Inlägg från: LukeStairwalker |Visa alla inlägg
  • LukeStairwalker

Styvmamma-upproret

Anonym (Inga) skrev 2020-03-17 10:38:53 följande:

Du sitter ändå i sitsen att du har separerat med barn en gång och sedan träffat en ny med barn. Ni är jämlika där. Jag har drabbats på samma sättsom dig trots att jag har gått in i relationen som barnlös. Min sambo ville att vi skulle dela allt till hälften i början trots att han hade barn sedan tidigare men inte jag. Jag gick med på det första året. När vi sedan fick gemensamt barn ville jag ha gemensam ekonomi. Men det ville inte han, kanske för att han tjänar mer än mig och ville behålla pengarna själv och kunna slösa på sina barn som han ville. Han curlar sina äldsta rejält, som jag har nämnt tidigare i tråden. Han är överhuvud taget mycket för mitt och ditt gällande ekonomin. Jag misstänker att han har blivit lite cynisk efter sin första separation. Men för mig så har det skadat min kärlek till honom. I nuläget så betalar han det mesta eftersom han tjänar mer och då lägger han så många procent mer. Så på det sättet är det rättvist. Men vi har inget gemensamt sparande till vårt hus eller gemensamt sparande till  semestrar, det klarar han inte. Han kan itne bidra mer än mig av någon anledning. Det sårar mig mycket. Vi har ändå en familj ihop och gemensamt barn. 

Han betalar det mesta och på så vis tycker du det är rättvist. Men du blir mycket sårad för att han inte kan bidra med mer än dig?

Om han redan betalar det mesta, hur mycket mer ska han bidra med? *headscratch*
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-17 18:00:36 följande:
    Det där är ju nåt vi gärna kunde komma in på, ventilera dessa kommentarer. Det jag idag minns av min första graviditet är den eviga frågan ifrån andra om vad styvbarnet tycker om att få ett syskon. Ibland är man bara för tålmodig för idag när jag tänker tillbaka så önskar jag att jag hade sagt ifrån mer, att jag inte hade svarat så snällt på den där frågan. Det var mitt första barn men det blev så mycket fokus på vad mitt barn skulle vara för hans tidigare barn. 

När barnet var fött var det likadant, när vi träffade svärföräldrarna, de glömde att det var mitt första barn. 
    Tror du att de glömde? För dom var det ju en sladdis, de hade barnbarn sen tidigare? Dina föräldrar kallade väl inte barnet sladdis?
  • LukeStairwalker
    Anonym (V) skrev 2020-03-17 21:52:39 följande:
    Och detta var känsligt för dig eller?
    Nej
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 07:27:59 följande:
    Så är det i min släkt och sambons, mitt lilla barn bemöts som ett lillasyskon i min sambos släkt, en liten gullig sladdis typ. I min egen släkt så är mitt barn Barnet, Barnbarnet, med stort fokus och uppmärksamhet så som förstfödda ofta får av släkten. Det är smått schizofrent faktiskt för mig som förstagångsmamma.
    Det kan jag förstå. Men ditt barn är ju ett lillasyskon så det måste väl vara fullt naturlig reaktion från hans släkt. Lika naturligt som barnet är barnbarnet din.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 08:48:30 följande:
    Det var inte jag som pratade om att andra snackade om det var en sladdis. Var vänlig och blanda inte ihop våra respektive berättelser som om det bara är en som skriver. I alla fall inte när du försöker gå till attack mot en av oss. 
    Jag tänkte mest på att du skrev att dina svärföräldrar glömde att ditt barn var ditt första. Det gjorde inte Ess. Jag tog för givet att du menade att dina svärföräldrar också kallade ditt barn för sladdis. Vilket är en helt naturlig sak att göra i deras fall.

Ingen attack, bara en fråga i all nyfikenhet.   
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 09:24:18 följande:
    Naturligt och naturligt. Det känns väldigt märkligt när ens första barn har halvsyskon kan jag berätta. För en själv så är det ens första barn med allt vad det innebär. Jag vet inte om du själv har barn men första barnet är verkligen speciellt, man är nervös, allt är nytt, man lär sig långsamt att bli förälder. Att släkten på sambons sida i det läget bara ser ens barn som sist i syskonskaran och ser en själv som flerbarnsmamma är smått bisarrt och det känns inte alls naturligt för en själv. Precis som Karin skriver så fick jag många frågor när jag var nyförlöst om hur halvsyskonen tog att få ett lillasyskon, ingen frågade mig hur jag tog att ha blivit mamma för första gången. Fokuset låg på de äldre halvsyskonen helt och hållet. Då är det betydligt enklare att umgås med  in egen släkt och mina egna vänner som ser mitt barn som mitt första barn och mig själv som enbarns-mamma. Vilket jag är.
    Ja, det är klart du ska umgås med dom du mår bra av, eller hur?
    Och självklart är du förstagångsmamma och dina föräldrar möjligen förstagångsmorföräldrar. Men din man är flerbarnsfar, han har genomgått samma sak som du fast med ett barn sen tidigare.  
    Glädjen för alla inblandade är lika stor men känslan är förmodligen inte lika stark för hans släkt.  

