lovet...
* Läger hemma eller borta på sommaren, språkkurser och hälsa på släkten en vecka - en förälder tycket det är bra om barnent testar nya miljöer och att lära sig nya saker - den andra föräldern tycker att det inte behövs, man kan vara hemma och göra ingenting...
* Fickpengar - en förälder tycker att månadspengen ska räcka till det mesta och hushållas med. Ibland behövs extra pengar för vinterjacka, skidor osv.. - den andra föräldern tycker att man ska ge lite pengar varje dag för mat ute (barnen ska inte svälta osv).
Det är rätt komiskt och väldigt förvirrande. Jag som olika sorters farsa har ändå vunnit i längden tycker jag och bedöms numera med ett leende - jag är både supersnål och slösaktigt tycker familjen fast jag håller samma linje och vill gärna diskutera hushållning av pengar så att man kan få pengar över till roliga nöjen..