Man kan tycka att det är orättvist, såklart men vad ska man göra?
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 10:05:40 följande:
    Varför tar du en sån sak för givet? Nej, det kallade inte mitt barn för sladdis. 
    Ok. Men när du säger att dina svärföräldrar glömde att det var ditt första barn, hur yttrade det sig då?
  • LukeStairwalker
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 09:52:21 följande:

Det andra kan lära sig är kanske att undvika en partner med barn om man själv inte har några sedan innan.

Man har ju bara ett liv och då är det korkat att sätta sig själv som nummer 3-4 i prioriteringen från början. Man sätter ju sitt barn i en jobbig sits i styvfamiljen och nekar sitt barn chansen att uppleva en välfungerande kärnfamilj.

Jag kan förstå sorgen. När jag var nygift och vi väntade vårt första barn så var allt magiskt. Min make la 110% fokus på mig och vår mage. Han tog till och med ledigt sista månaden för att bara skämma bort mig. Vi var båda lika förväntansfulla. Vi var också lediga samtidigt ett halvår med bebisen och den tiden var vi i en isolerad bubbla. Att få första barnet är en tid som inte kommer tillbaka. Andra barnet är självklar speciellt det också men man kan inte gå in i en bubbla och mkt går på rutin. Om ens partner redan upplevt förstabarnsmagin så står man nog rätt själv och får kanske en sorg och bitterhet. Samtidigt så är det ju omöjligt för partnern att låtsas vara förstagångsförälder. Han har ju redan upplevt det en gång och kan ju inte fejka känslor. I en kärnfamilj som får andra barnet så brukar man turas om att ta bebis eller större barn så ingen blir bortglömd. En ens nya tjej vägrar sköta om en större barn så blir det ju snett. Då blir det ingen tid för pappa och bebisen. Det går helt enkelt inte att låtsas att bebisen är familjen första barn!

Men kommer aldrig bli en kärnfamilj och känslorna blir aldrig samma som i en kärnfamilj. När man skaffar en man med barn så får man nog vara beredd på att ens barn blir barn nummer 2-3? Mannen har gjort detta förut och är redan förälder! Han har redan klappat första magen, varit orolig vid första förlossningen och haft bebisbubblan med sitt ex. En bra pappa sätter alltid alla sina barn före en ny flickvän.

Det här är min uppfattning också. Jag är pappa till två barn och är klar. Träffade en yngre kvinna som jag blev förälskad i. Hon ville inte ha egna barn utan var nöjd med mina och vi levde som särbo även om vi planerade att flytta ihop. Sen utvecklade hon moderskänslor på ett sådant sätt att hon ville ha egna. Jag förstod och funderade länge på detta. Hon var helt införstådd med att det inte skulle bli någon förstagångskänsla för min del men värderade mitt lugn som flerbarnsförälder och ville satsa. 
    Dock insåg jag att vi aldrig skulle bli lyckliga, nån av oss. 
    Hon skulle inte få uppleva det fantastiska med mig där båda upptäcker livet som förstagångsföräldrar. Och även om jag inte VET så hade jag en känsla av att hon inte skulle uppskatta mina befintliga barn på samma sätt längre fram. 

Vi avvecklade det hela. Det var en sjukt jobbig period med många funderingar på om man gjort rätt eller inte.
    Idag har hon träffat en ny man utan barn och förlovat sig. Hon är lycklig och jag känner i hjärtat att det var rätt för oss båda.  
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:01:13 följande:
    Då förstår jag bättre varför du hänger i den här tråden. Är du bitter över att du släppte henne? Bara en nyfiken fråga.
    Nej, som jag skrev så känner jag i hjärtat att det var rätt för oss båda att inte gå vidare. Jag kan inte vara säker såklart men idag ångrar jag inte mitt beslut. 
    Vi har viss kontakt fortfarande, som avlägsna vänner. Jag är tacksam för tiden vi hade tillsammans men vi skulle inte skaffa familj ihop. 

Jag hänger i tråden för jag tycker det är en intressant trådstart, jag kunde ju ha levt med en kvinna som kände som ni gör. 
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 12:01:49 följande:
    Din historia är också intressant. Det visar att om en man blir tillsammans med en kvinna som från början tror att hon inte vill ha barn och är "nöjd med dina" senare kan komma att ändra sig. Särskilt som många barn inte ens är planerade utan råkar komma till så är det ju verkligen något att tänka på, inte minst från din sida, att vill man inte ha fler barn och väljer någon som inte har barn så är det mycket som kan komma att ändra sig. 

Jag vet inte om du har berättat om du har någon ny idag? Men när/om du letar efter kärleken, tänker du då på om det är någon som har barn eller inte? 
    Vis av erfarenheten så tänker jag i största möjliga mån undvika någon utan barn. I alla fall om jag skulle vilja satsa seriöst längre fram.
    Jag träffar idag en kvinna i samma situation. Vi ses när det passar och vi inte har barnen. 
    Det är skön avslappnad tillvaro. 
    Innan var man stressad över att inte vilja slösa någons fertila tid. 
    Själv har jag barnen, karriären och mina intressen. Och ingen som tycker att jag spenderar för mycket tid  eller pengar på det ena eller andra. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret